Skyndar hem!

Sv: Skyndar hem!

Fröken_Skåne skrev:
Min häst är tvärtom ;)
Jag skulle hålla ett mjukt stöd och låta bli att släppa och ta i tyglarna hela tiden jag tror hon hetsar upp sig mer då. Håll i tyglarna ,mjukt stöd hela vägen hem.

Jag kan inte sitta och hålla min häst i munnen hela tiden även om det inte är hårt. Det är inte så jag rider och tänker. Det måste alltid finnas en väg ut/eftergift efter ett tryck. Ovansett om det är i tyglarna eller någon annanstans.

Nicolina_ skrev:
Du kan vända tillbaka bort från stallet och gå en bit.
I sommras hade jag en häst som var ungefär likadan, förutom att hon bet tag i betet och sprang hem och sedan runt, runt, runt och runt tills jag trillat av!:D (jätte kul! gjorde alldrig ont... Fast sen trillade jag av och fick hjärnsakning...:smirk: )Då gick jag fram och tillbaka, och till slut funkade det faktist.:banana:
Lycka till

Tack! men vi har provat det för längesedan och när man väl vänder tillbaka till stallet igen så går det lika fort ändå..

Tuva-Li skrev:
Min häst känner inte av vilket håll som är hem, tror jag :p . Om vi kommer till en T-korsning, och hem är åt vänster, så vill han såklart gå till höger, dvs bortåt, och kan "ponny-tjura" om han inte får sin vilja igenom :angel: . Fjanthäst.
(Ibland har jag funderat över vad som skulle hända om jag flög av hästen i skogen någonstans...
Skulle han då verkligen hitta hem, eller skulle jag få hämta honom någonstans utanför Köpenhamn :cool: . )

Nåväl - det var en parantes - jag har alltså inte riktigt samma problem som dig, men min häst börjar ibland takta och stöka i alla fall, oavsett vilket håll vi rider.
Problemlösaren för oss i det fallet är att helt enkelt göra andra saker än att bara traska. T ex jobba en smula, lite skänkelvikningar och serpentiner, tempoväxlingar, halter och gångartsbyten, ställa/böja osv. På så vis börjar han tänka på annat.
När han är på det humöret är det viktigt (för mig) att låta bli skänkeln från knät och neråt, och bara rida med säte och lår. En häl i sidan och han tror det betyder "spring jättefort".
Är han "normal" kan jag använda hela benet, men är han trippig så använder jag som sagt lår och säte istället.

Hoppas att det löser sig för er.

Tack för ditt svar! Vi har provat att "jobba" när vi rider ut och hon lyssnar på flyttningar, böjningar, halter, ökning minskning, men taktandet försvinner inte och när mna väl släpper taget för en stund så går det lika fort igen!!:mad:

_Nova_ skrev:
sån var min häst jämt.. hetsa upp sig enormt och gick inte få lugn. efter hon små travat lite gick de inte göra ett dugg me. utan då ville hon gallopera hela tiden, annars takta hon. vi hade hemma en nh kille och när han arbeta från marken sa han att hon var gör dominant. tog 1timme om inte mer att få henne o samarbete. Till sist orka vi inte me längre så sålde henne som avels/sällskapshäst.

Kanske inte hör till tråden, förlåt. Men kom o tänka på det..

Alternativet att sälja finns inte och jag har haft henne i 7 år så jag står nog ut i 10 år till :smirk: men det vore bara intressant om det fanns någon som hade ett knep. Hon är inte dominant och är mycket tränad i nh utan problem.

_Runaway_ skrev:
För mig har det funkat att kräva arbete av hästen. Om hon blir irriterad av förhållningar, testa sidorörelser (skänkelvikning fram o tillbaka, framdelsvändning osv). Brukar göra en framdelsvändning, sen skrittar man åt andra hållet igen en bit. Sen gör man halt, ny framdelsvändning, hemåt, efter ett tag en ny framdelsvändning osv.

Tack för tipset men vi har redan provat och hon lyssnar på sidorörelserna och så men när man släpper henne en stund (vilket jag vill kunna göra) så går det lika fort igen!

Varje gång hon jagar upp sig, vänd tillbaka och rid åt andra hållet (dvs därifrån du kom ifrån), gör en halt, skritta ett par steg till, och pröva vända hemåt igen. Fortsätt skritta åt hållet du kom ifrån tills hon har lugnat ner sig.

emelie_r skrev:
Varje gång hon jagar upp sig, vänd tillbaka och rid åt andra hållet (dvs därifrån du kom ifrån), gör en halt, skritta ett par steg till, och pröva vända hemåt igen. Fortsätt skritta åt hållet du kom ifrån tills hon har lugnat ner sig.

vi har provat det. hon blir som sagt bara ännu mer stressad och springer bara fortare. Hon blir bara dyblöt av svett och det vill jag inte när det är så här kallt...:(

Att hon bara stressar hem ibland, har du funderat på vad det kan bero på? Om du t.ex. rider precis innan em. utfodringen så har hon säkert full koll på att det är dags för käk när hon kommer hem. Två tips har jag som jag provat själv och som funkar bra:

1: Se till att det inte är så vansinnigt kul att komma hem igen. Rid på sånna tidpunkter (om det är möjligt förstås) att det inte händer nåt speciellt alls när ni kommer tillbaka. Lite pyssel och avborstning förstås men sen ut i hagen igen minst en timme innan det är dags för nästa utfodring.

2: Rid lite intervaller med henne. Rid t ex fem minuter bort från stallet och vänd sedan och rid hem igen. Vänd igen och rid bortåt några minuter igen vänd och rid hem igen. Inte så vansinnigt roligt att hålla på och rida samma lilla sträcka fram och tillbaka men det här kommer att göra att hon lär sig att det är du som bestämmer när arbetet ska avslutas. Bara för att man kommer tillbaka till stallet betyder det inte att man har jobbat färdigt!

Lycka till! Hoppas att mina tips kan hjälpa dig!

med ponnyn min¨när hon brukade stressa hemåt så antingen så arbetade jag henne som bara den eller så svängde ja av på närmsta ridväg så fatta hon till slut att man kan gå sakta hemmåt för då slipper man gå en extra tur eller så slipper man arbeta lika mkt:p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
858
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama