Slag gjord på bröstsele/loksele?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hej, jag tänkte höra om det är någon som skulle kunna svar på min fråga.
Det är så här att jag har en nordsvensk av travar tyen på 6 år som har blivit körd sen han var liten(ej travtränad) men då med en speed cart(som en tyngre sulky). Det går oftast bra men ibland kan han tycka livet e så roligt att han bara måste sprätta lite med bakbena så därför har jag en slag gjord över rumpan.
Jag vill nu börja köra honom med lite tyngre vagnar, ex rockard till att börja med. Då kan jag ju inte ha travselen längre.
Min fråga är nu om det går att köra med slag gjord när man har en loksele eller en bröstsele? Skacklarna sitter ju mycket längre ner när man kör med rockarden än vad skalmarna gör när man kör med speedcarten.

Väldigt tacksam för svar.// Nikki

Sv: Slag gjord på bröstsele/loksele?

när jag kör min rockard så har jag travsele, så jag förstår inte varför du inte kan använda den?
i vilket fall som helst så går det bra att använda slagremmen då, och det borde ju gå även med en bröstsele.

Men klarar travselen den tyngden? Det är en rockard på bilhjul. Om det går har jag ju inget att bekymmra mej om :)

Så länge du har svängel och BRED kortbrösta så kan du ha travsele till allt. Den ska ju bara bära upp skaklarna.

Däremot, har du en kass travsele med ostoppad däckel som dessutom är smal som tre fingrar är jag skeptisk till att använda den. Fördelen blir ju att du får upp skaklarna från armbågarna så att du kan svänga utan att störa hästen, och störa draglinorna.

Glöm inte baksele, kanske han kickar för att du inte har det? Det behöver ju inte vara glädje alltid.. Det kan oxå vara dags att köra in honom på nytt om han inte ska gå trav, travinkörningar är tyvärr inte toppinkörningar alltid ..

/jenny

Ska kolla hur bred däckeln är, men det är en tärnsjö sele om det säger dej nått? Jag har aldrig kört Fabian för nått annat än för speedcarten än(tänkte på det du skrev om bakselen) , vi har bara tolkat förutom körningen och det går bra. Det är svängel på rockarden, men det du sa om kort bred brösta, då måste jag väl köpa en sån som är till för "tyngre" körning? MVH// Nikki

bredbrösta har alla travfolk med lite kunnande om hur en häst drar :) Har du inga draglinor nu då? På speedcarten brukar det finnas rullar med smala linor till att fästa i bredbröstan.

Däckeln ska ha gott om mankfrihet, vara så bred som möjligt och självklart måste du ändå ha ett bra däckelunderlägg om du ska köra nåt annat än tävlingssulky. Tärnsjö är bra läder, men konstruktionen vet jag inget om. Har en Walsh travsele med tyvärr dålig mankfrihet för min beniga häst.

Jag har förresten använt slaggjord till maratonvagn med lågt fästade skaklar, och det gick bra :) Jag använde gummibanden till att fästa med på den annars renskalade skakeln. Kanske är det så man gör annars med? De travhästar jag kört behövde inte slaggjord som tur är.

/jenny

Bröstan han har e rätt smal tycker jag om man jämnför med en brösta på en bröstsele, sen går det nog inte fästa några draglinor där i då dom e för breda för att få in i spännena på bröstan.
Kanske jag kan byta ut svanskappan bara, när jag ska använda en riktig drag sele. Den svanskappa jag har nu är ju konstruerad så att jag kan dra slaggjorden igenom en "öggla", så slaggjorden håller sej på sin plats, sen har jag ju fäst den med gummibanden på skalmen så den inte rör sej där heller. Bara slaggjorden når ner till skaklarna.
Jag får väl testa mej fram.

Jag har gått på naturbruksgymnasiet i Örebro och frågade min körlärare vad man gjorde med en häst som sparkar så att han hoppar över skakeln. Hon sa att det bara var att lägga på slagrem...
Men om du har skakeln långt ner vid hasen så kanske inte slagremmen räcker...
Vågar man köra med draglinor om hästen slår? Är inte risken ganska överhängande att hästen får linan mellan benen???

^Körning är inte min starka sida^
// Lillan

Hej!
Om hästen brukar kunna bli lite lätt i bakdelen ibland så gör du nog rätt i att ha slaggjord. Jag vet en del "riktiga" körhästar som också får ha det ibland, då främst ponnyer då dom gärna lägger på några bocksprång när det går vilt till i tex. maraton, trots att de är väldigt välkörda.
Men då handlar det om när det "busas".

Med rockard och bröstsele kan du nog utan problem fästa slaggjorden utan att den stör draglinorna, så länge det är högt skakelfäste och draglinefäste.

Ska du däremot tyngre och med loksele och vill arbeta med något, tex. i skogen så ska du absolut börja med att vänja hästen vid draglinorna innan du börjar köra, många hästar kan tycka det är lite obehagligt i början att draglinorna ligger emot långt nere på benen.
(och även klara av att ha dem emellan bakbenen utan att störas, kör man med domänsax i skogen så kan draglinan lätt hamna mellan bakbenen)
Detta är något en arbetshäst måste klara innan man går vidare i körningen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Har nyligen köpt en rockard till mitt russ som jag tänkte köra med hemma på småvägarna, 1-2 dagar i veckan, då det är ganska jobbigt att...
Svar
2
· Visningar
1 031
Körning Kanske är korkad nu men hur är det att köra med speedcart vs rockard och kan man köra med en vanlig bröstsele och speedcart om man fixar...
Svar
7
· Visningar
2 185
Senast: schelin_j
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 353
Senast: Tagliabue
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka