Skyltfråga

J

Jeeves

Är det ngn som sett skyltarna som sitter i Flyinge, de där som varnar bilisterna för häst o ryttare? Man ser en häst som sparkar bakut - kommer inte ihåg texten exakt men innebörden är att man som bilist alltid har ansvaret.

Vi bor alldeles intill en smal men trafikerad väg och folk kör som IDIOTER utan hänsyn:mad:så jag tänkte sätta upp en skylt som får folk att haja till lite mera. Det har jag gjort när jag sett just dessa skyltar i Flyinge.

Någon som vet vilka jag menar och vet om det går att köpa sådana eller om de är hemmagjorda?

Sv: Skyltfråga

Skulle tro att de är hemgjorda på något sätt. Såvitt jag minns så står det att Skrämda hästar är farliga hästar - håll avstånd även i sidled. eller något liknande.

Om du ska sätta upp skyltar vid en allmänväg så ska de ha tillstån från vägverket. Vilket inte brukar vara svårt att få. En fördel är att vägverket också kan tillverka skylten till ett bra pris.

Har man inte tillståndet så finns risken att skylten plötsligt blir bort plockad.

En fördel är att vägverket också kan tillverka skylten till ett bra pris.

Skylten till min ridsportsbutik med texten hästshop ( dvs vägverkets standardskylt vit m svart text) kostade nästan 5000:-- för ca 10 år sedan.

Skulle tro det är dyrare nu så det skulle jag inte kalla bra pris!

/KT

Jag har en från vägverket med gårdsnamnet på och den gav jag inte många hundralappar för. Visserligen även det för många år sedan. Men jag kunde inte har fått billigare på andra ställen vid det tillfället.

Har samma erfarenhet från Vägverket - nämligen att de är varken smidiga eller billiga. Vi fick avslag på att sätta upp skylt med vårt företagsnamn på och höll knappt få sätta upp varningsskylt för skymd korsning heller.

Då har jag väl haft en väldig tur och råkat träffa på rätt personer vid rätt tillfälle. För som skrivet innan inga problem och bra pris, med andra ord mycket smidigt.

Ja, du har nog haft tur faktiskt för jag har varit i kontakt med Vägverket ang en vanlig varningsskylt för häst o ryttare och det skulle jag själv bekosta, ca 8000kr, + att jag då skulle ansöka om tillstånd.

Försökte förklara situationen här med många hästgårdar, smal och trafikerad väg, många bussar, traktorer samt att det faktiskt har inträffat en del olyckor med hästar inblandade. Man känner rädsla när man ger sig ut på vägen, folk tar ingen hänsyn ö h t tyvärr.
Människan säger då att ja men att sätta upp varningsskyltar överallt kan faktiskt ha motsatt effekt, det trubbar av bilisterna så att de inte bryr sig:confused: Vi har alltså inte en enda varningsskylt på vägen - jo förresten! EN - den varnar för GRODOR! Jag har inget emot grodor men...är inte ryttarnas liv liite viktigare?

Så, därför var min tanke att själv låta göra en skylt och sätta på vår husgavel som är väl synlig från vägen - precis som jag sett att folk sätter upp varning för barn skyltar av olika slag så borde väl en varning för häst skylt få sitta kvar.

Ingen som känner till skylten i Flyinge lite närmare?

*knapplån*

Har åxå den erfarenheten av Vägverket att de varken är billiga eller smidiga. Men vi satte för ca 5 år sen upp egen skylt till vår "by" och då behövde vi inget tillstånd om vi satte upp skylten på vår egen mark (vilket vi då gjorde) och skylten köpte vi från en firma i Huddinge som sysslar med just skyltar... Det blev inte så dyrt...

Vi har alltså inte en enda varningsskylt på vägen - jo förresten! EN - den varnar för GRODOR!

Hm och bilisterna tror det är små vanliga gulliga grodor....Kanske läge att bygga en jättelik groda i samma storlek som en häst ( Tex på en trä och nätstomme) och placera ut den på lite olika platser intill vägen...

En tvåmeter hög groda med HUGGTÄNDER kanske får bilisterna att sakta av en aning!!!!:devil:

/KT

kl

jag funderar också på en skylt, en gårdstun-skylt, med bilder av djur och uppmaning om att köra sakta. men det blir nog att måla själv, verkar bli dyyyrt att köpa en. :crazy:

Vi har alltså inte en enda varningsskylt på vägen - jo förresten! EN - den varnar för GRODOR! Jag har inget emot grodor men...är inte ryttarnas liv liite viktigare?

Tja, vi satte ju upp varningsskyltar för igelkottar här hemma när vi var små :angel:

Nä, men allvarligt, skyltar är dyra och ofta ganska ineffektiva. Det går ju att söka tillstånd för att sätta ut farthinder på olika ställen på vägen. Det skulle kanske vara mer effektivt och bra mycket billigare? :idea::devil:

Har för mig att skyltar utan tillstånd inte bara kan plockas bort när som helst, tror inte att dom ens gäller om något skulle hända...

Utanför gården som min elev har så finns det en liten svart plåtkatt med reflexögon. Den sitter precis vid vägkanten så det ser ut som att man strax kommer att få ett kattliv på halsen. Den får de flesta att sakta ner...men man kan ju iofs inte ta med den när man rider...

Ja, jag hade gärna sett ngn form av räfflor eller andra farthinder här - inte vägbulor bara för hur kul är det att köra över dem med hästsläpen varenda dag:crazy:

Fiffig idé, bara man inte blir skyldig om någon väjer o kör av vägen!

Ja, du har nog haft tur faktiskt för jag har varit i kontakt med Vägverket ang en vanlig varningsskylt för häst o ryttare och det skulle jag själv bekosta, ca 8000kr, + att jag då skulle ansöka om tillstånd.

Försökte förklara situationen här med många hästgårdar, smal och trafikerad väg, många bussar, traktorer samt att det faktiskt har inträffat en del olyckor med hästar inblandade. Man känner rädsla när man ger sig ut på vägen, folk tar ingen hänsyn ö h t tyvärr.
Människan säger då att ja men att sätta upp varningsskyltar överallt kan faktiskt ha motsatt effekt, det trubbar av bilisterna så att de inte bryr sig:confused: Vi har alltså inte en enda varningsskylt på vägen - jo förresten! EN - den varnar för GRODOR! Jag har inget emot grodor men...är inte ryttarnas liv liite viktigare?

Så, därför var min tanke att själv låta göra en skylt och sätta på vår husgavel som är väl synlig från vägen - precis som jag sett att folk sätter upp varning för barn skyltar av olika slag så borde väl en varning för häst skylt få sitta kvar.

Ingen som känner till skylten i Flyinge lite närmare?

Jag har varit mkt involverad med textens innehåll och bilder, tillsammans med ett par andra och Flyinges fd VD. Jag, mfl har vid många tillfällen nästan blivit ihjälkörda på dessa sträckor som skyltarna är uppsatta, det finns nu 4-5 skyltar på olika vägar. Vi har varit i kontakt med alla instanser Polis, vägverket mfl. Mannen som till slut tog tag i detta skall prisas!!! Han är 85 år gammal och har bråkat med alla för att få förbättringar för oss ryttare, tom gjort en väg på var sin sida om den lilla bron som finns när man kör ner mot hingstdepån för att ryttarna inte skall behöva rida på vägen, allt detta har han bekostat ur egen ficka...Tack S... A.....

PM:a gärna mig om hur ni gick tillväga med tillstånd fr Vägverket, kostnader och om man kan få göra en likadan skylt.

Höll själv på att bli påkörd av en bilist för några veckor sedan när vi var ute och körde treåringen:( Känner mer och mer oro eftersom det råder total laglöshet häromkring, polisen lyssnar och gör vissa insatser men säger att det är näst intill omöjligt att upprätta hastighetskontroller på dessa småvägar.

Jag har redan fått en häst påkörd och är så vansinnigt trött på att känna osäkerhet på vägen p g a att bilister anser att vi inte har där att göra. Måste det hända en allvarlig olycka innan man sänker hastighet o sätter upp skyltar:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som...
2
Svar
31
· Visningar
4 758
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
J
Körning Ja, eller hade en vagn utrustad med de finesser som James Bonds bil hade i vissa filmer - ni vet, saker som skjuts ut ur fälgarna för...
Svar
16
· Visningar
1 389
Senast: Goat lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama