PrittePuff

Trådstartare
Har en släde som vi tänkte renovera och köra med, när snön kommer, OM den kommer.
Hur ska släden dras? Skaklar? svängel och draglinor? Både skaklar, svängel och draglinor?
Går det köra med bröstsele eller måste man ha loka?

Bilder på nån bra lösning!

Sv: släde

jag kör min släde med tillhörande skaklar (ej rekade) har ingen dralina på min släde eftersom det inte finns någon svängel. fungerar bra att köra någon gång i bland ändå. Använder mig av loksele eftersom jag tycker att det blir bäst att dra släde med loksele.

...Hur ska släden dras?...

...som en slipsten :rofl:

skämt å sido,
det beror väl på lite vilken sele du har. Jag är ingen expert men en sak jag lärt mig på forumet är att om man har en loka och har rekade skaklar använder man inga draglinor.

Rätta mig någon om jag har fel nu!
GOTT NYTT ÅR BTW! :D

skämt å sido,
det beror väl på lite vilken sele du har. Jag är ingen expert men en sak jag lärt mig på forumet är att om man har en loka och har rekade skaklar använder man inga draglinor.

Rätta mig någon om jag har fel nu!
GOTT NYTT ÅR BTW! :D

OM man nu ponerar att jag har en bröstsele. Vad ska jag använda mig av då?

ok om jag då har lärt mig rätt härifrån körforumet så tror jag att folk i allmänhet tycker såhär:

om du har en bröstsele hade det inte vart dumt med svängel och draglinor, jag tror jag läste här på buke att det är en del som har hela kittet.

Sen finns det klart dem som kör utan i en typ av "skitsele" som det kallas :D Där de bara fäster skaklarna direkt i selen utan draglinor o sånt. Om de är rekade underlättar det mer än om de är fasta om du nu skulle köra utan draglinor.

Jag vet inte vad som ska avgöra det, är skaklarna rekade eller är de fasta?
Ja smaken är som baken i denna värld, någon annan???

för min egen del om jag haft en stor häst eller vilken häst som helst som jag velat köra släde med, hade jag helst haft en loksele och sedan kört med rekade skaklar.

om jag inte haft en loksele utan en bröstsele hade jag kört med draglinor och svängel eftersom det är bekvämare för hästen än om den skulle dra enbart i skaklarna. Jag hade lagt ner det jobbet för att få det så bra som möjligt.:p

så på släden så ska vi sätta både skaklar och svängel?

en släde beter sig inte lika som en rockard och det var då jag började fundera.
JO, vi vill ju lägga ner tid och arbete för att det ska funka och hästen ska må bra. Funkar det inte för hästen så är det ingen idé att köra!

hej igen,

jag hittade en annan tråd om ämnet här där du kan kolla. Inlägg nr 12 har dessutom bilder på hur ett slädekipage ser ut med draglinor och så finns det två andra bilder på slädar.

Det verkar som att många vill ha draglinor för bekvämlighetens skull för hästen, medan några skiter i det eftersom de helt enkelt inte kör så ofta.
Svängeln fästes lite olika beroende på hur släden ser ut, men det verkar som det ofta är på "tvärslån" som håller ihop skaklarna med varandra om du förstår vad jag menar.

Sen fanns det någon som absolut inte tyckte draglinor var bra vid slädkörning.

Ja du får läsa själv, mycket intressant iaf! Vad hade vi gjort utan buke :banana:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=710043&highlight=sl%E4de+draglinor

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: yamyam
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
649
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka