Skydd mot inbrott, larm osv

Min uppfattning är att larm inte ger ett heltäckande inbrottsskydd för privatbostäder. Och att det i sig inte är något argument för att inte ha larm.

Bland det viktigaste som jag ser det är traditionell grannsamverkan, alltså att hålla ett omtänksamt öga på varandra, och varandras bostäder och fordon. En förutsättning då är förstås att faktiskt våga agera på sådant som ger anledning till misstanke. Att knacka på hos åldringen vars kökslampa lyst i ett dygn. Att fråga varför någon uppehåller sig runt/vid grannens hus eller bil. Att, åtminstone, larma polis utan dröjsmål när något är uppenbart eller ens misstänkt galet.
 
Vi har larm och det beror egentligen på att vi annars hade varit enda huset på gatan som inte hade det. Sen när vi köpte huset kunde vi inte bo där så kändes skönt att ha ett larm.

Största delen till att vi har larmet nu är brandvarnaren samt att husförsäkringen går ned :)

Vi har bra grannsamverkan men det hjälper ju inte alltid.Grannen bredvid oss hade ett ovälkommet besök precis efter inflyttning sen han installerade larmet så har ingenting hänt.

Tror att om jag blir av med något så är det inte i huset dom kommer in utan det det som står utanför isåfall.

Vill någon komma in och ta allt så kommer de göra de vare sig man har larm eller inte men jag tror det tar de som bara passar på när det inte finns larm :)
 
Senast ändrad:
Jag tänker som såhär att vill någon ta sig in i ens hus så kommer de att göra det, oavsett om man har larm eller inte. De flesta inbrott är (enligt min erfarenhet) över på ett par minuter, tjuvarna vet ofta var de ska leta efter saker. I min värld har man inbrottslarm för att någon skyndsamt ska komma och "laga" stället där tjuvarna tagit sig in så att inte skadan förvärras av väder och vind (om man tillexempel är borta en längre tid).
 
Här hinner tjuvar göra inbrott och ta sig där ifrån i lugn och ro innan någon hinner fram på larm, så larm hade varit för att grannar ska reagera.

Med mitt finns det 8 fastighet här utöver sis och i 3 bor pensionärer som går hemma hela dagarna och har järnkoll.
Här har det varit ett inbrottsförsök och en stulen cykel (hittades 200m bort) senaste 30 åren och en stulen bil på 60 talet.
Så inte nervös för inbrott och bor för nära sis för att rymlig ska gömma sig hemma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp