Sv: Släde??

på min släde finns ingen broms .. finns det på andra, o hur fungerar den isf!?

Nähä? Men skulle man kunna sätta dit någon av nåt slag?
Är ev intr av att köpa en beg och vill då gärna att den ska kunna bromsas med min hjälp vid behov.

Allt går utom nyfödda barn och trasiga klockor. ;)

Har sett ett par varianter på stora slädar, eller rättare var den ena en vagn med hjulen bytta mot medar för vinterbruk. Båda hade en variant med en krokliknande grej, som fälldes ner i snön. Kommer inte ihåg hur det såg ut i andra änden.
Så finns det ju på timmerkälkarna, men det är väl en annan sak.

Men varför ska du ha broms på din släde? :confused:

LIA

hehe...det påminner om handbromsen jag hade på pulkan när jag var liten. Funkar ju att sätta som en böjd pinne som man sätter fast på mitten som man sedan drar i ena änden så far den andra ner i snön. Eller så utvecklar man det lite så man kan fotbromsa :smirk:

Såna fanns på våra kälkar i min barndom också. I handbromsversion.
Du svarade inte på, varför du behöver en broms?

LIA

Visste inte att frågan var ställd till mig. Men det är väl användbart likadant som med en vagn, att bromsa vagnen i tvärt nerförslut tex.

Jag har sett det på en släde med kuskbock bak. Det var en pigg att trycka ned med foten. Jag vet inte om den fanns från början eller var ditsatt senare.

Anledningen är att om det skulle gå lite fort nerför (har det backigt här) så vill jag kunna hjälpa till att bromsa släden vid behov.Trots bakselen då alltså. Den ev släden jag ska köpa har en kuskbock baktill och sedan plats för 2 passagerare framtill.(Har dock inte sett den ännu).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Rikligt med snö och senvintersol gav en fin start på årets forkörning med hästar och slädar! Och längs rutten står förväntansfulla...
Svar
2
· Visningar
452
Senast: Pegasus63
·
Islandshäst Har islandshäst som ogillar insekter till graden av att han får panik. Men han vägrar flugtäcke 🤪 Vi blandar ihop en spray av...
Svar
6
· Visningar
687
Senast: WildHorse
·
Anläggning Hur bra är bromsfällor egentligen? De svarta bollarna. Är de värda sitt pris? Har en skogshage med rätt mycket broms, blåser tyvärr...
Svar
3
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det är inte bara OS som drar igång de närmaste dagarna. Det är även flera Europamästerskap som ska avgöras. Här finns allt du behöver...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur