Skydd för broddskador?

JECKA

Trådstartare
Lilla Björn trampar sig själv med brodden i hagen :cry:
Att ta av brodden är inte ett alternativ då vi har väldigt isigt. Vad är bästa skyddet att ha på bakbenen, som går högt upp?

Sv: Skydd för broddskador?

På vilket sätt trampar han sig? Att lyckas göra sig själv illa högt upp på bakbenen låter skumt, hur lyckas han med det? Kan det hjälpa att bara ha traktbrodd om ni nu inte redan har det?

Lilla Björn trampar sig själv med brodden i hagen :cry:
Att ta av brodden är inte ett alternativ då vi har väldigt isigt. Vad är bästa skyddet att ha på bakbenen, som går högt upp?

Linda honom är väl det enklaste, om han inte skadar sig ovanför hasen då. Annars är det bättre att låta honom gå barfota, då en hov utan sko och rätt värkat ger 70-80% samma grepp som sko med brodd

Det finns ju skydd som ska vara anpassade för hagvistelse. Tror de på dressyr kan ha koll :angel:

Inte såå högt upp ;)

Han är Mr Överrörlig himself, och trampar av sig skor för jämnan. Så barfota går han för det mesta.
Men nu är det blankis och ojämn terräng överallt och i hagen, så utan skor är absolut inte ett alternativ. Jag ser hellre trampskada än brutna ben för att de halkat i hagen.....

Lindor känns inte bra i hagen.

Såna här skydd + boots?

610607_01.jpg

Jag hade helt klart tagit på benskydd! Det får va fjolligt då men bättre än dom räliga såren det blir av broddtramp. Som hovis vill jag INTE ha broddtramp i närheten av hovarna! ;)

/Jenny

då jag hade min isishalva hade vi såna där låga runda broddar. inte de där som är 1 cm höga och fyrkantiga.. de var säkrare..

Western brukar ha benskydd som täcker mycket!(de röda på bild ovan är väl Hööks westernskydd?) kombinera med ett karledskydd och boots.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 696
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama