Skydd av bandage

Bollen91

Trådstartare
Har en ”liten” dam som efter 6 veckor boxvila ska få äran att gå i sjukhage en stund varje dag. Hon har VF i bandage och det får absolut inte bli blött. Någon som har några tips och idéer om hur jag förhindrar blötan att komma in? :confused:
Det är första gången jag stapplar in på Buke och hoppas någon har något bra tips.
 
Sv: Skydd av bandage

Vira in det i gladpack? ;)

Nej, men en tjej i vårat stall fick också släppa ut sin häst men det fick inte bli blött, de tog en vanlig typ konsumplastpåse och trädde på och sen silvertejpade dem över så att det skulle sitta fast. Tror faktiskt att det funkade men jag är inte helt säker.
 
Sv: Skydd av bandage

Jag har provat påsar med silvertejp, men eftersom hon har sko så håller dom tyvärr inte så länge.
 
Sv: Skydd av bandage

Köp såna där boots de har på H**ks och sätt på den efter att du satt på plastpåsen, det kanske funkar?
 
Sv: Skydd av bandage

Går ju också att linda ett till bandage utanpå plastpåse och silvertejpen. det borde funka.
 
Sv: Skydd av bandage

min hade också bandage i en vecka i somras, jag tog sån där plast och lindade på, sen lindade jag en vanlig linda över och det höll sig torrt.
 
Sv: Skydd av bandage

Problemet där är att hon har gips runt hoven = den är inte direkt "hovformad".
 
Sv: Skydd av bandage

Grushage.... hjälper ju en del, om du kombinerar med ett bra bandage, tex vetflex-plastpåse-silvertejp....
 
Sv: Skydd av bandage

Det var ju dumt.... själv använder jag silvertejp när hästen har tappsko och väntar på hovis, har då använt enbart silvertejp då det inte spelar ngn roll med väta osv. Har lindat värsta bandaget med silvertejp och det har hållt i 24 timmar trots att han gått ute på bete dygnet runt...har gjort så många gånger....så du kanske bara ska testa att lägga tjockare lager än du testat....???? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Skydd av bandage

Jag har också en pålla med gipsad fot med sko - och silvertejp håller tyvärr inte. Tejpen fäster inte så bra mot gipset, när det blir dagg ute så släpper den och dessutom slits den ner. Jag har fått gipsa om hoven flera gånger istället och ställt in henne över nätterna (fast vi egentligen har dem ute nu). Idag kom det en regnskur och vips så var gipset lösare igen.... Tack och lov får jag ta av det nu och hon kan vara utan enl. vet. Min har bärrandsröta och har verkats upp ganska kraftigt - därav gipset. Hennes gips har hållit ung 3-5 dagar.
Silvertejpen höll i alla fall bättre än några andra ideér jag testat. Läste på någon annan sida om att man kunde ta vet.wrap (såndär självhäftande klibbig linda) och linda på och sedan smörja in alltihop med tjära för att sedan panera det med sågspån - lät ju nästan som ett skämt men det skulle fungera (har inte testat själv). Problemet är ju som sagt skon, den sliter sönder allt man försöker linda utanpå. Hur länge ska hon ha gipset?
Anna
 
Sv: Skydd av bandage

*raderat*
Jag läste inte inläggen ordentligt, så mitt svar blev tokigt :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skydd av bandage

Tunn gummimatta som man kan klippa i, den sätter/viker du om hoven och sedan silvertejp att fästa allt med, kan ju ta plastpåse om benet sen.
 
Sv: Skydd av bandage

fast jag förklarar dåligt... menar inte att du ska ta silvertejp direkt på gipset, förstår att det blir annan och sämre fästyta med gipset... men om du tar vetflex FÖRST runt gipset som jag föreslog, och SEN plast påse och SEN tusen lager silvertejp...??? (är jag envis or what ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Skydd av bandage

Co-flexlindor, plastpåse och silvertejp.
Linda över det vanliga bandaget, packa in väl och förslut med ett lager silvertejp. Linda även under hoven. Sitter som berget och är lervälling-tätt!
 
Sv: Skydd av bandage

Om hon byter ut dom sista lagren silvertejp till tjärtejp så brukar det fungera.
Så gjode vi med en fölmärr helt uppskuren efter behandling mot hovkräfta.

Alternativ finns det plastgips.
Men det kanske är en dålig idé eftersom det är ett elände att få bort.

AM
 
Sv: Skydd av bandage

Tack så jättemycket för alla förslag. Jag får prova mig fram till jag hittar något som funkar.
:D :) :D :) :D :) :D :) :D
 
Sv: Skydd av bandage

Gipset ska sitta tills vidare = jag vet inte. Hon har det för att dom fick göra skapligt stort hål i hovväggen pga en hovböld som inte ville läka. Ser mera ut som en klöv än en hov. Dessutom har hon ett uppborrat hål bakom den hovvägg hon har kvar. Det är för att skydda alla dessa hål som hon har gipset. Hon har dessutom ett sår i kronranden som inte får bli smutsigt. Saken blir inte bättre av att hon har bockhov, antar att det är därför som allting går sönder framme i tån eftersom det är där hon belastar den hoven.
Förut har man altid "önskat" hovböld när hästarna varit halta, efter detta undrar jag om jag inte föredrar benbrott (skämt).
 
Sv: Skydd av bandage

Nafayette skrev:
Om hon byter ut dom sista lagren silvertejp till tjärtejp så brukar det fungera.
Så gjode vi med en fölmärr helt uppskuren efter behandling mot hovkräfta.

Alternativ finns det plastgips.
Men det kanske är en dålig idé eftersom det är ett elände att få bort.

AM

Ursäkta att jag lånar tråden... men vart får man tag på tjärtejp, har letat i bygghandeln men det förstår inte vad jag menar när jag frågar efter det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp