Skydda jordgubbar från fåglar

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till något, utan om det finns nåt enkelt sätt som inte riskerar att skada fåglar (eller andra djur). Och har gärna fåglar i trädgården generellt, vore dock kul om sonen fick chansen att plocka några röda jordgubbar innan fåglarna hinner ta dem. Misstänker skator framför allt, så bör vara något som funkar mot dem.
 
Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till något, utan om det finns nåt enkelt sätt som inte riskerar att skada fåglar (eller andra djur). Och har gärna fåglar i trädgården generellt, vore dock kul om sonen fick chansen att plocka några röda jordgubbar innan fåglarna hinner ta dem. Misstänker skator framför allt, så bör vara något som funkar mot dem.
Vissa säger att lägga rödmålade stenar hjälper.
Upplever att bara 2 saker hjälper och det är ett hinder där inte gubbarna syns eller hindrar ifrån att komma åt. Det andra är vita gubbar, fåglar är inte i närheten av att ta lika många då dom tydligen tror att dom inte är mogna (fast dröjer väl bara några år så har dom lärt sig även det😑)
 
Jag har mina jordgubbar i dubbla pallkragar och sen ett kompostgaller liggandes ovanpå. Avståndet ner till gubbarna blir så pass att fåglarna inte kommer åt om de skulle försöka.
Smart. Mina sitter dock i backen, så det blir svårt att lösa utan att bygga nåt och det har jag ingen lust med. :)
 
Vissa säger att lägga rödmålade stenar hjälper.
Upplever att bara 2 saker hjälper och det är ett hinder där inte gubbarna syns eller hindrar ifrån att komma åt. Det andra är vita gubbar, fåglar är inte i närheten av att ta lika många då dom tydligen tror att dom inte är mogna (fast dröjer väl bara några år så har dom lärt sig även det😑)
Rödmålade stenar känns inte så sjysst mot fåglarna dock?

Blänkande saker eller såna där ”fågelsilhuetter” hjälper inte alls, eller?
 
Rödmålade stenar känns inte så sjysst mot fåglarna dock?

Blänkande saker eller såna där ”fågelsilhuetter” hjälper inte alls, eller?
Tror inte fåglarna pickar så hårt på stenen så det gör ont.

Upplever att fåglarna lär sig fort att skrämselsaker inte är farligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vissa säger att lägga rödmålade stenar hjälper.
Upplever att bara 2 saker hjälper och det är ett hinder där inte gubbarna syns eller hindrar ifrån att komma åt. Det andra är vita gubbar, fåglar är inte i närheten av att ta lika många då dom tydligen tror att dom inte är mogna (fast dröjer väl bara några år så har dom lärt sig även det😑)
Egentligen helt OT, men vita bär funkar utmärkt. I varje fall på grannar som gjort sig en vana att plocka bär av mina buskar då de har vägarna föbi. Det går en promenadslinga bakom huset, så många har vägarna förbi.
De vita vinbären får alltid vara helt ifred 😀
 
Jag sticker ner massa halvlånga pinnar mellan plantorna, det verkar som att fåglarna inte kommer åt då. Men har mina i dubbla pallkragar, kanske svårare på marken, om dom kan komma in från sidorna menar jag, så måste nog sitta ganska tätt då tror jag.
 
Hur stor yta är det på? Skulle det gå att sätta pallkragar i sektioner över odlingen så kunde du ju prova det och galler över.
Gå skulle det säkert, men lite för stort och känns som ett jobbigt projekt (plus att jag inte vill ha en massa fler pallkragar där).
 
Jag har Allox bärnät. Det är så styvt att det är svårt för fåglar att fastna i det. Har tryckt mer stängselpinnar i järn runtom i landet och har nätet liggande på det och stenar som vikt vid kanterna. Stängselpinnarna är så pass långa så nätet blir så högt upp så jag kan gå på huk och skörda jordgubbar.
 
Jag har Allox bärnät. Det är så styvt att det är svårt för fåglar att fastna i det. Har tryckt mer stängselpinnar i järn runtom i landet och har nätet liggande på det och stenar som vikt vid kanterna. Stängselpinnarna är så pass långa så nätet blir så högt upp så jag kan gå på huk och skörda jordgubbar.
Håller med Alloxnät är super för att skydda mot fåglar. De kan inte fastna i det ens om de försöker
 
Jag har Allox bärnät. Det är så styvt att det är svårt för fåglar att fastna i det. Har tryckt ner stängselpinnar i järn runtom i landet och har nätet liggande på dem och stenar som vikt vid kanterna. Stängselpinnarna är så pass långa så nätet blir så högt upp så jag kan gå på huk och skörda jordgubbar.
Förlåt, skrev som en kratta.
Rättade här ⬆️
 
Jag har Allox bärnät. Det är så styvt att det är svårt för fåglar att fastna i det. Har tryckt mer stängselpinnar i järn runtom i landet och har nätet liggande på det och stenar som vikt vid kanterna. Stängselpinnarna är så pass långa så nätet blir så högt upp så jag kan gå på huk och skörda jordgubbar.

Håller med Alloxnät är super för att skydda mot fåglar. De kan inte fastna i det ens om de försöker
Svårt eller omöjligt? Och finns det nån risk för andra djur?

Säg att jag skulle orka sätta upp nät, kan man sätta ett sånt på lite ”höjd” ovanför plantorna och det ändå funkar hyfsat? Skulle helst slippa behöva lyfta upp/ta bort nätet varje gång man ska plocka ett par jordgubbar.
 
Svårt eller omöjligt? Och finns det nån risk för andra djur?

Säg att jag skulle orka sätta upp nät, kan man sätta ett sånt på lite ”höjd” ovanför plantorna och det ändå funkar hyfsat? Skulle helst slippa behöva lyfta upp/ta bort nätet varje gång man ska plocka ett par jordgubbar.
Jag har haft det på mina jordgubbar i många år utan problem och jag har haft det på min hönsgård i 15 år utan några skador på något djur.
Jag har byggt så jag har en upphöjd bräda i mitten av bädden och sen fäster jag nätet över upp och nervända tavelkrokar som sitter på kanten av odlingsbädden. Det är lätt att bara haka av det från tavelkrokarna och sedan kroka på det igen.
 
Om man bara har några kvadratmeter stor yta man vill skydda: jag har byggt en enkel bur som jag använt när jag odlat sockerärter, som hönsen gärna kalasar på. Lite målade 45-reglar, putsnät och med en lock över hela så att jag kan kliva ner i buren vid skördning. Använder inte den i år men den har fungerat finfint under flera säsonger!

Såklart lite krångel när den ska byggas men sen kan man enkelt återanvända den. Har man dåligt med förvaring kan man ju bygga i sektioner tänker jag.
 
Jag har haft det på mina jordgubbar i många år utan problem och jag har haft det på min hönsgård i 15 år utan några skador på något djur.
Jag har byggt så jag har en upphöjd bräda i mitten av bädden och sen fäster jag nätet över upp och nervända tavelkrokar som sitter på kanten av odlingsbädden. Det är lätt att bara haka av det från tavelkrokarna och sedan kroka på det igen.
Det där att haka av och på undviker jag gärna. Har en tvååring som gör att även såna saker gör det hela väldigt mycket krångligare, även om det upplevs enkelt för någon som har tid med det och inte behöver ha koll på ett litet barn samtidigt. :)
 
Om man bara har några kvadratmeter stor yta man vill skydda: jag har byggt en enkel bur som jag använt när jag odlat sockerärter, som hönsen gärna kalasar på. Lite målade 45-reglar, putsnät och med en lock över hela så att jag kan kliva ner i buren vid skördning. Använder inte den i år men den har fungerat finfint under flera säsonger!

Såklart lite krångel när den ska byggas men sen kan man enkelt återanvända den. Har man dåligt med förvaring kan man ju bygga i sektioner tänker jag.
Ja, bygga något har jag ingen som helst möjlighet till tidsmässigt, så det är inget alternativ.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 116
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Våren är här och därmed även det fortsatta arbetet i trädgården.:laugh: Vi fällde en stor ful gran i trädgården idag, och nu är det...
Svar
4
· Visningar
3 660
Senast: vilse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp