karamelldrottningen

Trådstartare
Då och då har det hänt att lilla katten hamnat i luven på en annan. Gissar på honkatt. Jag funderar på om jag kan göra något. Fast hon är liten så är hon väldigt tuff. En kämpe :love:. Men jag undrar vems den andra katten är. Grannarna vet inte. Jag blir rädd att nån av dem kanske skadar sig allvarligt nån gång. Men min lilla hon rör sig inte så långt bort från gården. Håller sig rätt nära. Men varifrån kommer då den andra mystiska katten? Har hon kanske bott här längre än oss? Det är möjligt. Men märkligt när inget vet.
 
Sv: Slagsmål

Är din katt kastrerad? En kastrering brukar göra att de blir mindre benägna att slåss. Annars får du väl ha henne inne eller enbart under uppsyn ute så länge den andra katten är där för kattslagsmål kan sluta riktigt illa om man har otur.

Det ni kan göra för att skrämma bort den andra katten är att spruta vatten på den (när det är varmt ute alltså, inte nu när det fortfarande är såpass kallt) eller fånga in den och lämna den till något katthem om ingen granne säger sig vara ägaren.

Det finns ganska många grupper på facebook om bortsprungna katter. Kanske kan du hitta ägaren eller någon som vill ta hand om den där? Eller så får du annonsera på blocket efter ägaren.
 
Sv: Slagsmål

Vi har två stallkatter etablerade sen mååånga år i stallet den ena är 15 år och född i stallet . Det kommer säkert ngn gång om året endera ngn vildkatt eller ngn grannes katt som får för sig att vårt stall är en attraktiv plats att utöka revir på . Inte kul men som sagt händer regelbundet . Det blir slagsmål emellanåt men oftast räcker det i kombo med stallkatterna själva som står på sig, att människorna där markerar att det är otrevligt för utomstående katter att vara där . Hojta , schasa , hota med kvast osv när helstan ser katten . Och framför allt - ingen mat tillgänglig som utomstående kan äta .
 
Sv: Slagsmål

Jo hon är kastrerad. Men rätt sent och tydligen gör hon sådanadär ryck med svansen/bakdelen som bara okastrerade katter gör. För visst brukar inte kastrerade katter göra så? Hon kan göra så när hon verkar glad/exalterad.

Jag var faktiskt påväg en gång med vattenslangen i högsta hugg men då hade jag glömt att sätta på vattnet inne i sadelkammaren så jag var alldeles för långsam.

Maten måste jag nog ändra på eller snarare se till att ingen annan kan ta den. Nu går det lätt att ta sig in. Finns kattlucka men det är bara ett hål i dörren, det var så när vi flyttade hit. Funderat på att byta dörr och sätta i en riktig. Alternativt använda den andra dörren som leder direkt ut och inte genom stalldelen.

Nu har jag inte sett den andra på några dagar. Undrar vart hon/han tagit vägen.
 
Sv: Slagsmål

Om det är samma ryck med svansen som jag tänker på så har jag aldrig satt det i samband med när kastreringen har skett. Det har nästan alla mina gjort och de är kastrerade mellan 5 månader och den äldste trodde veterinären var runt 4-5 år när han kom och då blev kastrerad men det kan ju vara någon annan rörelse du tänker på.

Den här tiden på året är det väldigt många katter på vift. En okastrerad hankatt kan gå många mil och kanske mellanlandade den bara hos er för att vila och äta upp sig. Honkatter kan också gå iväg men de brukar oftast hålla sig mer hemomkring.

Har du tur så kommer den aldrig mer tillbaka. Det är ju självklart bra om du kan gömma undan maten så att det inte blir så inbjudande för okända katter att stanna där. Jag har tyvärr inte lyckats utan det kommer nya katter då och då. Jag har haft en som har varit här sedan i somras och hela vintern försökte vi fånga in den (jag hade ordnat ett hem åt den så att den skulle få komma in för den slogs så fruktansvärt med mina så jag ville verkligen inte ha den här) men vi lyckades inte. Nu har jag däremot inte sett den på ett tag så kanske har den gått vidare. Jag har inte haft någon fertil honkatt på många år så jag vet inte varför de stannar här. Kanske för matens skull eller så tycker de att det är inbjudande att bo här ett tag. Vem vet?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej detta är inte våran katt utan vår grannes som det gäller just nu han är ofta på vår gård han söker efter trygghet tror vi då han...
Svar
2
· Visningar
651
Senast: annie_cool
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp