Skygg häst pga våld hos tidigare ägare, hur gör ni?

MatildaSvetoft

Trådstartare
Ett fint sto som tyvärr är väldigt skygg, speciellt om huvudet och tycker inte om män. Ägaren köpte henne från ett hemskt ställe där hon var smal och eländig. Hon är som sagt väldigt skygg om huvudet vilket gör sätta på grimma/träns svårt. Också ganska nervös att vara runt människor över huvud taget. Pigg och snäll att rida/köra dock, klok och vänlig.
Undrar helt enkelt hur ni med erfarenhet av skygga hästar har gjort för att bygga upp tillit hos hästen igen? Hon har haft det väldigt bra hos sin ägare men inte hunnits pysslas med ordentligt dagligen vilket är varför de funderar på att sälja henne till någon som har tid (mig). Alla tips välkomnas!

Tid och tålamod. Inga häftiga rörelser eller skrik, inga bestraffningar, prata lugnt med hästen. Sitt i hagen, boxen med hästen. Gå och beta i grimma och grimskaft så att inte allt associeras med ridning. Sånt ger med sig med tiden, för det mesta.

Ge henne tid o hitta punkter hon tycker om att bli kliad på.dra inte grimma/träns över öronen utan knäpp upp träns o grimma tills hon vant sig mer o mer

Ett fint sto som tyvärr är väldigt skygg, speciellt om huvudet och tycker inte om män. Ägaren köpte henne från ett hemskt ställe där hon var smal och eländig. Hon är som sagt väldigt skygg om huvudet vilket gör sätta på grimma/träns svårt. Också ganska nervös att vara runt människor över huvud taget. Pigg och snäll att rida/köra dock, klok och vänlig.
Undrar helt enkelt hur ni med erfarenhet av skygga hästar har gjort för att bygga upp tillit hos hästen igen? Hon har haft det väldigt bra hos sin ägare men inte hunnits pysslas med ordentligt dagligen vilket är varför de funderar på att sälja henne till någon som har tid (mig). Alla tips välkomnas!
Sådär var min häst i början också, det blev bättre efter ett par månader när han märkte att ingen var elak eller ville något illa. Gjorde lite som redan tipsat i tråden, ge henne lite tid så blir det nog bättre :)

Jag har ett sånt sto, henne har jag jobbat väldigt mycket från marken (promenade, lingering, tömkörning, repgrimmearbete, löslongering, akademiskt mark- och handarbete). Nu är hon en glad och ganska tuff ponny, men för att människor som inte känner henne så väl ska slippa trassla med grimma får hon ha grimma jämt om någon annan ska hantera henne. Jag har satt en equi-ping I grimman, annars kan det ju vara farligt. Hon har periodvis fått mycket massage och jag mixtrar lite med lugnande örter när jag tycker att det behövs. Det kan även vara värt att se over fodret, min dam mår bättre utan havre för det gör henne bara hispig. Hon får väldigt lite kraft och mykcet grovfoder. Även hagsällskapet har stor betydelse för henne, plus att hon vill träna mycket.

I ett stall jag jobbade för många år sen fanns en mkt huvudskygg häst, enligt ryktet så hade en tidigare ägare dragit omkull hästen i öronen fler än en gång. :rage: :cry:

När man skulle tränsa eller ta på grimma fick man knäppa upp den och spänna den igen långt bakom öronen för att sedan skjuta nackstycket framåt.:up:
Mkt tålamod och lugna rörelser så gick det bra. Men den hästen gick aldrig att vänja.

Min var öronmärkt med två stora klipp så han var inte så glad åt öronkontakt. Jag fattade inte det i början men så småningom förstod han att jag inte skulle göra nåt dumt. Men han var väldigt rädd om sina öron hela livet så nåt gos var inte att tala om.

Det ena behöver inte ha med det andra att göra. Alltså att svår att tränsa har skulle ha med tidigare erfarenheter att göra. Min treåring, uppfödd på vanlig lösdrift i sverige, inte varit med om någonting hemskt var as-svår att tränsa när jag fick honom.

Jag löste det med klicker och target. Då kan hästen välja själv, tycker klicker är ett suveränt hjälpmedel som används alldeles för lite. Bra att använda vid lastproblem, eller om hästen inte går att fånga i hagen plus många andra situationer.

Jag har ett sånt sto, henne har jag jobbat väldigt mycket från marken (promenade, lingering, tömkörning, repgrimmearbete, löslongering, akademiskt mark- och handarbete). Nu är hon en glad och ganska tuff ponny, men för att människor som inte känner henne så väl ska slippa trassla med grimma får hon ha grimma jämt om någon annan ska hantera henne. Jag har satt en equi-ping I grimman, annars kan det ju vara farligt. Hon har periodvis fått mycket massage och jag mixtrar lite med lugnande örter när jag tycker att det behövs. Det kan även vara värt att se over fodret, min dam mår bättre utan havre för det gör henne bara hispig. Hon får väldigt lite kraft och mykcet grovfoder. Även hagsällskapet har stor betydelse för henne, plus att hon vill träna mycket.

Tack för tipsen! Vad är en equi-ping, hur funkar det? (:

I ett stall jag jobbade för många år sen fanns en mkt huvudskygg häst, enligt ryktet så hade en tidigare ägare dragit omkull hästen i öronen fler än en gång. :rage: :cry:

När man skulle tränsa eller ta på grimma fick man knäppa upp den och spänna den igen långt bakom öronen för att sedan skjuta nackstycket framåt.:up:
Mkt tålamod och lugna rörelser så gick det bra. Men den hästen gick aldrig att vänja.

Men fy vad hemskt stackars häst!

Tack för tipsen! Vad är en equi-ping, hur funkar det? (:
Det är en öppningsbar ring av plast eller gummi som går sönder vid hart tryck om hasten t.ex. fastnar med grimman. Jag binder nästan aldrig mina hästar men om jag gör det har jag nån säkerhetsmojäng. Balsnören går I princip lika bra.

Det är en öppningsbar ring av plast eller gummi som går sönder vid hart tryck om hasten t.ex. fastnar med grimman. Jag binder nästan aldrig mina hästar men om jag gör det har jag nån säkerhetsmojäng. Balsnören går I princip lika bra.

Tack, är precis sånt jag varit rädd för när jag tänkt att hon nog måste ha grimman i hagen och kanske fastnar!

Du har ju fått bra tips redan, tänkte bara lägga till att självklart ska man vara lugn osv men tänk på att inte vara överdrivet försiktig. Då kan det hända att man "sänker tröskeln" för reaktioner. Målet är ju ändå att den ska gå att hantera hyfsat normalt i framtiden. Så lugn och stadig hand men inte överdriva allt för mycket är mitt tips.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat