Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hm, men hur funkar den då!?
Vill ju gärna att mina egna katter ska våga sig in och inte försvinna!
Har du okastrerade honor som går ute?
Å som går ute trots att de nyss fått kattungar?
Då har du nog svaret på varför han uppvaktar din dörr.
Honkatter börjar löpa ganska snabbt efter födsel tyvärr.
Håll mammorna inne tills ungarna flyttat och kastrera dem sen så är nog problemet ur världen. Oplanerade huskattungar har vi väl nog med i det här landet där katthemmen svämmar över av huskatter som ingen vill ha
Avel, system för planerad befruktning av djur, för att få avkomma med önskade egenskaper.
Man kan ju inte klandra en okastrerad hankatt som uppvaktar löpande honor, och skrämma bort honom med ljud-dosor eller annat som även skrämmer bort dina egna utegående katter funkar ju inte.
Om du varken vill kastrera eller hålla honkatterna inne får du nog bara gilla läget... Han kommer nog snart få bli pappa till nästa kullar om dina honor går ute fritt, å då inte springa efter dem igen på ett tag.
När okastrerade honor går ute fritt och kan para sig med vem som helst, brukar jag kalla det oplanerad avel men ett bättre ord vore kanske oorganiserad avel..
Och nej, jag tycker inte det är moraliskt rättfärdigat att sätta fler huskatter till världen, när vi inte kan hitta hem åt de hundratusentals oönskade, dumpade, hemlösa och lidande huskatter som landets alla kattföreningar och katthem förtvivlat kämpar för att hjälpa och finna hem åt. Men det är en annan diskussion och inget vi behöver beröra här.