Slaget gräs...?

ylvalill

Trådstartare
I helgen slog stallägaren gräset i den beteshagen som min häst och hans kompis går i. Anledningen till att de slog gräset var att hagen är så stor och det är så mycket gräs så hästarna hinner inte äta upp det innan det blir för långt osv. Det jag undrar är nu bara om det kan vara farligt på något sätt för hästarna att äta det slagna gräset? Man har ju hört att man inte skall ge hästar gräsklipp t ex, men det är väl inte samma sak som slaget gräs? Är lite orolig för jäsning osv... (Men å andra sidan, hästar äter ju hö som är torkat slaget gräs...?)

Vad har ni för åsikter/funderingar kring detta?
 
Just det, vad tror du hö är :D

Helt ok att ge slaget gräs.
 
Om gräset ska ligga kvar i hagen och inte tas undan medans hästarna går där, ja då blir det farligt med tiden. Svampar och bakterier frodas och växer till på det slagna gräset. Extra hjälp får de av dagg och markfukt.

Är det så att hästarna går där och kliver i det slagna gräset så trampar ju hästarna ner gräset i jorden och då kommer det ju i kontakt med Clostridier (fakultativa) som börjar växa på de fuktiga grässtråna, som hästarna då får i sig då de plockar i gräset. Så visst kan det vara lite farligt om man har otur :crazy:
 
Usch då, det lät inte så trevligt. Får försöka få stallägaren att samla ihop gräset oxå då. Man vill ju inte att hästarna skall bli sjuka. :crazy:

Men som jag förstår det så blir detta ett problem först då gräset har fått ligga ett tag :confused: Behöver jag oroa mig för att pållen skall bli dålig om han äter av gräset under denna veckan? Kan tänka mig att stallägaren inte har tid att samla ihop nåt gräs förrän till helgen (om han överhuvudtaget går med på att göra det...).

Att hästarna skulle äta av det gräset som de har klivit på tror jag inte är någon större risk eftersom det är en väldigt stor hage och det finns gott om mat för dem. De behöver alltså inte äta av det som inte är fräscht.
 
Aha, jag förstod det som att hästarna skulle få serverat slaget gräs typ inne... sorry.
 
Blir det ömsom regn och ömsom sol, ja då kan det bli lite krisigt :crazy: men är det sol under en vecka är det nog ingen större risk :)
 
Det är ju bra om gäset ligger lite utspritt och inte i "högar" för då kan det börja jäsa fort underifrån.
 
Det är nog ingen fara, om det inte är flera dm slaget gräs ovanpå det nya. Annars äter hästen troligen det nya om det slagna skulle jäsa och bli dåligt. Och som sagt, hö är ju slaget gräs...
 
Att hö är slaget gräs skrev jag, men det vänds flera gånger och torkar 3 dar (ca) och sen tas in under tak. Slaget gräs som ligger länge ruttnar ju.
 
Men varför inte göra mindre hagar, och byta när de är nerbetade? Bör ju också bli bättre ur parasitsynpunkt?
 
Ja säg det... Det är ju inte mitt stall eller mina hagar så jag har inte så jättemycket att säga till om. Stallägaren tycker att det viktigaste är att hästarna ha gott om plats att röra sig på, och det kan jag ju förstå eftersom de själva har hästar som inte rids eller nåt sånt så deras enda sysselsättning är att vandra omkring i hagen...

Dessutom tror jag inte att hästarna skulle klara av att äta upp allt gräs oavsett om vi gör mindre hagar, det är helt enkelt för mycket mat för så få hästar...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 676
Senast: Miamamman
·
Hästmänniskan Berätta gärna om era erfarenheter kring detta om vad alla som inte är hästmänniskor anser om sånt som har med hästar att göra. Kan vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 561
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 844
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp