Skyltfråga

Sv: Skyltfråga

När man kör förbi en bondgård på Öland så har dom precis vid sin infart ställt en trehjuling med en docka på, ser väldigt "äkta" ut ända tills man precis kör förbi och ser att det är en uppstoppad overall på cykeln.

Nu vet jag ju inte om det är lagligt men bevisligen verkar den ju få vara kvar iaf.

Utanför Växjö står/stod det förresten en gammal polisbil men istället för polis står det pölis på den men jag reagerade varje gång med att sakta in när jag körde den vägen och såg bilen.

Så på er egen mark borde det ju funka att sätta en egentillverkad skylt! Uppdatera gärna om du får någon klarhet i vad som gäller- har själv blivit påkörd när jag satt till häst och häromdagen när jag skrittade hem hästen var det till och med några som tutade när de körde förbi:(

Precis som Masse skriver krävs tillstånd från Vägverket på allmän väg.

Har för mig att de har vissa säkerhetsavstånd för skyltar och jag har för mig att det är 5 m från vägen på 50-sträcka, 7 m på 70-sträcka och 9 m på 90-sträcka. Ska skylten stå närmre krävs en viss sorts infästning (sleepeyes, OBS! förmodligen felstavat!) som ger vika lättare vi tex påkörning.. men de (VV) kanske ger dispans om man har trästolpar som inte är så grova... vet ej. Detta gäller även om marken längs vägen är privatägd vad jag vet.

Ang skyltarna i Flyinge... Nu skall den snälla gamla mannen Sven Astell bekosta och bygga en bro parallellt med den befintliga bron när man kör in i flyinge från E22:an, betalar allt själv ur egen ficka pga av att det är flera stycken som har blivit påkörda efter denna väg nu i år -08...Fler såna snälla omtänksamma människor:bow:

Han borde ha medalj den mannen! Och kommunen ska ställa sig i skamvrån:mad:

Hm och bilisterna tror det är små vanliga gulliga grodor....Kanske läge att bygga en jättelik groda i samma storlek som en häst ( Tex på en trä och nätstomme) och placera ut den på lite olika platser intill vägen...

En tvåmeter hög groda med HUGGTÄNDER kanske får bilisterna att sakta av en aning!!!!:devil:

/KT

Jag dör....haha:rofl:

Den där mannen borde få hederspris. Kör över den där bron var eviga dag på väg till stallet och nu har de spärrat av ena körfältet tills vidare, just för rid- och körekipage. Var väl Cecilia som blev påkörd där senast?

Ja en sån skylt som ber en att sakta ner skulle jag också vilja ha! Har nämligen en slingrig lantväg mellan stallet och hemmet,och där drar bilarna på som galningar!:eek: Och så är den slingrig så man ser inte runt kröken

Vi bor kanske längs samma väg?? Det är precis som här:cool:

Häromdagen var jag ute med min unghäst, som är väldigt trafiksäker för sin ålder, jag har min gula skrikiga reflexväst på som vanligt ( med text där man ber om hänsyn och långsamt passerande av hästen ) och möter då 3 grabbar på; två trimmade moppar + en cross utan ljuddämpare. De kommer över ett backkrön, i full fart, och reagerar inte ö h t på mina handtecken om att de ska sakta ner farten:mad:
Min unghäst är väldigt lugn o klok men blir p g a det höga ljudet ändå skärrad, håller sig dock vid min sida.

Brukar vara ute och köra min 3-åriga ponny längs samma väg och han är också trafiksäker men håller sakta på att bli mer och mer spänd i trafiken p g a dessa fortkörare, bilar och crossar utan ljuddämpare, bussar som sveper förbi så att vi nästan blåser av vägen. Är det riktigt klokt att de får hållas??

Jag har varit i kontakt med kommunen, polisen, grannarna via flygblad som jag lagt i postlådorna ( med ett stilla hopp om att de skulle förstå ) men jag tror tyvärr att det måste till en ordentlig olycka här innan någon gör något åt situationen. Vi vill ha vägbulor eller liknande så att man tvingar ner farten här men vägverket är mer intresserade av att ordna med cykelbanor - där häst o ryttare/häst o vagn inte får befinna sig:mad: Vi kommer alltså än mer i farozonen eftersom bilisterna då kan vara HELT säkra på att de inte kör över ngn fotgängare eller cyklist - med hästekipagen är det ju inte så noga, de får skylla sig själva för vad ska de på vägen att göra?!:cool:

Och att det på er väg inte händer fler olyckor är för mig en gåta.
Jag tycker det är jobbigt här i vissa områden, men ni har det rent förjävligt...
Tyvärr är det nog bara en tidsfråga innan något tråkigt händer, man kan inte ha tur jämt, tyvärr :cool:

Har ju själv varit med dig och körhästen, när en ung "galning" i bil kom farande i en krök och det var med nöd och näppe han fick stopp på bilen innan oss, det var obehagligt. Förstår ditt bekymmer, usch och fy!
Vi ses!

Ja, det var cissi som blev påkörd, men veckan innan blev en av mina hyresgäster påkörd av bil och husvagn...Hästen hamnade mellan bilen och husvagnen och det blev ganska mkt skador på husvagnen, men mirakulöst nog klarade häst och ryttare sig förvånansvärt bra. Dom red från andra hållet på väg mot hingstdepån...

Jag rekommenderar denna typ av skyltning.

Bilisterna kommer garanterat sakta ner farten!!!!!

610-nudist-colony-sign.jpg

nudist1.jpg

25ca_1_sbl.JPG

/kt

Ja du, det är ett under att ingenting hänt än, men det är väl snart dags igen - det är ju ett antal år sen som min gamle ponny blev påkörd bakifrån på samma väg:(

Mer härdade unghästar än mina vad det gäller allehanda fordon på hjul är nog svårt att hitta:cool:

Ja du, det är ett under att ingenting hänt än, men det är väl snart dags igen - det är ju ett antal år sen som min gamle ponny blev påkörd bakifrån på samma väg:(

Mer härdade unghästar än mina vad det gäller allehanda fordon på hjul är nog svårt att hitta:cool:

Ja visst fasen, det vart ju på samma väg. Ja, det är bara en tidsfråga innan det händer igen, tråkigt bara att det ska behöva gå så långt innan något händer och någon reagerar..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
J
Körning Ja, eller hade en vagn utrustad med de finesser som James Bonds bil hade i vissa filmer - ni vet, saker som skjuts ut ur fälgarna för...
Svar
16
· Visningar
1 389
Senast: Goat lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama