Slå med underläppen

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Picasso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 745
P

Picasso

En häst som alltid när den jobbas i dressyren går och "slår" med underläppen (inte gapar eller så alltså, utan bara far upp och ned med underläppen), är det ett "fel" som kan ge domarkritik eller inget att bry sig om??

Sv: Slå med underläppen

det kanske ger utslag på allmännt intryck eller kanske acceptans för bettet

om du har otur

annars är det nog lungt

Det är så olika från domare till domare. Det är ungefär som en häst som klapprar tänder men gör det som ovana och inget annat. Vissa domare ser att hästen går avslappnat och är lösgjord och struntar i det, medan vissa direkt drar ner på lösgjordheten.

Det borde inte domarna bry sig om. Det är ju bara ett tecken på att hästen är avslappnad. Men såå avslappnad vill kanske domarna inte ha hästen. Det kanske ger ett slött intryck..

Fast det där kan nog vara olika...
Min häst flapprar med underläppen hela tiden när hon är spänd och stressar, när hon sedan slappnar av är hon helt stilla i (och utanpå ;) )munnen.

Så en häst sm flapprar med underläppen behöver inte vara avspänd, det syns nog tydligare på andra kroppsdelar om hästen är spänd eller avspänd. :)

Tycker inte att hon ser spänd ut i övrigt, det är mer som att hon gör så när hon är koncentrerad. :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: Elo
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
353
Senast: Valle
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 491
Senast: Idaw83
·
Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 081
Senast: Flavor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka