SKylla på vädret?

athena

Trådstartare
Ögnade igenom nya Ridsport lite snabbt och läste artikeln om fölbedömning i Östergötland. Diskussionen om domarna lämnar jag gärna därhän, i särklass som jag känner en av dem ganska väl. Men jag reagerade kraftigt på det här uttalandet:

"- I år har det varit svåra förhållanden med torka och högt insektstryck, vilket syns på fölen. Vi har sett en del tunna, ej avfällda föl med upprättade kotor, till och med en del sjuka och snoriga, där vi fick fråga ägarna om de verkligen ville visa upp sina föl. Ett verkligt ogynnsamt år ... "

Längre ner finns också kommentaren att de som visade dessa föl kanske inte är så erfarna uppfödare.

Men jag blir alldeles mörkrädd! Alltså, sätter man föl till världen måste man väl ta hand om dem? Det visades ett föl på vår visning också, som fick samma kommentar och vars ägare hade nån förklaring att "mamman har sprungit mycket pga insekter". Va?!?

Jag är verkligen ingen som klemar med mina hästar, men ser jag ett sto som börjar stressa (ens skritta!) i hagen så åker de in, ögonaböj!

Är verkligen okunskapen så stor om hur man ska ta hand om hästarna och i synnerhet fölen? Förstår inte folk att de måste ha extra mat om betet tryter? Att de måste få komma undan insekter om de blir stressade av dem??

Och vad värre är: Åker man på fölvisning med såna här ungar? Och sen klagar på att de inte går att sälja föl...?

Sv: SKylla på vädret?

Blir du förvånad ? :angel: Fast man hoppas ju att folk har vett att stanna hemma med sjuka föl,så man slipper smittor.

Jag blev faktiskt jätteförvånad! Men det bevisar återigen att jag lever i min inskränkta håla, godtrogen och blåögd som få :D.

Jag tycker inte att jag är inskränkt, men jag är också lite förvånad. Samtidigt som jag vet att folk inte tar hand om sina hästar ordentligt, så tror jag väl att det flesta inser att det är väldigt dumt att investera tid och pengar på ett föl, för att sedan inte ta hand om dem såsom sig bör. Dessutom är det elakt mot djuren.

Jag har skrivit det en miljon gånger på Buke och jag kommer säkerligen att skriva det igen. Jag tycker att folk har så konstig inställning till sina åringar. Folk berättar om sina fina åringar och man blir nyfiken på hur de ser ut, för att när man ser dem mer eller mindre inse att revbenen sticker ut, de är gängliga och inte alls i någon vidare kondition vad gäller hull och omhändertagande.

"Men åringar ser ju ut så!", säger folk när jag tycker att åringarna kanske inte riktigt ser ut som att de mår 100% bra. Nej, åringar där man inte gett de tillräckligt med mat ser ut så. Och nej, det är inte ok att ha friska hästar där revbenen sticker ut - då får de för lite mat!

Läste i förra Ridsport att det varit ovanligt många anmälningar om magra hästar runt om i landet i år. Förklaringen var just att många som har hästar inte begriper att de måste stödfodra på betet om det blir torka osv. så det gäller nog inte bara fölen desvärre..

I varjefall, så fanns inga sådana föl på östergötlands fölvisning, som var sjuka än mindre magra eller på någotsätt utsatta för sommarens hetta.
Det var välskötta och välvisade föl.

Jag har skrivit det en miljon gånger på Buke och jag kommer säkerligen att skriva det igen. Jag tycker att folk har så konstig inställning till sina åringar. Folk berättar om sina fina åringar och man blir nyfiken på hur de ser ut, för att när man ser dem mer eller mindre inse att revbenen sticker ut, de är gängliga och inte alls i någon vidare kondition vad gäller hull och omhändertagande.

"Men åringar ser ju ut så!", säger folk när jag tycker att åringarna kanske inte riktigt ser ut som att de mår 100% bra. Nej, åringar där man inte gett de tillräckligt med mat ser ut så. Och nej, det är inte ok att ha friska hästar där revbenen sticker ut - då får de för lite mat!

:bow: Det är ju dessutom VÄXANDE djur. Jag skrev i tråden om 08:orna att jag hämtat hem min unghingst från betet då jag tyckte han var för tunn. Fick flera svar att "så ser unghingstar ut". Inte mina om jag får bestämma, så enkelt är det. Han växer, mycket hormoner och ska sättas i träning och då behöver han istället extrahull om det går så nu matas det på för fulla muggar med bra grovfoder och lusern.

Jag har slitit som fasen den här sommaren och plockat ut och in hästar pga värme och insekter. 1-åringarna fick jag börja fodra extra ganska tidigt och fick göra det tills regnet kom...

jag struntade i att visa 2åringen i sommras för jag tyckte hon växte så ojämt. likadant när hon var föl. alla tyckte jag skulle visa henne, men jag tyckte hon såg fruktansvärd ut. hon var ju iallafall frisk och i lagom hull och benen gick inte att klaga på heller. nu när jag hör hur andras föl ser ut på visning så hade jag ju kunnat visat henne ändå utan att skämmas.

Cyllene: jag kollade i tråden om 08:orna. jag håller med dej, han är för tunn. så tunna ska dom inte alls vara som en del påstod. men han var riktigt snygg för övrigt. kan inte bli annat än en riktig snygging längre fram

Senast ändrad:

Visade vårat föl på Grevagården (Ädla Hästen/Skaraborg), & där var fölen välmående & friska. Domarna tyckte gångartsfölen var av hög kvalité. Dagen efter såg jag hoppfölen & dom var lika friska & välmånde som fölen dagen innan, & av hög kvalité.

Detta är vårat 1:a föl & för mig var det självklart att stödfodra hela sommaren, & ta in dom då "reaplanen" attackerade som värst i värmen. Så det har varit mycket in & ut under hela sommaren.
Angående åringar så köpte vi en fuxvalack vid 11 månader ålder (idag 4 år), & han var då tunn. Efter 2 månader hos oss så såg han frisk & välmående ut !!

Problemet är att många som har häst inte kan fodra sina hästar rätt oavsett ålder. Ser dagligen hästar i hagar utefter vägarna i alla åldrar som har noll i muskelmassa. Dom står ute i ur & skur , vilket bränner mycket energi om dom får proteinfattig mat, el för lite mat.

Rida kan alla lära sig med hjälp av tränare, men hästägarskap med allt var det innebär kan man inte köpa sig till.......................såsom foderkunskap,sårvård,akutvård,extriörkännedom mm.........
Ridskolorna behöver lära barnen mer än att rida.

Det visades ett föl på vår visning också, som fick samma kommentar och vars ägare hade nån förklaring att "mamman har sprungit mycket pga insekter". Va?!?
Det där reagerade jag också på, där jag satt på läktaren. När man ser att stoet springer pga. insekter så tar man väl in dem! Allt går att ordna bara viljan finns!

I mina trakter tycker jag att det är ofta att unghästarna ser tunna och outvecklade ut, fattar inte varför det ska vara så svårt att analysera höet och fodra på ordentligt. Precis som ni andra skrivit verkar många tro att- unghästar ser ut så.

Faktiskt var det så även på Riksföl (Strömsholm) att man såg revbenen på flera ston, men även några föl var FÖR tunna. Om stoet är tjock, men fölungen tunn är det inte så mkt man kan göra på en tvåmånadersunge som bara dricker mjölk. Men i de fall där både stoet och fölungen har synliga revben, ja då finns det inget annat än att de får för lite, eller för dåligt foder.

Håller med de flesta inlägg i denna tråd.
Det går INTE att skylla på vädret, eller insekter, för det är bara att plocka in dem om det blir för jobbigt ute.

Faktiskt var det så även på Riksföl (Strömsholm) att man såg revbenen på flera ston
Det är inte heller bra, men absolut ingen katastrof. Det finns en miljon anledningar till att stona kan vara lite tunna, speciellt om det är äldre ston som fått massor med föl. De har helt enkelt inte muskelmassan att täcka upp.

Det var inte så i de här fallen att det var gamla, lite svankiga mammor som med ålderns rätt kanske inte är gudasnygga. Det var tyvärr för lite mat till dem.
Det krävs ett tränat hästöga och uppmärksamhet att se att NU måste jag börja stödfodra för hästen börjar tunna ur. Med digivande ston går det så fort att när det är uppenbart att de magrat så tar det lång tid innan de är tillbaka i bra hull. Jag tror det är här det ofta brister, folk är inte tillräckligt noga, vakna och uppmärksamma att börja fodra upp i tid. Och särskilt tydligt blir det en sån här sommar när vi i Mälardalen har haft en så extrem torrt, med våra mått mätt. Den här sommaren har krävt extra av hästägarna (uppfödarna särskilt) och då avslöjar det sig vilka som inte haft koll.

Det är otroligt läskigt när man läser att folk visar alldeles för magra och tom sjuka föl! Jag hade lite panik en månad innan visningen och tyckte att båda var för tunna. Då gick de redan på rätt mycket mat och var inne om nätterna eftersom det är mycket knott och otäcka flygfän här uppe. Tycker iaf att mina såg okej ut till visningen och de andra fölen på visningsplatsen var absolut i jättefint skick:).

Sen tror jag som många andra här att okunskapen om hur mycket mat en unghäst verkligen kräver är stor. När Tetris var två år så stod vi i ett inackorderingsstall. Dom andra i stallet var alldeles förfärade över hur mycket mat min lilla räka fick (med allt lusernhack blev det ca en tiolitershink per fodringstillfälle tre ggr/dag) +fri tillgång på hö. Det allmänna tron där var att unghästar "klarade väl sig bra med bara hö". Hjälp.

Jag får många gånger höra en "tvärtom-kommentar":

"Men det förstår du väl att du som har föl måste ge dem kraftfoder!"

Eh, nja... Har ni sett vår analys? Vet ni hur mycket våra ston äter? Nej, tänkte väl det... det råder en stor okunskap om vad en häst behöver och vad ett bra grovfoder kan ge dem.

Faktum är att det senaste året så har vi bara stödutfodrat en enda häst, och det är en som idag är 1,5 år (och är kanonfin på bara bete :love: ). Han fick en tuff start i livet och har behövt all hjälp han kan få. Men han är den enda av våra i dagsläget ca 15 hästar som ätit annat än grovfoder och mineraler i år (läs vinter 2009-2010).

Men unghästar ska väl ha fri tillgång på stråfoder? I allafall så har jag alltid gjort så och tänkt så! För lusernhack räknar i allafall jag "fordringsmässigt" till stråfoder. Och håller inte unghästen hullet på höet man har, då måste man ju ta till något mer!

När jag hade unghäst (köpte en 1-åring) fick jag rätt snart motsatt problem! Han var som typ en shettis, födde sig på luft! :crazy:
"Alla" sa rätt snart att jag skulle dra ner på hö, men hästen i fråga fick ändå fri tillgång på hö tills han var runt 3 år, sedan "tilldelade" jag honom hö. Dock var han ändå ganska tjock, så kraftfodergivan var minimal. Fick rådet att bara ge sisådär 5 kg hö/dag, men det gör jag inte! Han vägde ju vill jag minnas runt 600 kg, så 5 kg hö/dag är då i mina ögon uteslutet!
Babyhullet försvann dock när han var runt 5 år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?

Hästrelaterat

Tillbaka