skydda möbler mot vattnet?

wtf

Trådstartare
Förlossningen börjar komma allt närmre (v. 31 idag) och nu har jag börjat fundera på hur jag ska skydda mina möbler mot en eventuell vattenavgång! :p

Det jag vill skydda är väl säng, tygsoffa och bil med tygsäten. Bilen har jag nog en bra lösning till redan eftersom min sambo är svetsare så har han ett sånt där "skinnöverdrag" till sätet som ska skydda från smuts. Om det är en bra lösning vet jag dock inte förrän vattnet skulle gå där hahahaha.

Sängen är väl inte hela världen om vi får köpa en ny, den är inte i fräschaste laget med en inkontinent hund och sedan en hundvalp i bagaget ;) men det vore onödigt att köpa en ny direkt när föräldraskapet börjar med tanke på att den lär ju inte bli fräschare heller av att bli indränkt i mjölk eller bebiskräks. Men en ny ska vi ju köpa lite senare iallafall.

Men soffan känns viktigt att skydda så bra som möjligt!
Vad ska man skydda med? och när ska man lägga dit något?
Hur gjorde ni?

Sv: skydda möbler mot vattnet?

Plastad frotté kanske? Jag menar sån man använder när folk kissar i sängen. När jag låg på sjukan hade de stoora plastpåsar till madrasserna, vet inte om det finns att köpa..

Vi köpte ett madrassskydd av plastad frotté och lade även in handdukar i bilen om det skulle behövas. Vattnet gick när jag låg i den oskyddade soffan, men det forsade inte ut vatten, utan jag hann gå in på toaletten innan det kom ut något.

Mitt vatten gick ALLT på en gång typ. En våg ner till knäna! Hade köpt ett madrasskydd på ikea men de rann igenom :confused:

Med Rasmus gick jag runt med badlakan mellan benen innan vi åkte in. Med Tilde tog jag en blöja och satt på handdukar.
Tycker de var rätt skönt att ha handdukarna lite som en korv så man fick tryck emot när vi åkte in och inte satt helt plant.

MEn ett vanligt madrasskydd är väl inte vattentätt på något sätt? Fast det är bra mot löptik iaf ;)

TS! När du har köpt en ny säng kan jag rekommendera att ha ett extra madrasskydd. Det är enkelt att slänga in i maskinen och tvätta så hela sängen känns fräschare :)
Plastad frotté är mitt val med. Men nu vet jag inte hur det är vär vattnet går iofs. Jag fixade det på dass o E flög så långt ner att hon korkade igen hålet direkt ;) Jag fattade inte själv att det gick ;)
Jag låg på en extra handduk i sängen för att ta upp mjölk och kräk ;)

Ikea har madrasskydd som ska vara vattentäta. Sök på Skydda på deras hemsida får du upp alla.

Aha- det visste jag inte. JAg trodde det bara var ett extra skydd i bomull :)
Men då vet vi att de inte klarar större översvämnningar då ;)

Men den här gången behövde vi bara skura av bäddmadrassen lite, värre med Rasmus när vi inte hade nått skydd alls. Då var de bara å åka och köpa nya madrasser ;)

Jag skulle nog satsa på plastad frotté och sen en hadduk över och under kanske för att samla upp det som inte borde men skulle kunna rinna igenom.

Mitt vatten gick i badet på förlossningen men det forsade inte ut förens jag blev undersökt när jag kommit upp (en halvtimme efter). Å det va en hel del som kom ut när det väl rann ut, är glad att det inte gick hemma.

Nu kanske man resonerar olika och det är klart att det vore väldigt synd på soffan (och ekonomin) om vattnet i stor mängd gick där. Samtidigt hade JAG aldrig en tanke på att skydda något förrän efter vattnet gick (satt på handduk och blöja i bilen till BB).

Hur vanligt är det ens att vattnet går som en fors? Vid mitt första barn gick vattnet två timmar innan barnet föddes (efter mer än ett dygn förlossningsvärkar). Med andra barnet gick inte vattnet alls, utan de tog det i samband med krystningen.

Det är ju fullständigt normalt att barnen kommer BF -2 veckor till BF + 2 veckor och det är ju ganska länge och ligga och sova/sitta på plast kan jag ju tycka...

Det beror väl lite på hur varmt man har det i sin säng. Blir man svettig måste det ju vara döden.
Nu när jag ligger så stilla som jag gör så hade jag inte klarat det men i vanliga fall så hade det nog inte varit ngt problem :)
Man kan ju ha lakanet ovanpå :)
Att jag inte låg på det med bäbis i början var för att jag var rädd att hon skulle rulla in sig o bli kvävd i det... JAg har ett skydd i hennes säng. under bäddmadrassen så att dn skyddar den tjocka madrassen. MEn ännu sålänge är det påslakanet som tar smutsen då hon inte sover under täcket :)

Fast plastad frotte UNDER lakanet märks ju knappt så i sängen var det inga problem tyckte jag. Soffa mm i vaket tillstånd hoppades jag kunna skydda om det hade behövts. Nu gick aldrig mitt vatten hemma utan min förlossning startade med värkar så vid 6-8 cm ngn tog de hinnorna för att skynda på lite.

Tänker köra på samma denna gång så får vi väl se.

Den plastade frotten var förresten super första tiden efter förlossningen - hade den under rumpan när jag låg i soffan och "vädrade" underlivet, hade stygn som sved och att vara näck var klart behagligast men avslag utan binda var inte lika bra så då fick den plastade frotten ta den smällen. :)

Men herregud, varför skulle man slänga en säng pga vattnet gått? Antagligen blir det inga som helst problem heller. Med barn 1 kände jag mig kissnödig mitt på natten och kissade, sen fortsatte det att rinna och då fattade jag. Mensskydd och till BB. Barn 2 gick vattnet rätt sent i förlossningen. Har inte hört någon kompis berätta om vattenfall som kommit i möblerna och ALDRIg hört talas om någon som slängt möbler.

Istället för att leva i ett helt inplastat hem de sista veckorna är kanske ett alternativ att använda binda/blöja?

då har jag nog hellre ett inplastat hem än att gå runt i blöja :crazy:

Men herregud, varför skulle man slänga en säng pga vattnet gått? Antagligen blir det inga som helst problem heller. Med barn 1 kände jag mig kissnödig mitt på natten och kissade, sen fortsatte det att rinna och då fattade jag. Mensskydd och till BB. Barn 2 gick vattnet rätt sent i förlossningen. Har inte hört någon kompis berätta om vattenfall som kommit i möblerna och ALDRIg hört talas om någon som slängt möbler.

Det hade du nog förstått om du haft vattenavgång som påminde om Niagarafallet... Det hade jag. Allt kom i sängen! Och nej, jag hade inte varit så smart att jag lagt skydd i den.

Plastad frotté och handdukar is da shit!

Tror att jag hade det under lakanet sista tiden innan förlossningen. Sedan låg jag mest på handdukar för jag blödde mycket, tyckte jag själv i alla fall, och ibland behövde jag lufta rumpan jag med.

Det är en ganska ansenlig mängd vätska som forsar ut när hinnorna går sönder.

En bekant berättade att hon efter förlossningen hade en extra tunn bäddmadrass i sängen för när man läcker mjölk och ammar i sängen så kan det ju bli både mjölk, kräksikräksi, kiss o bajs. Tyvärr anammade inte jag detta så kanske skulle vår säng behöva en make-over lite.;)

Plastad frotté och handduk att ha under lakanet. Väldigt bra att ha sen när bebisen kommer också!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar