Jo, men det står att man i ett tidigt stadie, redan innan skyddsutbildningen börjar, ska sortera bort olämpliga hundar och förare.
Menar du att man kan bortse från reglerna och göra som man vill? Gäller inte dokumentet från 2017? Om inte du så kanske nån annan kan svara. Jag vill lära mig mer.
Kopierar några rader (min fetning)
"
Träningslicens
Syfte
Att minska risken för att olämpliga hundar och förare påbörjar skyddsutbildning inom SBKs regi. I dagsläget finns redan krav på skyddslicens för tävling. Träningslicensen syftar till att man i ett tidigare stadie, innan ev skyddsutbildning ens påbörjat, försöker selektera bort de hundar och förare som är uppenbart olämpliga att bedriva skyddsutbildning. Oavsett i vilken skyddssport hund och förare ska tävla, bör de
besitta samma grundläggande egenskaper, ex. inga onormalt aggressiva eller rädda hundar och förarens syfte ska vara att komma till tävling. I dagsläget finns redan träningsansvariga som är utsedda av distriktsgruppen som har till uppgift att bedöma lämpligheten hos hund och förare som ska tävla i skyddssport och därmed bedöms de besitta den kunskapen som krävs för att bedöma om en hund och förare är lämpliga för skyddsutbildning."
Det står också om uppföljning och om återkallelse
"
Återkallelse Träningslicens/personliga träningslicens kan återkallas om innehavaren eller hunden uppträtt olämpligt."
Träningslicens rev170214.pdf (brukshundklubben.se)