"Skynda långsamt" med inkörningen!!

dotzie

Trådstartare
När ja å mamma satt och åt frukost i morse kom hon på tal om en dödsannons hon sett i tidningen.
Det var en kvinna hon haft sin häst hos som 17-åring.
Det var denna kvinnans man som red och hade stall, men hon själv hade aldrig suttit på en häst. Men så köpte mannen en ny häst, en d-ponny.
Mamma och gubben tjatade på att få med kvinnan på en ridtur...
och tillslut så gav hon med sig och mamma och kvinnan red iväg och det gick så bra att hon tillochmed vågade trava lite och när de kom tillbaka var kvinnan så lycklig att hon sken som en sol över att hon för första gången ridit!
Och denna ponnyn skulle hon ha som sin egen...

senare på eftermiddagen kom det gäster och de skulle prova att tömköra denna ponnyn och det gick jättebra! den hade garanterat blivit tömkörd förut...
Så var det en man som sa " då kan vi väl prova att spänna för!"
å så gjorde dom de...
Hästen ställde sig käpprakt upp på bakbenen, och välte baklänges över sulkyn...
En man slet upp sin kniv ur fickan och skar upp alla remmare han kunde få tag på och när han tog av tränset rammlade det bara ut en svart tunga...
Hästen dog i shock och kvinnan satte sig aldrig på en häst efter det...

Jag satt en stund och tänkte på det...Försök sätta er i kvinnans situation när hon ett par timmar tidigare varit överlycklig över hästen som hon för första gången ridit på.
Eller i mannens som fick dom att spänna för...

Så, ni som tänkt köra in era hästar, var försiktiga och tömkör MÅNGA gånger innan och kanske bara gå med sulkyn bredvid eller bakom utan att spänna för så att hästen vänjer sig vid bänken med hjul på...
 
Sv: "Skynda långsamt" med inkörningen!!

Man tror inte det är sant att sådana saker ska behöva hända.

Hur kan man komma på att spänna för en häst direkt för sulky efter att endast ha tömkört den ett antal ggr? Tycker det är bra att du varnar men det är ju inte heller bara att gå från tömkörning till att vänja den direkt vid sulkyn? Det är väl ett antal moment däremellan som kan vara bra att gå igenom också. Själv är jag för okunnig inom körning för att våga mig på att köra in min egna häst så jag lämnade bort henne till ett proffs och ändå tog det 3 mån. Men skulle jag ge mig på att köra in en häst längre fram skulle jag först läsa in mig på alla steg i processen och sedan ta hjälp av erfaret folk.

Hur kan man ens ge sig på att försöka köra in en häst utan att ha en aning om hur farligt det är och hur viktigt det är att man gör allting rätt? Olyckor kan hända ändå, men de ska inte behöva bero på okunskap och/eller slarv.
 
Sv: "Skynda långsamt" med inkörningen!!

precis!!! det här var drygt 30 år sedan det hände, men trots det finns det ju fortfarande liknande fall!!
Jag hålller helt med dig, olyckor ska inte bero på okunskap eller slarv!!

jo, nog finns det många moment därimellan men det var bara för att göra en lång historia kort....;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 279
Senast: nickan1
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp