SKylla på vädret?

Sv: SKylla på vädret?

Jag behövde inte ens ge min häst kraftfoder när hon var i tävlingskondition! Hon fick 0,4 kg havre/dag för jag tyckte hon blev piggare då. Och så lite betfor för att hålla igång magen.

Är detta kraftfoder så heligt? :confused: Eller beror "kärleken till kraftfodret" på att hästägare är ovilliga att ge rejält med hö?

Till alla:)

Oj oj, nu blev det lite missförstånd. Året då min räka var 1-2 år så hade jag inget bra hö alls så det krävdes massa kraftfoder. (Jag köpte hö med en ok analys men räkan ville inte äta det av nån anledning och fick kanske bara i sig 5-6 kg/dag). Stallkamraterna var dock av tron att unghästar dom ger man bara hö och tävlingshästar behöver typ inget hö och bara kraftfoder. Den tron tror jag inte är helt ovanlig?

Nu får mina hästar kanonhö med bra värden (65 smbrp/10MJ)! På detta höet höll sig Tetris jättefin hela vintern och jag började bara ge extra kraftfoder de sista tre månaderna. Tur var väl det eftersom hon slutade äta tre veckor innan fölning och började inte igen förrän ungen var två veckor. Med fölning och digivning så hann hon tappa massor på den tiden! Trots massa stödutfodring har jag forta´farande inte fått tillbaka henne i kroppen trots att ungen nu är 3.5 månad. Och det är ändå en häst som nuförtiden är rätt lättfödd och de senaste åren har jag inte fodrat med kraftfoder alls när vi har varit i tävlingsform:).

Mitt föl tycker jag är på gränsen till för tunn och han har fått eget kraftfoder sen han var drygt två månader. Vad mer kan man göra liksom? För min del känns det som om jag gör allt jag kan för mina hästar. Jag kan inte förstå folk som ex skyller på vädret för att hästarna är tunna och inte förstår att ston med föl kräver massor av mat. Det gör faktiskt lite ont i magen när jag tänker på det:(.

Och jag har lite motsatta problem.. Alldeles för mkt och kraftigt bete! Vad gör man när stona bara blir större och större, fölungen drar iväg i alla växtfaser.. kotor, carpus, haser, ja allt ser ut som fotbollar!!! (ok, överdriver lite.. men ändå!
Men någonstans tycker jag att mitt digivande sto och hennes föl samt det än så länge dräktiga sto ska kunna gå på bete.. Eller??? Ska tilläggas att det är 2 SWB damer!

Jag har precis skickat in mitt hö för analys, känner mig lite nervös att det ska vara dåliga värden i höet! :crazy: Nu var det en bra sommar här, och höet kom in på idealisk tid, men det är ju fler faktorer än det som påverkar näringsvärdet i höet!

Jag har alltså ett dräktigt sto i år, det skulle ju underlätta rejält med hö med bra värden! Men om inte höet kommer ha bra värden, är det lusernhack typ den som Krafft säljer som du gav din fölunge? Och har det hög smaklighet?

Jag har alltså ett dräktigt sto i år, det skulle ju underlätta rejält med hö med bra värden! Men om inte höet kommer ha bra värden, är det lusernhack typ den som Krafft säljer som du gav din fölunge? Och har det hög smaklighet?

Jag har ofta gett lucern hack till fölsto, föl och ettåringar. Och jag tycker det funkar bäst om man behöver tillskott. Fölstoet är dessutom lite kinkig, pellets äter hon ICKE det är tydligen superäckligt :crazy: Så jag tror det är ganska smaklilgt. Lucernhack serveras i en stor murbruksbalja tillsammans med lite havre, bara några nävar, betfor och eventuellt de mineraler som behövs.

Jag tycker att lusernhack är super! Min dam är visserligen inte kräsen, men det känns bättre på nåt vis att jag hack än pellets. Lillkillen får hacket tillsammans med lite soja och havre. Han sorterar först bort lusernet och pillar i sig havren och äter lusernet sist. När fölet börjar stå själv sen tycker jag att det jänns bättre att de har en massa hack att pilla i sig under natten än att de får koncentrerade pelletar. Har fått för mig att det är bättre för magen:).

Är Kraffts lusernhack jag köper. Kostar 215:-/balen med 20kg i. (I sommar har det gåt en dryg bal i veckan för mig...)

*kl*

Jag visade ett magert sto på visningen i min närhet. Gick på ett bra bete, fick kraftfoder varannan dag men föll ur ändå.
Funderade på att stryka oss, men valde att köra på ändå.

Nu är hon hemma sen ett par veckor tillbaka, stödfodras med fri tillgång till hö, lucern & får 5kg avelsfoder/dag med potatisprotein & ser fortfarande ut som ett äckligt staket. Är avmaskad & pratat med veterinär som rekomenderade potatis protein & lucern.

Fölet tar fruktansvärt hårt på henne, börjar överväga att börja sära på dem nattetid iallfall så hon kan hämta sig. Han är född i slutet på Maj.
Det är hennes första levande föl.

Potatisprotein har jag aldrig ens hört talas om. Dock brukar det ta ett ganska bra tag innan stona börjar lägga på sig igen. Hur ser ungen ut? Mitt sto får nu 4 kg lusernhack, 1kg svarthavre, 900 gram soja samt nästan 20 kg riktigt bra hösilage (av dom 20 kilona äter fälet kanske 3-4 kg?). Vet att sojan är på gränsen till alldeles för mycket men annars blir kvoten galen och det blir alldeles för mycket MJ.

Potatisprotein har jag aldrig ens hört talas om. Dock brukar det ta ett ganska bra tag innan stona börjar lägga på sig igen. Hur ser ungen ut? Mitt sto får nu 4 kg lusernhack, 1kg svarthavre, 900 gram soja samt nästan 20 kg riktigt bra hösilage (av dom 20 kilona äter fälet kanske 3-4 kg?). Vet att sojan är på gränsen till alldeles för mycket men annars blir kvoten galen och det blir alldeles för mycket MJ.

Potatisprotein är supereffektivt om de behöver lägga på sig mkt protein, det var det kraft protein hade som utmärkte den och gjorde den så skonsam för magen. Dock fodrar man även grisar med det så det går att köpa på säck från bla kvarnbyfoder till bra mkt bättre pris, skitjobbigt att fodra med flyktigt pulver som inte vill blanda sig men det måste fodras ordentligt uppblötat men det handlar bara om några dl de skall ha då det innehåller runt 800 smrp om jag minns rätt. Du hittar potatisproteinet även i tex tillskott som fiberplex som är för tex magsårshästar just för att det är så snällt mot magen.

Tusen tack för tipset:). Ska absolut kolla om foderbutikerna i krokarna har det! Hur pass fort kan man fasa in det från foderstaten min tant går på?

Min pålle är också lite kinkig när det gäller lucernpellets. Dock verkar den betydligt dyrare varianten från Krafft smaka bättre, den går ner om än lite långsamt! :grin:

Ger du fri tillgång på lucernhack?

Jag skulle också känna det bättre om jag inte gav föl pellets! Med en så pass ung häst har man ju inte lärt sig om den är glupsk och behöver få pelletsen uppblött!

Dessutom så sa hästtandläkare Torbjörn när jag var på föreläsning att pelletterat foder kunde vara orsaken till karies hos hästar som ökat markant.

Själv så har jag aldrig haft föl/unghäst, men har jobbat och hållt på mkt med häst och då även småttingar.

Jag har enormt mkt mer att lära mig när det gäller foder, sjukdomar, ridning etc, men anser mig själv vara så pass kunnig att jag hör till de som är rutinerade hästägare.

Tycker dessutom att man kan komma långt på sunt förnuft..

Blev därför mkt chockad när man i mitt stall drog ner på höt pga för högt protein värde.
Skapade en tråd om det för jag vet inte om och hur skadligt det är för hästar att få för mkt protein.

Jag ger mina två fullvuxna minst 8 kg hö.

I samma stall där jag står gav de en ettåring och en tvååring 4 kg morgon och 8 kg hö till kvällen, tillsammans!

"Eftersom det finns bete kvar så räcker det"... ehh, vaa??

Nu ska man väl inte dra paralleler till barn, men en varelse som växer fattar väl vem som helst, behöver mkt mat.

Dessa personer har haft häst i över 20 år..

Det är skrämmande tycker jag hur vissa filosoferar.
Man behöver grön kort för att tävla och ska du starta kennel måste du gå en kurs på skk.
Tycker det borde finnas obligatoriska utbildningar som man måste gå för att avla häst. Även för "hobby avlare"...

Är detta kraftfoder så heligt? :confused: Eller beror "kärleken till kraftfodret" på att hästägare är ovilliga att ge rejält med hö?
Jag gillar kraftfoder, men jag är absolut inte den som håller igenom på grovfoder för det. Jag brukar alltid ha fri tillgång på grovfoder till mina hästar. Men ibland räcker inte det till. Har man en svårfödd häst, så räcker det inte med grovfoder i de flesta fall. Dessutom finns inte tiden att äta den mängden grovfoder som skulle behövas.

Kraftfodret är inte heligt, men ibland är det nödvändigt. Man får ju se hur hästen ser ut förstås.

Man behöver grön kort för att tävla och ska du starta kennel måste du gå en kurs på skk.
Att man måste ta grönt kort för att tävla har ingenting med hästarna att göra, utan det är egentligen till för att minimera skador på ryttarna. Dessutom får man en jämnare kunskap på de som tävlar.

SKK kräver ingen kurs för att du ska få starta kennel. Det kan vem som helst göra. För att få ett kennelnamn behöver du bara komma på ett namn och betala avgiften.

Jag är starkt emot att reglera och göra det svårare för folk att hålla djur. Det finns många duktiga uppfödare som aldrig gått en kurs och heller aldrig kommer att göra. Och det finns massor med uppfödare som gått kurser, men aldrig kommer att bli bra för det.

Med kunskap kommer man långt, men det är med en bra attityd och sunt förnuft man kommer längst.

Ger du fri tillgång på lucernhack?

Nehe det är alldeles för dyrt för att fullblodssdamen ska få gräva ner det hon inte orkar äta upp i bädden :mad:. För man kan inte äta något som legat på golvet tydligen. Så det ransoneras och beror mycket på höets värden och naturligtvis om hon är låg eller högdräktig eller har föl vid sidan.

angående karies pga av pelleterat foder så säger en del att musli också kan ge tandproblem, det fastnar mellan tänderna, samt så var den en artikel i ridsport där det stod att hästar som bara äter hösilage kan få problem med emaljen på tänderna då hösilage är surt och emaljen helt enkelt fräts sönder

Ja allt "processat" foder kunde ge karies, så det gällde müslin också. I allafall så ansåg tandläkaren i fråga det.
Personligen så ger jag väldigt lite kraftfoder, och det jag ger har förutom lucernpellets är inte pelletterat. Men nu kan jag ju slippa pelleterad lucern också, har ju fått tips om lucernhacket! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka