Skygglappar?

Zqathan

Trådstartare
Mitt tös brunstar!
Normalt är hon lugn och klok att köra, nu skyggar hon för ”allt” tramsar och har sig…:eek:
Funderar på att köra med skygglappar.
Har aldrig gjort det, inte heller har det behövs.
Hur gör man, alltså hur vänjer man henne på bästa sätt att ha skygg lappar?
Och hur snabbt kan man börja köra med dom?

Sv: Skygglappar?

Om hon bara fjantar sig så hjälper det ju inte med skygglappar, då kommer hon ju bara låtsas vara rädd för något framför sig ist för vid sidan. Jag har aldrig sett vitsen med skygglappar riktigt, har det själv bara på finhuvudlaget när vi tävlar svårare klasser, jag tycker det är bättre med mycket miljöträning om dom är skygga.

Hon skyggar alltså inte annars, utan det är nu när hon är brunstig hon tramsar, är kanske bara att härda ut, det går ju över.
Var mest en tanke att skygglappar hade kanske varit en lösning?

Om hon bara fjantar sig så hjälper det ju inte med skygglappar, då kommer hon ju bara låtsas vara rädd för något framför sig ist för vid sidan. Jag har aldrig sett vitsen med skygglappar riktigt, har det själv bara på finhuvudlaget när vi tävlar svårare klasser, jag tycker det är bättre med mycket miljöträning om dom är skygga.

Det var ju det jag skrev, att om hon bara fjantar sig när hon brunstar så kommer det ju inte hjälpa med skygglappar, då kommer hon bara komma på något annat att fjanta sig med. Om hon låtsas att hon blir rädd för något så kommer hon ju fortsätta med det även om hon får skygglappar. Bestraffa henne ist om hon bara dummar sig, låt henne göra något hon tycker är tråkigt eller besvärligt (t.ex. gör halt, backa, trava på en pyttliten volt precis där hon skyggar mm) varje gång hon dummar sig, då tröttnar hon snart :)

Senast ändrad:

men, om du nu vill testa att köra med skygglappar rekommenderar jag att du tömkör eller rider med dem först så du har en chans att kontrollera henne. jag fick en rolig reaktion när jag hade skygglappar på mitt då 16 åriga sto. Jag red med skygglappar på, och hon kastade sig i alla diken till höger. även i galopp..så jag är glad att jag där hade skänklar, säte o pisk för att faktiskt undvika omkullridningar. red 2 gånger med skygglappar , sen var det inga problem att köra med dem på, men vid trafik blev hon nervös när skygglapparna var på.

testa gärna ocj skriv här viklen reaktion du fick. Presentera gärna ditt ekipage med!

Liknande trådar

Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII