Skvätter på min dörr!

Royal_724

Trådstartare
Har en hankatt som ränner här hemma. Och han märker ut sitt revir utanför vår dörr och på dörren. Så ibland även i dörrspringan och det stinker ju som bara den!
Finns det nåt man kan lägga ut eller spruta på så han inte gör det fler gånger?

Sv: Skvätter på min dörr!

Det finns nåt som heter Kattvarnare eller dylikt, som är en slags manick eller dosa som man kan sätta upp och som avsöndrar en doft som avskräcker katter. Fråga din lokala djuraffär eller på Granngården tex. Tror att de räcker 10-20 meter eller dylikt, men kolla upp det jag har aldrig provat själv.

Lycka till!

Hm, men hur funkar den då!?
Vill ju gärna att mina egna katter ska våga sig in och inte försvinna!

Jag har haft samma problem, men sedan en vecka tillbaka har det avtagit.
Kan kanske ha samband med att den fertila honkatten på gården fått ungar...?

Han har sprungit här från och till nu i några månader!
Han har skrämt iväg den andra hemlösa hankatten som flyttade hit.
Hans urin luktade inte alls så farligt, och kissade nån enstaka gång vid dörren men till slut så slutade han att kissa vid dörren, men den här katten pissar för fullt och stinker ju som bara den!

Hm, men hur funkar den då!?
Vill ju gärna att mina egna katter ska våga sig in och inte försvinna!

Ahaa, har du egna katter blir det nog svårt.
Den jag tänkte på avger något högt ljud tror jag som katter inte gillar, men som vi inte kan höra. Isf får du nog börja slussa in och ut dina katter någon annanstans, men det kanske inte fungerar.

Är dina egna katter kastrerade? Tänkte om du hade någon hona som lockade...

Lycka till med infångning av den katten!
Tror den kommer nere från Kallset (ett Jordbruk), och där finns det inga tama katter! Kan ju säga som så att jag försökt. Flera gånger om. Hans nacke är lika bred som huvudet, han är riktigt maffig!

Ja, jag har ju två honkatter, därför han är här!
Dem har precis fått kattungar. Tycker att han borde försvunnit för länge sen då dem bara väser åt han, och har gjort i flera veckor!
Men nope!

Lägg apelsinskal utanför, det fungerar verkligen, katterna HATAR de! :D

Det ska jag testa!
Läste även nånstans, om det var citronsyra man skulle spä ut med vatten och spruta på området! Skulle visst oxå funka bra!

Har du okastrerade honor som går ute?
Å som går ute trots att de nyss fått kattungar?
:crazy:
Då har du nog svaret på varför han uppvaktar din dörr.
Honkatter börjar löpa ganska snabbt efter födsel tyvärr.
Håll mammorna inne tills ungarna flyttat och kastrera dem sen så är nog problemet ur världen. Oplanerade huskattungar har vi väl nog med i det här landet där katthemmen svämmar över av huskatter som ingen vill ha :(

Har du okastrerade honor som går ute?
Å som går ute trots att de nyss fått kattungar?
:crazy:
Då har du nog svaret på varför han uppvaktar din dörr.
Honkatter börjar löpa ganska snabbt efter födsel tyvärr.
Håll mammorna inne tills ungarna flyttat och kastrera dem sen så är nog problemet ur världen. Oplanerade huskattungar har vi väl nog med i det här landet där katthemmen svämmar över av huskatter som ingen vill ha :(

Japp, jag har okastrerade honor som går ute!
Världen går under eller!?
Dem bor ute med sina kattungar på altanen och trivs bäst där!
Skulle aldrig få för mig att stänga in dem, när dem vill va ute!
Sen är det ingen som har sagt att kattungarna var oplanerade heller!
Och alla kattungar var redan tingade flera veckor innan dem föddes!

Man kan ju inte klandra en okastrerad hankatt som uppvaktar löpande honor, och skrämma bort honom med ljud-dosor eller annat som även skrämmer bort dina egna utegående katter funkar ju inte.

Om du varken vill kastrera eller hålla honkatterna inne får du nog bara gilla läget... Han kommer nog snart få bli pappa till nästa kullar om dina honor går ute fritt, å då inte springa efter dem igen på ett tag.

När okastrerade honor går ute fritt och kan para sig med vem som helst, brukar jag kalla det oplanerad avel men ett bättre ord vore kanske oorganiserad avel..

Och nej, jag tycker inte det är moraliskt rättfärdigat att sätta fler huskatter till världen, när vi inte kan hitta hem åt de hundratusentals oönskade, dumpade, hemlösa och lidande huskatter som landets alla kattföreningar och katthem förtvivlat kämpar för att hjälpa och finna hem åt. Men det är en annan diskussion och inget vi behöver beröra här.

Senast ändrad av en moderator:

Man kan ju inte klandra en okastrerad hankatt som uppvaktar löpande honor, och skrämma bort honom med ljud-dosor eller annat som även skrämmer bort dina egna utegående katter funkar ju inte.

Om du varken vill kastrera eller hålla honkatterna inne får du nog bara gilla läget... Han kommer nog snart få bli pappa till nästa kullar om dina honor går ute fritt, å då inte springa efter dem igen på ett tag.

När okastrerade honor går ute fritt och kan para sig med vem som helst, brukar jag kalla det oplanerad avel men ett bättre ord vore kanske oorganiserad avel..

Och nej, jag tycker inte det är moraliskt rättfärdigat att sätta fler huskatter till världen, när vi inte kan hitta hem åt de hundratusentals oönskade, dumpade, hemlösa och lidande huskatter som landets alla kattföreningar och katthem förtvivlat kämpar för att hjälpa och finna hem åt. Men det är en annan diskussion och inget vi behöver beröra här.

Jag har inte sagt nåt om att använda ljuddosor! Då det kommer skrämma bort mina egna!

Har heller inte sagt nåt om att jag inte ska kastrera. Dem äter p-piller nu, för att sen kastreras när kattungarna har flyttat.

Då jag hade köpare till mina kattungar redan innan, så får ni kalla det va ni vill!
Jag ser till att mina djur får ett hem, och ett bra hem.

Och angående alla oönskade katter, så var det inte jag som drog upp det!!!!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
573
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka