Skydd i hagen

Sooofiian

Trådstartare
Min nya häst kommer varje dag in från hagen med nya sår av broddtramp. Har blundat lite för det och tänkt att hon får lära sig att hålla lite reda på fötterna men det verkar inte som om det går, tycker ju inte om att hon skadar sig trots att det bara blir småsår, tillslut kanske hon trampar på senan.. Vilka skydd är bra i hagen?

Boots runt om hade känts som ett smidigt alternativ, men hon trampar sig högre upp på benen oxå. Hon går i en kuperad hage med 6 andra hästar, det är bland annat bus som ger skadorna men hon är även väldigt låg i rang och hinner inte hålla koll på benen när ledarstoet jagar iväg henne.

Budgeten sviker, det är 20 dagar kvar till löning och lever redan på lånade pengar, som nästan är slut, så inga dyra alternativ. H**ks combo-skydd med både benskydd och boots i ett känns som ett väldigt smidigt alternativ, men helst hade jag velat komma undan ännu billigare (går det ens?), håller dom bra kvalitet däremot kan jag verkligen överväga det!

Varför kunde jag inte hålla kvar i min gamla "billiga" häst som hade ett enda sår på 3 år? Suck..

Sv: Skydd i hagen

hansbos benskydd med teddy på insidan är bra hag skydd, lätta att ta på och sitter bra.

men hästen trampar sig enligt ts högre upp på benet, då är damasker bättre.

Jag skulle linda benen fram tills du får lön.=)
Sedan köpa van´liga senskydd och boots=)

Inte senskydd i hagen. Då är damasker/strykkappor bättre (och billigare)
Hela gummiboots som man trär på är inte heller så dyra och är mitt förstaval i hagen då dom inte suger åt sig grus eller väta som boots i annat material.
Kolla Tradera! Där kan man få begagnade slit och släng skydd för en billig peng.
Ha inte lindor i hagen! Framförallt inte om hästen brukar trampa på sig.
Risken är att hästen antingen fastnar med en brodd i lindan och snubblar på sig själv eller att lindan går sönder och lindas upp med samma resultat. Farligt!!

Comboskydd är inget att ha, de sitter dåligt och bootsen är för små/för korta.

Min häst har de här skydden plus boots runtom.
http://premierequine.co.uk/acatalog/Turnout_Boots.html De är mjuka och behagliga att ha på, och så är det massa små ventilationshål i neoprenet.

Jag använder Horze neoprenboots (Hööks har nästan likadana), under 200 kr för ett set. Så kan du köpa vanliga billiga strykkappor/damasker, finns för under 200 kr paret. Tex Jacsons eller Källquists med ludd i.

Min klumpeduns har damasker + gummiboots från hööks på sig i hagen!
Funkar jättebra för oss, bortsett från att hästskrället slår sig över skydden istället.. :grin:

Min är väldigt känslig för lymfangit och småsår, och jag gillar dessa

http://good4u.e-butik.se/?artnr=EQ-410

De tål inga hårda sparkar men är mjuka och följsamma, och jä-ligt dyra...

Om det är mot slag och sår skulle jag ha damasker och boots. Har billiga damasker från Börjes som duger bra och vanliga gummiboots.

Lycka till!

Jag har fälttävlansskydden(ink. bootsen) från hööks runt om.
funkar sketbra på min då de inte drar åt sig skit eller skaver.
torkar fort gör dem med. :D
dock vet jag inget om dem nya skydden som finns i rött. men den förra upplagan funkar awesome!

Svarar alla

Tack för alla tips! Kotringar har jag inte en tänkt på, smart! Det lutar nog åt att det blir strykkappor/damasker och kotringar. Känns som om det är både billigt, hållbart och bekvämast. Igår hade hon fått ett litet djupare sår som kanske går ner till en spricka eller ärr i hoven, suck.. Men nu har jag hoppet uppe, det tackar jag er för! :)

tänk på att låta de gamla såren läka några dagar innan du tar på skydd som kan skava upp dem igen eller trycka in smuts som kan orsaka infektion och ev. lymfangit.

Comboskydd är inget att ha, de sitter dåligt och bootsen är för små/för korta.

Min häst har de här skydden plus boots runtom.
http://premierequine.co.uk/acatalog/Turnout_Boots.html De är mjuka och behagliga att ha på, och så är det massa små ventilationshål i neoprenet.

Jag använder Horze neoprenboots (Hööks har nästan likadana), under 200 kr för ett set. Så kan du köpa vanliga billiga strykkappor/damasker, finns för under 200 kr paret. Tex Jacsons eller Källquists med ludd i.

ser ut att vara skit bra skydd?
är dom tåliga mot smällar?
jag har en häst med spricka i kotbenet(har kommit en bra bit in i läkningen) som om 2 veckor ska börja skrittas.:banana:
med tanke på att hon stått på box i typ 8 veckor då så vill jag gärna ha ett par ordentliga skydd på henne. som jag även kan ha i hagen när hon får komma ut(om 5 veckor förhoppningsvis!)
comboskydden från h**ks fundera jag på med då är dessa du har bättre?

Skyddar kotringar mot broddtramp? Får de lätt skav av dem?

Jag har också en klumpedunshäst, men har inte vågat ha skydd på henne i hagen pga att det kommer in lera och skräp och hon får skav istället. Har inte vågat ha henne broddad ute nu, pest eller kolera... :crazy:

Jag har inte benskydd i hagen men dom jag frågat har inte haft problem med lera och skit innanför skydden.
Jag använder däremot boots fram och där har jag hela gummiboots, en storlek större än normalt. Dom går hela vägen ner till marken och han får inga skav av dom heller, samlar på sig marginellt med lera och vi har monsterleran från helvetet på sina ställen :devil:

Jag har lindat ihagen utan problem.Hästen kan fastna med brodd i skyddmed så ska man va så så bör hästen stå i en box 24/7 istället upphängd i en matta så har man noh eliminnerat risken för skador rätt bra=))=)

Skydd med ludd på insidan är bra för att motverka skav men visst är det ett jIdder med skydd ihagen många får sår under skydden.
så att variera mellan olika skydd kan va bra,=)

Min häst trampar sig också med broddarna emellanåt. Dock klarar jag mig med vanliga boots och jag har de bara bak.
Jag använder events boots i neopren och de tycker jag fungerar bra! Kostar ca 120 kr/paret. Jag har 3 par så jag kan göra
rent dem så de hinner hänga på tork innan jag använder dem igen.

Nu är du ju bara löjlig!
Risken att fastna och skada sig i lindor är bra mycket större än om man har skydd på hästen.
Men alla får givetvis göra som dom vill.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 740
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka