Skydda sår mot flugor?

E

esther

Har ett sto som har ett stort sår, ca 20*25 cm på bringan ner mellan frambenen. Vi måste skydda det mot flugor, och har nu konstruerat en slags brynja av nät, men den är inte hundraprocentigt tät.

Veterinären har inget som fungerar, har dessutom beställt och provat en hel del ur apotekets sortiment, men det är extremt svårt att få något att sitta på, dels pga av hennes rörelser, dels pga att sårvätskan gör att det blir fuktigt och släpper.

Ska ringa klinik i morgon, men vill gärna ha tips från er.
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

jag har användt lila sårspray. det som dom har på hööks. det lägger sig som ett lock över såret. vet inte hur effektivt det är på så stora sår men på lite mindre sår funkar det, även om dom har varit lite rinniga
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

Tar Plaster

är som en tjära för sår, fast i spray form, lägger sig som ett lock över såret och torkar dessutom ut.

beror ju på hur djupt ditt sår är - man ska inte använda plast sprej om såren är djupa - de är bäst för ytliga köttsår osv.

funkar TOPPEN. flugorna skyr både lukten och kan inte komma igenom "plast" höjet. klart bäst på hästmarknaden!

Nord Post säljer, om inte din ridsport butik har den. går att beställa på nätet från Np.
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

Jag använder alltid skillingaryd sårsalva till häst när de blir knottbitbitna på juver och skap smörjar ned detta varje dag och tycker det är suveränt
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

mackan skrev:
Tar Plaster

är som en tjära för sår, fast i spray form, lägger sig som ett lock över såret och torkar dessutom ut.

beror ju på hur djupt ditt sår är - man ska inte använda plast sprej om såren är djupa - de är bäst för ytliga köttsår osv.

funkar TOPPEN. flugorna skyr både lukten och kan inte komma igenom "plast" höjet. klart bäst på hästmarknaden!

Nord Post säljer, om inte din ridsport butik har den. går att beställa på nätet från Np.

Är det Plåster/plastsprejen du menar finns den numer på Apoteket samt så hittade jag den på Öb;)
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

När mitt sto hade ett sår (i storlek av två femkronor ungefär) mitt på magen där hon inte själv kom åt att ta bort flugorna, fick jag tipset av en veterinär att limma dit en tygbit med hjälp av textillim. Sagt och gjort, och det fungerade! Flugorna hölls borta och såret läkte fint. Dessvärre hände det att lappen satt ganska hårt när det var dags att ta bort den eller byta (trots att det bara var lim i hörnen och i mitten av 'långsidorna'), men det var ändå inte så att min dam brydde sig trots att jag var tvungen att använda milt våld för att få bort den. Fast en annan häst hade kanske reagerat mer, jag vet inte.
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

esther skrev:
Har ett sto som har ett stort sår, ca 20*25 cm på bringan ner mellan frambenen. Vi måste skydda det mot flugor, och har nu konstruerat en slags brynja av nät, men den är inte hundraprocentigt tät.

Veterinären har inget som fungerar, har dessutom beställt och provat en hel del ur apotekets sortiment, men det är extremt svårt att få något att sitta på, dels pga av hennes rörelser, dels pga att sårvätskan gör att det blir fuktigt och släpper.

Ska ringa klinik i morgon, men vill gärna ha tips från er.

Det är ju attan, att den utmärkta salvan "Benevix" inte tillverkas längre. *frustrerad* Den var svaret på alla sår/flugproblem sålänge den fanns.
Tunt lager av andas-salva. Garanterat flugfritt och såren läkte snabbt och salvan var lagom uttorkande.
Tillverkaren var tvungen att avsluta tillverkningen pga regler om läkemedelstester till fantasipriser för en vanlig enskild företagare.
Tänk om nån kunde ta upp produktionen igen?
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

Använder lilaspray och dte håller fugorna borta samt tar död på bakterier, såret får luft och torkar ut/läker fint.

Har även provat tar plaster, men inte fått det att fungera särskilt bra, skillingarydssalva använde riaf jag mer på mindre, inte så jätteöppna sår och fäster inte lika lätt på öppna sår.

Lycka till!
Hoppas på kyla i natt så att flug j*vlarna dör! ;)
Ella
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

Tack för många bra svar!

Såret är som sagt ganska stort, och det är "glapp" /fickor vid sårkanterna, hon hade en enorm blodutgjutning, och när den sprack tömde vi ut drygt åtta liter blod, så såret är öppningen på en stor ficka. Stoet är högdräktigt för att komplicera det hela ytterligare.

Såret läker fint, och jag tror att era tips kommer väl till pass senare under läkprocessen. Just nu kan ingen spray täcka de glapp som uppstår i sårkanterna när hon rör sig, så jag tror att vi får experimentera vidare med nätbrynjemodellen, vi syr för fullt på kvällarna!

Ska kolla upp det där med textillim, hur regarar det på tvätt?
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

4S hästsalva med tjära tycker jag om.. det håller bromsen borta och får sår att läka rätt fint..

annars har jag inga extra idéer än de som redan sagts..

hoppas att du får till det så att det läker och så!
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

har inte läst hela tråden och vet inte om någon skrivit mitt förslag.
Men det finns ju sårspray som blir som plast nästan när det torkar. kommer inte ihåg vad det heter nu...

Kan du inte modifiera ett bogskydd för att skydda mot flugor och smuts? alltså du syr på en remsa framtill som man drar imellan frambenen till "gjorden".
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

Kul att du föreslog det, för det är exakt det vi har gjort, har sytt på en elastisk ögla som vi trär maggjorden igenom, klippt upp en fyrkant i bogskyddet, kardborrband runt om, och så har vi sytt till en motsvarande fyrkant nättyg med kardborrband i kanterna, så såret luftas. Är faktiskt det som funkar bäst hittills. Än så länge inga fluglarver i såret.
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

Miaa skrev:
Är det Plåster/plastsprejen du menar finns den numer på Apoteket samt så hittade jag den på Öb;)

ja det är en plast sprej som luktar tjära. KANON isåfall om den finns på apoteket, det är betydligt smidigare - ska kolla det - TACK! är min "sår bibel" sommaren igenom :D
 
Sv: Skydda sår mot flugor?

Hehe okej=) jag e säkert synsk=) men de e faktist det enda jag kan komma på som döljer bogen. man kan limma fast en kompress med textillim och lämna ena sidan öppen åxå för att kunna tvätta. men då e nog risken att flugorna kryper in stor. men om det funkar bra med bogskyddet så tycker jag att d ska köra på med det. hur uppkom skadan?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp