Åsikter från icke hästfolk

Det där med lösdrift har jag också träffat på folk som har svårt för. Jag har haft häst på lösdrift, för några år sedan, och kommentarerna kom då och då.
"Men, får hästarna inte komma in ens när det blir mörkt? :eek:"
Eh. Nope.
"Men, fryser de inte på natten då?"
Nej, alltså... Skulle de frysa beror det ju inte på tiden på dygnet, om jag säger så.
"Men, nu när hästen kommer in i det varma mysiga stallet måste den väl få hö?"
Nja, alltså, hästen ska stå inne en timme medans jag rider den andra hästen och har fri tillgång i hagen. Tror inte det.
"Men är den ute på natten också?! Stackars häst :crazy:"

Annars så är det mest de lustiga människorna som bara måste berätta för mig att man ju kan RIDA på hästen :idea: Typ som när jag var ute och gick med en ridskoleponny som varit skadad och precis fått börja röra på sig. Dessutom ett par storlekar för liten för mig. Eller som då jag tog med en av hästarna i stallet på en joggingrunda. Eller gick med en helstissig häst som haft boxvila några månader p.g.a. sjukdom. "Du, du vet att man kan rida på såna där va?"
Nej, vad säger du? Kan man? :eek:
 
Jag hade ett ex som tappade hakan när han insåg att jag var hos hästen VARJE DAG! Då hade vi ändå träffats ett bra tag. :p
När jag förklarade att jag mockade och fixade mat, de behövde komma in och ut varje dag så tyckte han att de verkade lite bortskämda?
Ibland är det svårt när man själv alltid har haft djur och uppvuxen med djur, när man träffar människor som inte gjort så mycket mer än att se en häst på vykort, att de vet så lite! (Och att deras liv inte kretsar kring djur är för mig helt ofattbart).

Annars är just klassikern om de är ute på vintern och om de fryser då är två standard frågor.
 
@tuaphua Ja, det där med pappor... Jag trycker på min mentala muteknapp när min far inleder lösningar för hästvärlden med meningen "jamen, det är ju bara att..." men fram till utvecklingen av den mentala muteknappen har vi haft fruktansvärda diskussioner om saker som att man kan inte dra en häst in i ett släp med traktor, man kan inte bygga en ställning för svårskodda hästar så de inte kan sätta ner benen för benet är fastspänd etc etc i all oändlighet. Att försöka förklara att en panikslagen häst drar till den dör och kan knöla sig igenom ett nyckelhål på vägen har inte funkat för det vet han att så är det inte för han är äldre och man och hans morfar hade arbetshästar. Så det så.
 
@tuaphua Ja, det där med pappor... Jag trycker på min mentala muteknapp när min far inleder lösningar för hästvärlden med meningen "jamen, det är ju bara att..." men fram till utvecklingen av den mentala muteknappen har vi haft fruktansvärda diskussioner om saker som att man kan inte dra en häst in i ett släp med traktor, man kan inte bygga en ställning för svårskodda hästar så de inte kan sätta ner benen för benet är fastspänd etc etc i all oändlighet. Att försöka förklara att en panikslagen häst drar till den dör och kan knöla sig igenom ett nyckelhål på vägen har inte funkat för det vet han att så är det inte för han är äldre och man och hans morfar hade arbetshästar. Så det så.
Jodå det finns verkstolar till hästar men aldrig sätt någon i Sverige.
 
Hur många gånger har man inte hört: -Jaså, du har häst! Du vet väl att man inte ska leka med maten? hö hö hö...
Väldigt innovativ kommentar. Den har man ju aaaaaldrig hört förut!

Priset var när jag jobbade på gatukök och en liten söt ponnytjej i typ 8-9 års ålder (en såndär med rosa, glittrig hästtröja) och tillhörande morfar/farfar kommer in. När ungen beställer en burgare säger mannen: Det kan du ju inte äta, du som gillar hästar! Det är ju hästkött i! med efterföljande gubbskratt (hö hö hö!) Den stackars flickungen står där med ögon som tefat och darrande underläpp. Så jag berättade att i burgare är det kossa men i pålägget hamburgerkött är det häst. Sa även att jag som haft häst hela mitt liv har hört kommentaren till leda och ska du hålla på hästar så kan man inte hålla på att lyssna på folk som ska vara roliga men bara gör en ledsen. När jag sa det sista så tittade jag på mannen. Resultat: Mycket lycklig unge och skamsen morfar/farfar som lärde sig att muckar du med en hästtjej så muckar du med alla hästtjejer. :cool:
 
Men ingen som gjuts fast i golvet och hela benet sätts fast med tre/fyra rejäla spännband alternativt en metallbygel? Det var så långt pappsen hann i utläggningen innan jag tryckte på mute
Den jag såg var gjord i trä och hästens ben spändes fast med några varv av rep.
Finns även filmer på Youtube på olika varianter.
 
En bekant till oss frågade varför hästen skulle vara "påklädd" på sommaren när det var så varmt....förklarar att hästen har eksem och måste ha den på för att må bra och att hon inte har några bekymmer med eksemet om hon har pyjamas....han tycker det är djurplågeri och tycker sen att jag absolut borde avliva en sån häst. :eek:

Eller när man är ute och promenerar och tar med hästen då får man höra till leda: Är det inte meningen att man ska rida på dom där? Nästa gång ska jag säga: Öhh nej det är en promenadhäst. ;)
 
Nämnde att jag skulle rida för en ny tränare, en arbetskamrat utbrast då förvånat: "Men KAN du inte rida, du har ju hållit på med det sen du var liten!?"

Hmmm
 
Det här med att man måste rida på hästen fick jag höra senast häromdagen. Berättade att jag varit ute på promenad med min häst i det fina vädret och fick till svar att "är det någon mening med att ha en häst man inte kan rida på?". Vem sade att det inte går bara för att vi just den dagen gick en runda istället? Suck...
 
Sen har vi varianten som tycker det är synd om hästar man rider på. Ännu mer synd är det om hästar som "tvingas" hoppa. Att hästar kan tycka det är kul att hoppa kan de bara inte förstå.
 
Något oblyg och aningen fräck grabb på jobbet:

-Har du svamp?
Jag - Ha ha, nä. Varför skulle jag ha det?
-Det har alla tjejer som rider.

Fick förklara för honom att han nog umgåtts med fel brudar :D
 
Något av det vanligaste jag tidigare fått höra när jag varit ute och promenerat (självvalt, utan föregående "kast med liten tvåbening") med hästen:

- "Du vet att man rider på såna där, va? :p"

Jahaa, det är det man har dem till! Good to know! :idea:
Eller , vad är det för fel på hästen? Fel? Det är JAG som behöver motion.
 
Kom på en till, från min mormor. Mor berättade för henne att vi varit iväg hela dagen pga hämtat, provat och lämnat tillbaka en sadel till hästen som var för smal/trång.
"Men L är väl inte så stor?"
Nej, men det hjälpte liksom inte - den var för trång för hästen.

Vid tömkörning längs grusväg:
"Har du tappat vagnen? :confused: "
 
Ja, det där med hästar på lösdrift, eller ute överhuvud taget vintertid. Suck.

Jag fick höra rätt mycket skoj från en fd stallägare som inte kunde ett skvatt om hästar.
Hon skulle bl.a. anmäla mig för djurplågeri för att:
- Min häst fick för mycket hösilage (det var ju till och med lite kvar på morgonen, inte schysst att försöka tvinga i henne mat. Borde såklart gett 5 kg per dygn som hennes dotter).
- Min häst gick utan täcke i -10 och strålande sol (dock med ett rejält PÄLSTÄCKE)
- Och slutligen, när jag lastat min häst för att fly min kos, borde hon anmält mig för att jag skulle flytta till lösdrift. Hon hade minsann anmält grannen som hade sina stackars islandshästar på lösdrift. Och FLERA GÅNGER UTAN ATT NÅGON TOG TAG I DET!!!

En annan liten och rolig grej var när jag var på min pojkväns jobb och åt lunch. Vi pratade om något vadsomhelst som gjorde att jag sa "hästar kan inte kräkas". En sann skeptiker (med betoning på sann, medlem i den dära klubben och allt) sa då att det var omöjligt. ALLA höll med och hur mycket jag än var bombsäker och förklarade varför osv så trodde INGEN på mig. Skeptikern förklarade för mig att det inte var logiskt, att de inte skulle ha någon nytta av en så märklig egenskap.
JO DET HAR DE VISST DET ERA JÄTTEDUMMA MÄNNISKOR SOM INTE KAN NÅT OM HÄSTAR! tänkte jag och suckade. Besegrad. Blä.
 
Det händer ju att det blir åt det positiva hållet också. Minns någon som trodde jag tävlade massa med min förra häst, men han var ju väldigt gammal och inte helt frisk.
Men det där med att slänga in saker i hagen, det är helt galet vanligt. Gamla krukväxter och grejer som hamnar i hagen antingen för att de på riktigt tror hästarna vill ha det eller också för de inte orkar slänga det?
 
Åh hur mycket dom helst.

Det är på gränsen till att jag är en "horder" eftersom jag har fyra hästar. Att en är en shettis till mina små barn, en är en d-ponny till min äldsta och att jag köpte en unghäst innan min 25-åring skulle försvinna spelar ingen roll. Det är för många.Det är för dyrt. Det är för jobbigt. Det är galet.

Sommargäster som tror att jag har hästar för att deras barn ska få rida när de har tråkigt i stugan. Som kommer med förväntansfulla barn iklädda cykelhjälmar och som tycker att det är konstigt att jag har annat att göra än att leda runt deras barn på vår shettis.

Olika mer eller mindre sexistiska kommentarer om hur ridningen påverkar förlossning, sexliv osv. Det är det värsta, tycker jag. Att stå ut med att ridningen skulle ha någon koppling till sexualitet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 925
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 634
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 849
Senast: Pudlan
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 121
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp