skydd vid transport?

S

svampbobbis

vet ej om jag lyckades sätta tråden rätt, men men.... vill ha snabba svar!

ska ut och åka med hästen för första gången idag (har haft honom i en månad typ). enligt förra ägaren är han lättlastad och eftersom jag har sett på när han lastats på vägen hem från kliniken vid besiktningen, så tycker jag att detta stämmer bra.

när de har lastat honom har de haft transportskydd på alla ben, men jag vet inte om jag kommer behöva det idag? ska köra en sträcka som tar ca 10-15 min. han går barfota. funderar på om jag kan ha t.ex senskydd? eftersom jag inte vet hur mycket han sedan rör sig inne i transporten så är jag lite velig.. ska jag verkligen ha tjocka, fleecefodrade transportskydd i 30 graders värme för en sträcka på 10 min? samtidigt vill jag ju inte riskera att han skadar sig och trampar runt. ska jag ha transportskydd på alla fyra, senskydd fram eller inga skydd alls? (vill inte linda så det är inget alternativ)

Sv: skydd vid transport?

Säkert ingen fara att åka oskyddad en kort sträcka.En del hästar kan tom leva värre rövare om de får på sig stora skydd.Senskydd och boots,kanske?

Vi lindar med stora paddar eller har tjocka skydd som går upp över knä och has.(Men samtidigt så åker vi utan till stora betet med 1 o 2 åringar,det ligger ca 10 min bort med bil)

Om hästen är ny för dig, vet du inte hur den står i transporten ännu. Jag menar om den är orolig/trampar runt eller så under färden.
Jag hade satt på transportskydd denna gång för att vara på den säkra sidan, du kanske kunnat hoppa över det senare om du vet att hästen står still, och då bara ha typ senskydd och ev. boots, om det är en kort sträcka.
Är du orolig är det bättre att vara på den säkra sidan. :)
Jag vill inte ha på mitt samvete att min häst skulle klarat sig bättre om han haft skydd om det skulle hända ngt, därför har jag alltid transportskydd...

tack för svaren!
har diskuterat med lite folk och nu har jag kommit fram till att jag ska ha transportskydden för säkerhets skull. i och för sig är min 6-åring stencool i alla, alla lägen, så egentligen tror jag att det inte kommer vara några problem alls, men för säkerhets skull som sagt. vill inte få en massa skador i onödan!

min förra häst brukade få ha transportskydd på vintern/långa sträckor och enbart senskydd/inget alls på korta sträckor eftersom hon stod blickstilla hela tiden. hoppas min nya är lika lättsam! ;)

Barfotahästar transporterar jag alltid "barbenta" har gjort så i massor med år och har inte haft en enda transportskada ännu.... Inte ens på unghästar eller oroliga individer...

Skodda hästar transporteras med skydd på benen om det är en orolig individ. Dvs en som har svårt att stå still i transporten. Annars är det barbent som gäller även här.

Skor försedda med brodd.. Då väljer jag att sätta på skydd oavsett individ.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
727
Senast: hastflicka
·
Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
687
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama