Skydd/lindor framridning

Zipp2010

Trådstartare
Hur gör ni som till vardags rider med lindor/skydd under framridningen till dressyrtävling? Jag åker ensam och funderar över om hon inte ska ha några alls, för det är enklast, eller om jag ska ha på lindor som hon då redan kan ha på i transporten dit.... Hemma rider jag med boots + lindor alternativt boots plus senskydd/bakskydd.

Sv: Skydd/lindor framridning

Varför rider du med lindor/boots till vardags?

Rider du med det för att det är snyggt eller "för säkerhetsskull" hade jag skippat på tävling om jag åkte själv. Har du det för att hon slår sig/trampar sig hade jag haft det även på framridningen, det brukar finnas hjälpsamma människor:)

Jag brukar ha det för säkerhetsskull och för att det är fint, men jag har alltid medhjälpare med, någon gång när det blivit stressigt har jag hoppat över det eftersom det eg inte behövs.

Jag tävlar ju med ridskolehäst som har skydd fram hemma, på tävling har jag skydd runt om men jag har ju alltid medhjälpare med mig. Som sagt finns det alltid någon man kan be om hjälp att klä av men då kanske man ska ha skydd istället för lindor så det blir enkelt!

Jag har skydd för att hon trampar/sparkar sig, hon kan av o till vara mer i luften än på marken..
Ja men då låter det smartast med skydd, tack!

Jag har sällan medhjälpare med mig, rider fram utan skydd/lindor. Orkar inte börja kliva av och klä av hästen :p

Rider oftast med skydd hemma, bara för säkerhets skull, han slår sällan på sig.

Jag har aldrig lindor eller skydd på tävling, men alltid hemma. Det är för krängligt att hoppa av och på precis innan start.

Knapp

Hästen är alltid lindad hemma men på täving bara skydd. Är jag själv så är hästen utan skydd. Jag förväntar mig inte att folk ska serva mig!

Jag åker ofta ensam på tävling, och då struntar jag i skydd.
Har jag nån med mej lindar jag/tar jag på skydden hemma och åker med dom under. Men det är inte alltid jag skyddar/lindar då heller.
Nån enstaka gång har jag haft skydd på när jag åkt ensam, som jag dratt av innan start, men det blir bara bökigt och stressande.

kl

Har ju haft ett uppehåll i tävlandet men planen är att komma igång nu igen.

Förr hade jag aldrig skydd på framridning. Hästen jag hade då behövde egentligen inte och jag var väl ung och lat på den tiden :p

Nu funderar jag på att köpa ett par vita strykkappor att ha på framridningen, boots behöver han bara när han är broddad och de hoppas han slipper i sommar! Att hoppa av och ta av är inget problem för mig. Lider ändå av svåra tvångstankar och måste alltid sadla om innan start :angel:

Jag hade alltid skydd när vi var iväg tidigare eftersom hästen kunde vara ganska flaxig då han blev osäker bland nya hästar. Då hade jag dock alltid medhjälpare (mamma körde pga brist på körkort :p). Framöver tar jag nog bara på skydd när jag misstänker att det kan bli livat, typ i början på säsongen o dylikt och räknar då in att hoppa av och ta av skydden (det är mest precis i början de kan behövas).

Hemma är det varierat om jag har skydd eller inte men oftast fram iaf. Förr gick han altid med skydd men nu på äldre dagar så klarar han sig lika bra utan verkar det som :)

Brukar alltid ha skydd och boots på tävling, för om min häst är spänd, är det ju större risk att den stryker/trampar sig, och det vore ju förargligt precis före start. Men om jag är själv, så har jag den sorten med enklaste kardborrknäppning som är lätta att riva av. I regel i samma veva som jag tar på kavajen osv. Lämnar skydden tillsammans med jackan och en putstrasa vid framridningen, och det brukar funka. Lycka till!!

Liknande trådar

Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 717
Senast: manda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar