Slagdörrar eller skjutdörr?

G

Gizmo

Vi har planer på att bygga om en befintlig byggnad till stall och jag har därför många tankar som snurrar i huvudet. :crazy:

Just nu funderar jag på om man ska ha dubbla slagdörrar eller en skjutdörr som ytterdörr på stallet.
Mina tankar är att slagdörrar är snyggare och inte lika tunga, så helst vill jag ha det. Problemet är att det brukar rasa ner en j-a massa snö framför den blivande dörren på vintern och det blir då en ganska hårt packad vall som kräver en del skottningsjobb. Detta har jag tyvärr inte så mycket tid till på morgonen, så då kommer hästarna snällt att få ta sig ut över/genom vallen och så fixar jag det när jag kommer hem. Då är dock problemet med slagdörrarna att jag inte kan öppna dessa utan att skotta först! :(

Jag vet att det finns något slags "avledare" som man kan sätta på taket för att få det mesta av snön att rasa vid sidorna, men funkar de bra?
(Har hört att några ramlat ner nu när vi haft så snörika vintrar...)

Hur har ni det i era stall?? För-/nackdelar med de olika alternativen?

/Gizmo

Sv: Slagdörrar eller skjutdörr?

Jag hade helt klart valt slagdörrar, skjutdörrar har en förmåga att bli svintunga..

Vi har slagdörrar och sen ett litet tak ca 2 m ut över dörrarna så då slipper man problemet med att det blir hysteriskt mkt snö precis utanför dörren.

Vi har även en sån där snömojäng som gör att det ska mkt till innan snön faktiskt rasar ned.

Ja, jag är lite rädd för att dörren blir tung om man väljer en skjutdörr... Ser också en risk med att det fryser till i spåren där dörren ska löpa, men det kanske inte brukar vara något problem. Någon som har erfarenhet?

En "snömojäng" låter bra. ;) Menar du då en sån där plåthistoria som ser ut som ett upp och nedvänt V? Det var en sån jag menade med "avledare". Tycker du att den gör sitt jobb?

Ett litet tak skulle förstås vara bra, men jag vill helst inte sätta några stolpar utanför, eftersom det är lite ont om plats där. Har du stolpar i marken till ditt tak eller hur får du det att hålla för tyngden?

Många frågor... :)

/Gizmo

Där jag stod installad förrut hade vi skjutdörrar i olika storlekar till ladorna och de var mest besvärliga tyckte jag..
Tunga, trögrullade, en del fick man liksom lyfta hela porten på snedden för att den skulle rulla lätt andra var man tvunga att hockey tackla för att få iväg dom..

Så näe mina erfarenheter av skjutdörrar är mest dåliga...

Hmm det är det nog, jag vet bara att vi har en snömojäng i järn/plåt som jag tycker fungerar bra men jag är för kort för att kunna se den oftast, å näe jag brukar inte titta efter den heller.
Men visst kommer det ned snö ibland iaf men inte på samma sätt som utan den där grejen.

Nope inga stolpar utanför, det var för jobbigt att få dit i den stenhårda backen som består mest av slaggsten så stolparrna går liksom snett tillbaka i väggen.

gör slag dörrar och bygg ett upp och nedvänt V över dörr öppningen, det är lättare att skotta fram slagdörrar än en skjut dörr, då man först måste skotta fram spåret som antagligen blivit fyllt med is också :(.
men om du har slag dörrar så behöver de ju inte öppnas utåt heller :p, du får antagligen en del snö in i stallet när du öppnar men du kan lätt öppna dem och låta hästarna ploga upp en väg åt dig ^_^ (använder själv skettisen som plog på vintern ^_^ super smidigt och runda magen gör en stor fin gång åt de stora hästarna sen :D )

Hockeytacklingar för att komma in i stallet känns inte lockande, så det låter som att det får bli slagdörrar med "snömojäng" till slut! :D
Det är faktiskt mest min man som varit inne på skjutdörr från början, så nu gäller det bara att få med honom i båten också... :angel:

Sen får vi se om vi slår till på ett litet tak dessutom.

Tack för dina tips och råd! :)

/Gizmo

Hittills ingen som är FÖR skjutdörr, så jag lutar helt klart åt slagdörrar nu!
Tror inte jag vill ha inåtgående dörrar, då det känns som att det inte är lika bra ur säkerhetssynpunkt...

:rofl::rofl: Får skaffa en "snöplogsshettis" till mitt stall helt enkelt! :rofl:

/Gizmo

Jag har en stor skjutdörr, STOR.. byggd för maskinhall där skogsmaskinerna skall komma in. Rätt upphängd och underhållen blir den inte särskilt tung..... Så just det är inget bekymmer enligt mig. Nu sitter min dörr på gaveln, så snöras uppkommer inte, men jag har aldrig behövt skotta snö ur spåret den glider i heller..... För att ge en bild av hur tung den är, eller inte?..... Min 2-årige son öppnar den själv!

Sätt upp ett snöräcke. Låter ju livsfarligt. Sen kan du välja vilken dörr du vill.

Hittills ingen som är FÖR skjutdörr, så jag lutar helt klart åt slagdörrar nu!
Tror inte jag vill ha inåtgående dörrar, då det känns som att det inte är lika bra ur säkerhetssynpunkt...

:rofl::rofl: Får skaffa en "snöplogsshettis" till mitt stall helt enkelt! :rofl:

/Gizmo
Skaffa snörasskydd över dörren (ur säkerhetssynpunkt det också) och slagdörr.

Vi har slag dörrar och det har aldrig vart några problem att få upp dom på vintern.. dock har vi inget tak som lutar mot dörren heller. Men även dom gånger det har snöat så att snön gått upp till knäna så har dom vart lätta att öppna. Längst ner på dörren sitter det fast en typ plastmatta ca 5 cm hög så att dörren inte går ända ner vilket gör att den alltid går att öppna lätt och smidigt.

Bild:
26031_378318728726_741848726_3794321_3398996_n.jpg

26031_378318773726_741848726_3794329_6041189_n.jpg

Liknande trådar

M
Hästvård Jag har i alla år haft mina hästar i stora rymliga boxar och någon tanke på att ha det på annat sätt har inte funnits. Jag har alltid...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2