Sladda ridbanan, linor eller skaklar?

Mli

Trådstartare
Jag har nu kommit så långt i inkörningen att det är dags att låta honom dra lite riktiga grejer, dvs annat än bildäck.
Vad är bäst att sätta fast "sladden" i? Räcker det med draglinor eller ska man bygga skaklar och fästa i den?

Sv: Sladda ridbanan, linor eller skaklar?

Tills vi är helt säkra på att inte hästen får för sig att backa in i redskapet kör vi med skaklar. Det är säkrare med skaklar än med linor.

Vi sladdar med endast linor + loksele, vi har en sladd som är ca 2 meter bred och 1,5 meter lång i stålgaller (inte armeringsnät utan riktigt stålgaller som används som hyllplan i kraftiga hyllor) så den "bromsar" så mycket att linorna hålls ordentligt spända.

Om hästen börjar att backa så gör man samma som man gör när man kör annorstädes och hästen börjar att konstra - ser till att hästen börjar gå framåt mao.... antingen med hjälp av medhjälpare, vilket är att föredra på en unghäst, men i nödfall får det ju duga med pisk, töm, skrik eller vad som helst som kan tänkas att fungera.

Har du skaklar så sitter ju dessa inte stelt infästa som på en vagn, utan de sitter ju med en kätting eller liknande på mitten av tvärbommen som binder samman skaklarna i bakänden, så att alltihop viker ihop sig vid backning - börjar hästen backa en massa så blir det illa oavsett om du har linor eller skaklar !

I värsta fall med skaklar så kan redskapet vältas baklänges eller vridas åt sidan så mycket att hästen trasslar in sig :eek:... vilket inte blir särskilt mycket bättre än med linor.

Kontentan blir att hästen ska backa på kommando - aldrig annars för det är en kollosal säkerhetsrisk.

Tänk dock på att sladdning är ett väldigt tungt arbete, så se till att ha en tillräckligt liten sladd så att du inte begär för mycket av hästen. Provdra sladden själv innan så att du vet att den är tillräckligt lättdragen.

Den sladden som vi har och sladdar med skulle jag inte använda för inkörning utan den passar bäst till en häst som redan har lärt sig att dra tungt.

Hmmm.
Kul att se att det finns fler än jag.
Hade tänkt mig att lära min 2-åring att dra sladden för ridbanan.
Som tur var, testade jag med den 10-åriga, tålmodiga märren först (fjordingar båda två). Hon fick ta i för kung och fosterland, var helt genomblöt efter 35 minuters sladdning. Jag fick dåligt samvete för hon gör som jag ber och drog och slet och jag fattade inte förrän efteråt precis hur tungt det var. Stackars häst.
Unghästen blev åtminstone inte orolig över grejerna där bak, däremot märktes viss otålighet över att han ville gå fortare.

2-åringen får allt bli betydligt äldre och starkare innan jag utsätter honom för den pärsen.
Nu hade jag i och för sig en tyngd på sladden för att få ordentlig effekt på gruspaddocken, och utan tyngden så klarar väl 2-åringen också av det, tror jag, men han kan få träna upp sig genom skogspromenader först.

Jag använde förresten en äldre men duglig loksele, och så hade jag draglinor och svängel; inga skaklar.

Ja precis, en sladd som är konstruerad för att "göra nytta" på ridbanan är tungdragen och därför kanske inte så lämpligt för en unghäst under inkörning. Däremot kan man ju göra nån light-variant som funkar att övningsköra med. Som sagts ovan, man får provdra den själv först och känna efter hur tungt det egentligen är :laugh:

Så här ser våran anordning ut, bara linor och svängel

26.jpg

utan att ha någon egen kunskap eller åsikt vill jag säga att förr när dom körde in arbetshästar så använde dom timmerskaklar ,dom var starka och om hästen ville backa körde dom i marken så det blev stopp.Det används även i dag skakelsläpa två kanske 3,5 m slanor sammanbundna med 1,5 m tvärslå ca 70 cm bakifrån.

Tar upp denna gamla tråd igen eftersom jag har lite mer funderingar.
Nu har jag mestadels använt mig av draglinor och en svängel där jag har fäst redskapet i (en liten gammal harv).

Du skriver att man inte har fasta skaklar utan att dom är ihopsatta av typ kätting bak - varför det? Varför har man inte fasta skaklar + draglinor? Tänkte att då drar ju hästen med linorna och skaklarna hindrar ju att hästen backar in i redskapet eller på annat sätt får det på benen.

Den harven jag drar med nu är så lätt att jag själv kan dra den utan problem. Hur vet man när det blir för tungt utan att man måste utsätta hästen för det? Eller är det kanske bara så att får testa sig fram?

man använder lämpligen rekade skaklar som fungerar som en svängel . I "svängeln "sitter draget på mitten och en kätting till redskapet då behövs inga draglinor

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 980
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 482
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka