Åsikter från icke hästfolk

När vi köpte vår gård för 6 år sedan skulle vi göra iordning för att ta hit hästar. Den gamle mannen som vi köpte gården av var m-y-c-k-e-t bekymrad över att vi skulle ha lösdrift (till en tinker och islänning, vana vid lösdrift). Han trodde att hästarna skulle fara illa och kanske frysa ihjäl. Vi försökte förklara informativt och glatt hur det fungerar och varför vi valt just detta alternativ. Han förstod ändå inte...

Det här känner jag igen lite från diskussionerna med min morfar. Han är bonde född -26, så han har hållit på en hel del själv med hästar. För honom är det lite främmande att hästarna går ute när det är kallt, (eller öht på vintern) går på lösdrift, inte får kraftfoder/havre och att jag sällan eller aldrig regelrätt ryktat mina hästar.

Men samtidigt lyssnar han och är intresserad av mina argument, han vet ju att jag hållit på väldigt länge nu, och han har ju t.o.m. träffat några av mina första hästar. (En höll på att ramla omkull när morfar provryktade med STORA, REJÄLA tag, värdiga en ardenner. ;))

Nu senast kom rykten på tal igen, och han pratade om att det var så svårt att rykta dem ibland på vintern, för de var så blöta bara av att stå inne. Det gick liksom inte att få dem rena och torra.
Nä, med de små stall de hade, och ett gäng (oftast 2-4 st, tror jag) nordsvenskar/ardennrar i full vinterpäls som stod inne ibland i många timmar så förstår jag att det blev så. Och "kulturen" var ju sådan att man inte badade hästarna heller. Men då var det så man höll häst, och han har inte lärt sig, läst eller funderat i andra banor. Det var väl viktigt att vara mån om de dyrbara och viktiga djuren, så det kanske blev lite missriktad välvilja ibland? När morfar (och kanske även han som sålde gården till er?) höll på med hästar var det för att hästarna var ett måste, inte för att man valde det.

(Förutom för morfars morbror, han hade till och med en Hannoveranare enbart för nöjesridning. Han sågs nog som lite märklig i byn, där det egentligen inte fanns några stora gods och finare herrgårdar. Honom hade jag velat träffa! :cool: )
 
Det höll på att kosta mig min häst också. Fast då var det två plaskassar med (jäst?) lingonavkok och äppelrester.
Det visste inte jag, men när veterinären kom tillbaka efter 14 dagar för att kolla upp hästen så kör det in en främmande bil på stallplanen.
Ur kliver en okänd man som säger "jasså det är här ni är. Jag gav hästarna två plaskassar med lingonavkok och äppelrester för två veckor sedan och de åt så glatt".
Ehh...?
Tur att det bara var den ena hästen som gillade annat än hästmat, men hon åt å andra sidan nästan vad som helst.

Hästen klarade sig i alla fall.


Skönt att det gick bra!
Jag har blivet en drake när folk närmar sig hästagen med äpplen osv.
Mvh
Pudlan
 
Jag har haft fångponny i stort sett hela tiden jag har haft egen häst, och mina ponnyer går därför med betesreducerare på sig sommartid. Med de två som själva hade haft sjukdomen var det en, i mina ögon ganska billig, räddning från att få sjukdomen igen, min gammelponny hade inte överlevt om hon hade fått tillbaka det. Unghästen, som "bara" har anlagen, slipper betesreduceraren senare på sommaren, men de andra har haft den hela betessäsongen. Jag vet inte hur många gånger jag har blivit rent utskälld (nu snackar vi inte om att folk frågar, eller har synpunkter, utan det är fråga om att råskälla) för att jag låter mina stackars hästar gå med munkorg på sig, förstår jag inte att de svälter? Vi pratar dessutom om ganska välmående, mer åt det runda hållet, ponnyer här. När jag försöker förklara varför börjar de anklaga mig om att det inte är något värdigt hästliv att ha den där saken på sig. Nej, men om hästen med hjälp av den där saken kan gå ute och slipper stå inne i en box/gå i en gruspaddock/slipper avlivas på grund av den där idiotiska sjukdomen som jag knappast har bett om, så tycker jag det är ett mer värdigt hästliv, trots allt. Jag tycker det är en ganska stor skillnad på att folk frågar om de inte förstår, och att gå till direkta påhopp i ilska för något som man inte är det minsta insatt i...
 
Har du trillat av?!:eek:

Var ute i regnet och red, mötte en älg och åkte av med dunder och brak och hamnade i höstleran. Min häst småjoggar hemmåt typ tjugo meter framför mig, när jag arg som ett bi gick bakom och sa fula saker till henne, så möter jag en svampplockare som frågar exakt så; "Jag mötte en häst som sprang förbi, har du trillat av?"
"Näääädå, jag är alltid ute och går i skogen, ridklädd med hjälp och lera i hela röven"
 
Haft flera på besök som förstås förfärar sig över lösdriften.

Samt blivit chockad över kostnaden man lägger på djuren (det kan jag iochförsig förstå-det blir jag med titt som tätt)

och tiden- Men hur hinner du?? Mja dammtussarna hinner föröka sig i massor men men . Det är ju värt all tid. Eller kanske inte på vinter när det ligger halvmeter högar med snö och flera minusgrader då är det ju så man undrar vad man sysslar med
 
Att inte kunna så mycket om hästar när man är icke hästmänniska är ju en sak, det är värre när folk som tycker att dom är hästmänniskor är ute och cyklar. Att tro att hästar mår bra bara dom får vara ute är hemskt. Jag ser apatiska hästar stå och hänga i eländiga lösdrifter för att ägarna tycker det är så bekvämt att slippa bry sig. Ingen mockning, ingen kontrollerad foderstat, inga skor fastän hästen haltar, inga täcken fastän hästen fryser när regnet vräker ner, ingen torr och vindskyddad plats att ligga på, hästar som blir mobbade av andra hästar osv...
Då är det väl dags att du som är så kunnig ringer djurskyddet pronto.
 
Kiwifrukt, det är verkligen tråkigt och ledsamt som sagt när folk inte kan sätta den ödmjuka sidan till när man inte vet säkert. Vi borde fråga mer och vara nyfikna istället försatt döma så snabbt...
 
@Kiwifrukt

Åh, det där med betes-reducerare har jag också råkat ut för. En familj som åkt förbi hagen stannade för att berätta att de minsann skulle anmäla mig för djurplågeri om jag inte tog av den stackars ponnyn munkorgen, den måste ju få äta!

Kände mig lite trött på mänskligheten då faktiskt. Jag menar, vad trodde dom? Att jag hatade ponnyn och ville svälta ihjäl den långsamt?
 
Hahaha, har suttit och skrattat gott åt okunnigheten ni berättar om här (men obehagligt med människor som i all välmening ger hästarna "gott").

Jag har väl mest råkat ut för oförstående miner när jag säger att jag åker till stallet varje dag för att sköta allt runt hästen. Jag brukar svara att så länge inte min häst lärt sig att mocka och väga höpåsar själv så är jag så illa tvungen att åka ut varje dag ;)
 
Inser att jag har vettigt folk omkring mej.
Många brukat dock se lite förfärade ut när jag säger att hästarna är ute på natten även på vintern men när jag nämner att hästarna har ett skjul med massa halm i hagen så ändras det till vilken lyx dina hästar har.

Sedan kan jag häpnas över hur mycket många betalar för sina hästar varje månad.
 
Fick höra från en icke hästkunnig vän, vars enda hästintresse ligger i att titta på V75:

Han: -Men hur mycket tjänar du på dina hästar då?!
Jag: - Ingenting, de kostar mig bara en massa pengar...
Han:- Men varför har du hästarna då? :confused:

Ja, vad svarar man på det? ;)
 
Skönt att det gick bra!
Jag har blivet en drake när folk närmar sig hästhagen med äpplen osv.
Mvh
Pudlan
Det skulle jag också ha blivit, men beteshagen låg en bit från stallet som i sin tur låg en bit från bostaden så jag hade ingen uppsikt utan att vara på plats. Hagen hade långsidan bredvid "huvudvägen" genom byn så det passerade många där.

Det där skulle kunna vara samma sak som att jag gav ett litet barn kakor eller annat utan att fråga mamma/pappa om lov. Barnet kan ju mycket väl ha diabetes, vara laktos, gluten, protein, nötallergiker så vanligt som det är idag.
 
Jag är helt fascinerad över folk som alltid envisas med att deras barn ska rida om de möter någon som är ute och leder en häst.
Hästen jag har nu hade tex lite halvseriöst sadeltvång som unghäst och därför ledde jag henne alltid till och från ridbanan vilket var en promenad längs en grusväg på ca 10 min. En mamma som bodde längs vägen kom alltid utspringande med ungen i högsta hugg och ville att barnet skulle få rida och förstod inte alls problemet med att barnet dels inte hade någon hjälm och att hästen sen inte heller var ordentligt inriden och kunde få tokryck ibland. :crazy: "Men X(barnet) är ju så liten och väger nästan ingenting, det går säkert bra bara en liten stund".
 
Jag är helt fascinerad över folk som alltid envisas med att deras barn ska rida om de möter någon som är ute och leder en häst.
Hästen jag har nu hade tex lite halvseriöst sadeltvång som unghäst och därför ledde jag henne alltid till och från ridbanan vilket var en promenad längs en grusväg på ca 10 min. En mamma som bodde längs vägen kom alltid utspringande med ungen i högsta hugg och ville att barnet skulle få rida och förstod inte alls problemet med att barnet dels inte hade någon hjälm och att hästen sen inte heller var ordentligt inriden och kunde få tokryck ibland. :crazy: "Men X(barnet) är ju så liten och väger nästan ingenting, det går säkert bra bara en liten stund".

Skulle vilja trycka på gilla, men det kan ju tolkas som om jag gillar när föräldrarna gör så och det gör jag verkligen inte!

Hos oss kommer barn och föräldrar ut och vill klappa, rida har ingen bett om än. Skulle de be om det skulle jag skicka upp dom till stallet där vi har hjälmar, ponny i lämplig storlek (88 cm hög) och tillhörande barn som gärna tjänar lite extra pengar på ponnyridning :-).

/L
 
Vet inte om det hör hemma här men någon som ridit på ridskola 5-6 år och åkt på diverse ridläger och kurser Borde väl kunna det mest grundläggande kan man tycka ;P
Men jag blir nu längre inte ens förvånad över saker han säger eller gör för den delen, denna man på 60 plus som är riktigt våghalsig, lyckats hålla sig kvar på ren och skär tur när hästen gjort ett snedsteg eller studsat till.
Exempel kan vara;
-Sadlar hästen, lägger sadeln bak och fram. Märker inte att något är konstigt förän vi säger till.
- Bär tränset i bettet så allt annat dvs tyglar, hjälptyglar, nackstycke osv släpar i marken. Inget konstigt med det O.o
- skall sätta på hästen ett täcke, tar ett litet ponnytäcke som knappt täcker ryggen på hästen än mindre rumpan, hans motivering var att det är onödigt med hel pyjamas när man kan ha en liten jacka på sig..

Vi sitter i bilen påväg hem varpå han säger:
- Jag har aldrig tänkt på att man ibland måste påminna hästen om att den ska galoppera, jag menar jag trycker till och sedan brukar det ju sköta sig självt.
Varpå nästan mening kommer:
- Det är ju ganska fantastiskt egentligen.. Att man kan trava och galoppera i olika tempon, jag menar travar man så travar man men att man kan trava långsamt och sedan fortare.
Jag ser ut såhär O.o och säger något i stil med:
- Men går du alltid i samma tempo? kan du bara springa i ett tempo?
och han svarar:
- Jo det kan jag ju men jag har aldrig tänkt på att man kan göra det innan, på hästarna.

En annan gång i bilen på väg hem säger han:
- Jag menar rida ut och sådär, det gör man ju ibland men oftast så är vi ju inne och då har man ju väggar eller staket som hjälper en lite och ridskolehästarna är ju så trygga att rida ut på. MEN tänk om man skulle rida på en VANLIG häst.
Jag frågar:
- En vanlig häst, vad menar du då?
Han säger;
- Ja men du vet en sån som inte går på ridskola. Jag menar om man skulle prova att rida på en vanlig häst och galoppera ut över en äng och rida i skogen, hur farligt är det egentligen?!

Mitt svar är att med honom på ryggen är det totalt livsfarligt :) Han har råkat ut för flera olyckor i ridningen och hantering men inget stoppar honom, varken han eller hans lika virriga fru har något som helst hästvett!
 
Undrar hur många gånger man fått de förvånade blickarna när man förklarar att man rider ponny. "Men han är ju stor!" ehh jo så är det han är D-ponny.
 
Jag har två hästar och de är utöver mina hundar mitt stora intresse.
Några av de saker jag fått höra är egentligen inte så konstiga frågor, samtidigt kan jag känna att hästägandet är såpass vanligt och många av dem som ställer frågorna har själva barn som rider. Jag skulle ju aldrig ställa en liknande fråga om en annan sport liksom?
"Men varför behöver man två hästar? Varförkan man inte rida en häst två timmar istället?"
"vad gör du egentligen med hästarna när du säger att du tränar?
"Vad är dressyr?"

Och så kanske den mest befogade påståendet: "Ja det är klart du har två en är väl alltid skadad..."

Nu finns det ju en stor del synergi i att ha två, men det verkar inte heller riktigt gå fram utan snarare är det mer än dubbelt så jobbigt/tidskrävande/dyrt med två enligt en del.

Å andra sidan vet inte hur många gånger jag fick höra när jag bara hade en häst att "men hästar måste väl ha sällskap??" Eh. Ja. Men vem säger att den inte har det?
 
Kanner igen mycket av kommentarerna ni fatt, men en del blir man ju morkradd av!!

Apropa betesreducerare, har det pa tva av mina om sommaren varpa okunniga o mindre kunniga alltid snabbt som attan skyndat sig ur hagen (las sprungit) nar mina kommit. Manga har inte dar att gora!


-Va faan, har'u munkorg pa dom!!? Du maste ju informera om de bits, det ar ju livsfarligt!!
- :angel: ... Men de klarar for det mesta inte bitas genom korgen..


:devil:
 
Något av det vanligaste jag tidigare fått höra när jag varit ute och promenerat (självvalt, utan föregående "kast med liten tvåbening") med hästen:

- "Du vet att man rider på såna där, va? :p"

Jahaa, det är det man har dem till! Good to know! :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 925
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 634
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 849
Senast: Pudlan
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 121
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp