Skydda krubbitares tänder

Guldaskig

Trådstartare
Min häst krubbiter och har till följd av det fått slitna framtänder. Nu skulle jag vilja skydda hennes tänder från att slitas ner mer mot boxkanten (som är det hon tar stöd mot) och funderar på om någon har tips på vad jag kan sätta på!

Jag har funderat på om det finns någon form av böjbar mjuk gummimatta man kan spika fast längst upp på väggarna, då slits det ju inte lika mycket. Krubban har jag tagit bort så den kan hon inte ta stöd mot alls.

Sv: Skydda krubbitares tänder

Jula har gummimatta på 10m-rullar. Mattan är 1m bred och har en tjocklek på 3mm. Den borde du lätt kunna kapa till lämpliga bitar att klä in utsatta ställen med.
Frågan är dock om 3mm är för tunt för att vara hållbart? Men å andra sidan så blir en tjockare matta svårare att forma.

Tack för tispet! :bow: Precis som du säger får ju mattan inte vara för tjock för då går den nog inte att forma. Det är väl mest ytan på stället hon tar stöd mot som jag inte vill ska vara för hårt. En 10-meters rulle blir dock intressant, så mycket är jag inte i behov av :D

Om hon inte krubbar mer när krubban är uppe så sätt upp den igen, när de krubbar i mjuk plast så är det plasten som slits och inte deras tänder i samma omfattning som när de krubbar på något hårdare.
Har en som är en maghäst som krubbar när hon äter (alltså inte annars) och hon är nog inne på sin 4 eller 5 krubba (har alltså slitit igenom plasten där hon biter), och på henne syns knappt ett spår på tänderna (14år nu).

En gummimatta är ju bra att klä in överkanten på boxen med. Jag funderar på om man skulle kunna ta en bit tjock gummimatta som sticker upp 1-2dm över kanten också. Då blir det som en ostadig vägg hon får svårt att få stöd på.

En gummimatta är ju bra att klä in överkanten på boxen med. Jag funderar på om man skulle kunna ta en bit tjock gummimatta som sticker upp 1-2dm över kanten också. Då blir det som en ostadig vägg hon får svårt att få stöd på.

Varför skulle man göra så att hon får svårt att få stöd :confused:

Idag vet väl alla människor att man INTE skall hindra krubbitare från att bita då det inte tvärtemot vad man trodde förr är en okynnesgrej utan de biter för att de har problem med magen och därav behöver frigöra endorfiner som smärtstillande för magen. Att hindra dem att bita är minst sagt elakt när man nu för tiden vet varför de biter. Bättre då att se till att behandla magen om det är något som är behandlingsbart

Vet att du inte svarade mig men jag vill bara förtydliga att jag skulle aldrig hindra min häst från att krubbita, hon får bita hur mycket som helst men jag vill skona hennes tänder och därför sätta upp ett mjukt material som inte sliter på tänderna.

Lurv: Jag hoppas att du inte menade min häst när du skrev "arma hästar" eftersom du inte har en aning om hur jag sköter henne och hennes beteende. Hon går ute mellan 05.30 och 20.00 förutom nu när hon går ute dygnet runt på bete. Hade jag haft möjlighet hade jag haft henne på lösdrift.

Varför skulle man göra så att hon får svårt att få stöd :confused:

Idag vet väl alla människor att man INTE skall hindra krubbitare från att bita då det inte tvärtemot vad man trodde förr är en okynnesgrej utan de biter för att de har problem med magen och därav behöver frigöra endorfiner som smärtstillande för magen. Att hindra dem att bita är minst sagt elakt när man nu för tiden vet varför de biter. Bättre då att se till att behandla magen om det är något som är behandlingsbart

Jag kan inte hålla med dig om magen och endorfiner, finns mkt annat en häst kan bli krubbitare av.
Jag förutsatt att TS inte ville ha en häst som krubbet då hon tagit bort krubban. Jag förutsätter även att man ser till att hästen har fri tillgång till grovfoder inne i boxen. Det var bara en tanke jag hade jag vet ju inte hur TS hästs situation ser ut. Kan tänka mig att min tanke är bättre än en krubbitarrem iaf. Jag har aldrig sett en krubbitare utan den remmen:crazy:

...utan de biter för att de har problem med magen och därav behöver frigöra endorfiner som smärtstillande för magen.

Jag tror man skall passa sig lite för att generalisera som du gjorde här ovan, ALLA hästar som "krubbar" har inte problem med magen. Det kan faktiskt vara så att de gjort krubbandet till en (o)vana just pga dessa endorfiner, de får helt enkelt en trevlig kick utav det.

Sedan är det en annan femma varför de började krubba från första början, DET kan mkt väl vara besvär från magen. Själva grundorsaken till det som orsakade krubbandet kan man behandla, men har det pågått länge så är det inte alls säkert att hästen slutar krubbita trots att den blivit frisk.

Krubban är borttagen för att hon bet så det blev märken i den som sedan gjorde att det blev vassa kanter som hon fick sår av när hon "slant" när hon bet.

Hon har inte fri tillgång på grovfoder men nästintill, i alla fall när hon står inne i boxen. Det är ju främst när hon äter som hon krubbiter så frågan är om fri tillgång är så mycket bättre just i krubbitningssammanhang, det bästa är ju såklart om hästar med stereotypa beteenden kan gå ute jämt och ständigt. Kurbbitarem skulle jag aldrig använda mig utav.

Jag vill INTE att tråden ska spåra ur om krubbitningens vara eller inte vara, jag vill ha tips på hur jag kan skydda tänderna.

Hon bet innan jag fick henne och innan förra ägaren fick henne så jag vet inte hur det uppkom så det behöver ni inte spekulera i.

Tack för tispet! :bow: Precis som du säger får ju mattan inte vara för tjock för då går den nog inte att forma. Det är väl mest ytan på stället hon tar stöd mot som jag inte vill ska vara för hårt. En 10-meters rulle blir dock intressant, så mycket är jag inte i behov av :D

Rullen är ju inte tokdyr så kanske du kan dela den med ngn? Alternativt köpa den själv så har du ju kvar sen att byta ut gummit eftersom det säkerligen slits efterhand som hästen tar stöd mot det.

Absolut! Ska försöka komma iväg och leta efter en lämplig matta :) Har funderat lite och kan inte komma på något annat sätt så det får nog bli en gummimatta av något slag, gäller bara att hitta den perfekta!

Var bor du någonstans? Bor du i närheten av mig så kan jag vara intresserad av att dela en rulle med dig för jag har själv en krubbare i stallet som gräver djupa hål i min stallinredning :(

Jag bor i Karlstad så det är ju en bit från dig, annars var det en bra idé :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 351
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 428
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 243
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka