Skyldighet att rapportera A2?

V

Vinga

Har inte veterinärer/djursjukhus skyldighet att meddela hästägare om de vet att det finns A2 eller annan smitta på kliniken?

Min granne körde sitt sto till Helsingborgs djursjukhus pga kolik i onsdags, idag var jag med och skulle hämta hem henne. Det visade sig då att stoet stod på isoleringen (ingen vet. hade nämnt detta i telefon).
Jag pressade en av djursjukvårdarna och då smög de fram att de hade ju A2 virus där o detta stoet hade visat symton i natt så hon fick flytta...

Nu kan vi lösa detta så att stoet o min gamle ponny får flytta in i mitt gamla stall som fn står tomt, så får grannen o jag sköta om dem där, med allt extra jobb de innebäär med klädbyte osv ( vi har båda tävlingshästar i våra stall...)

Jag undrar nu om de verkligen inte är skyldiga att informera om detta??? Hade jag inte pressat djursjukvårdaren så hade vi inte fått veta något o allltså bara kört hem stoet till sitt ordinarie stall!
Grannen hade förmodligen kört dit stitt sto i vilket fall eftersom han var ganska dålig i onsdags fm, men trots detta vill man ju veta om de nu går smitta/virus på kliniken!

Sv: Skyldighet att rapportera A2?

Klart att dom måste informera om A2!
Skulle själv åka till kliniken här hemma i torsdags på återbesök men min vet ringde och bokade om tiden till efter nyår.

klart dem är skyldiga att säga men då de bara var en häst som hade de några dagar innan fler visa symtom min häst stog där inne och har en annan där inne nu hela förloppet har gått väldigt fort och senaast idag när jag prata med en av veterinärena så höll dem fortfarande på att ringa runt. Som sagt nu är de ju lite kaos där inne. Visst du skall inte lida men de är nog lätt hänt. Är ingen ursäkt men dem har verkligen mycket att göra där inne nu. Nu visste ja de då hästen som hade de kom in när min kom in men vet sa inget till mig heller först utan var receptionen som gav mig papper och informera här jag hälsa på min. hoppas de löser sig på bästa sätt :)

Varför ska din gamla ponny gå med det stoet? Verkar inte särskilt smart. Även om den är vaccinerad så riskerar den ju att bli sjuk. Och att utsätta en gammal häst för det hade inte jag gjort.

Varför ska din gamla ponny gå med det stoet? Verkar inte särskilt smart. Även om den är vaccinerad så riskerar den ju att bli sjuk. Och att utsätta en gammal häst för det hade inte jag gjort.
Gammal är väl eg att ta i han är 16 men går under namnet "den gamle" eftersom dotterns ser nästan exakt likadan ut men är bara 7!

De borde ju inte ta in hästar alls om de har A2!
Samla alla sjuka i ett stall, avleda särskild personal dit. Sanera och öppna en annan del av kliniken med annan personal.
För en redan sjuk häst som kommer in kan ju ytterligare en infektion betyda döden.
Nu har jag turen att ha 7+2+2 boxar så jag kunde isolera både hennes häst och stona stod redan i eget stall. Men en hel del ombyten vid fodringar, virkonbad för skor, egna hagar, egna skottkärror mm så lyckades vi undvika tråkigheter. Rota är ju dessutom lite lättare då det inte är luftburet.

Jag förstår om de inte har helt lätt att skydda sig mot A2 o liknande virus, MEN de måste väl ändå vara ärliga och upplysa hästägarna om det!?

Hade jag inte pressat dem hade vi inget fått veta, utan åkt hem med hästen o antagligen smittat ner både hennes o mitt stall ( totalt 16 hästar)

Nu har vi en MASSA extra jobb med isoleringen av dessa 2, som du säger skilja på ALLT, dessutom den extra tid det tar.
Eftersom A2 dessutom är luftburet vet vi inte om vi lyckas men vi får väl hålla alla tummar!
Tack o lov är det iaf tävlings-/träningsuppehåll nu, alltid något positivt...

Liknande trådar

J
Avel HJÄLP! Jag behöver tips och råd från er vana avlare. Det är så här att mitt sto står på Helsingborgs djursjukhus nu för en hälta som...
Svar
3
· Visningar
856
Senast: javill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka