Slädtips till nästa vintersäsong!

H

Hupp

Jag har läst här tidigare om er som har slädar som sladdar från sida till sida och belastar hästens bakben.

Lägg en metallkant på ena meden, och skruva fast. Det är bara en liten, liten bit som skall sticka ut. Det behövs ej mycket för att det skall skära ner i snön.

Då går släden rakt igen även på nyplogade vägar! :idea:

Sv: Slädtips till nästa vintersäsong!

Positivt med nytänkande! :)

Funderar...
Skäret som skall sticka ner måste nog ha en ordentlig bredd för att göra nytta. 10mm?
Hur är det med slitaget? Vid passage av "barmark" ligger ju hela lasten på den.
Svänga och vända blir svårare? Brytningen?

Ska fundera vidare.

LIA

Bredden under plåtkanten behöver ej vara så mkt, min plåtkant som vi skruvat fast är ca 5 mm.

Men den delen som ligger utanför medkanten (mot snön) kan vara 1 cm -1,5 cm alltså det som skär ner i snön.

Jag har 1,5 cm som ligger utanför medkanten och ger mig grepp i snön. 5 mm tjock plåt.

Man får tänka på att ju större skär man lägger dit desto högre ljud för det.
Så litet som möjlig e bäst förutsatt att man får funktionen.
Det räcker att ha på ena meden, funkar kanon.
Har ej sett ngn direkt slitning att tala om på mina.

Skärets längd behöver ej heller vara lika lång som meden. Längden på min är ca 3-4 dm.

Funkar hur bra som helst att svänga. Framförallt när ej hästen längre behöver ta belastningen i svängarna.

Om jag kommer över någon kamera så kan jag fota.

Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

oj jätteintresserad av bild på hur du gjort. ska renovera min släde nu under sommaren!

Är det något styrjärns liknande?
Vi har tänkt göra så i många år, men tummen har suttit lite hårt :o

Vad jag hört av en som är lite flitigare (hej hej om du är här;) )
så se till så att du sätter det rakt, annars kan det dra hela släden snett :angel:

Jag hoppas att vi ska komma oss för på någon av slädarna till nästa vinter.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 548
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 334
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar