skurit av senan

H

hästhandlarjävel

En av mina hästar skar av sig senan på sitt framben idag, och veterinären har sytt ihop men är det någon som kan förklara hur det läker när man inte sätter ihop senorna?

Sv: skurit av senan

Eh? Dom brukar ju sy ihop senorna oxå om dom har gått av och gipsa benet?
Mysko?

nej han sydde bara ihop skinnet och sen la en kompress och klisterlinda.
han sa att man kunde stötta upp benet med massa men sa att det i slutändan skulle bli samma resultat. Jag litar fullt ut på veterinären men det jag undrade var hur det läker...

Jag hade en häst som slet av sin tåsträckarsena på bakbenet..de sydde ihop ändarna på senan då det var ett ganska så bra snitt så att säga..har dem lyckats ta sönder för mycket kan dem inte sy ihop dem utan då hoppas man på att ändarna så småningom söker sig till varandra precis som sönderslitna muskler gör..Sen hade denna hästen ett bandage som hette duga!! Hon kunde inte gå ordentligt annars. Hoven hängde inte med utan släpades med...så det var bandagebyte varannan dag och tidning på tidning på tidning för att stödja benet! Lång konvalecens!! Så det verkar ändå som om din har klarat sig relativt lindrigt undan...

Jag hade en häst som slet av sin tåsträckarsena på bakbenet..de sydde ihop ändarna på senan då det var ett ganska så bra snitt så att säga..har dem lyckats ta sönder för mycket kan dem inte sy ihop dem utan då hoppas man på att ändarna så småningom söker sig till varandra precis som sönderslitna muskler gör..Sen hade denna hästen ett bandage som hette duga!! Hon kunde inte gå ordentligt annars. Hoven hängde inte med utan släpades med...så det var bandagebyte varannan dag och tidning på tidning på tidning för att stödja benet! Lång konvalecens!! Så det verkar ändå som om din har klarat sig relativt lindrigt undan...

ja han pratade om tidningar mm men sa att i slutändan så var det samma resultat. jag håller mina tummar nu och hoppas på att han inte blir för uttråkat av boxvila. Det dumma var att jag var ner i hagen och fotograferade en annan häst men såg inget på ponnyn. Nu när jag kollar bilderna så syns det tydligt att han blöder :cry:

Ja resultatet kanske blir det samma...men för hästens skull hade jag velat ha lite stöd på benet..tror jag att du oxå hade velat om du hade skadat dig.. :grin: Nu var säkert min värre skadad kanske..men utan hennes bandage hade hennes sena aldrig läkt för hon hade fläkt upp det hela tiden då hon hade överböjt kotan och "vrickat" sig hela tiden så att säga..så det beror ju på hur bra din häst kan gå på benet??!!

Ja det var det som var grejen att han står helt normalt på benet, "tippade" inte över.

Jag vet inte vad som är mest använda metod nu men förr i tiden (typ 5-10 år sen:D) så hade jag hand om ett föl som slet av sträcksenan och det lät man bara vara. Förklaringen var att antingen söker sig delarna till varandra eller så bildas en typ av ärrvävnad som tar över funktionen. Denna häst har startat på travet som vuxen. När jag var student så hade vi ett halvblod inne som man sydde ihop sträcksenan på, hon hade även ett otäckt sår med hudförlust, det blev väl aldrig riktigt bra. Jag antar att båda metoderna har sina för och nackdelar.

Sträcksenan har inte riktigt samma kritiska funktion som böjsenan och vad jag förstått så kan hästen lära sig att kompensera för en dålig sträcksena, men det är ju lång konvalescens.

Det bildas bindväv.

Hade för några år sedan ett föl vars sena skarv av, eltråden, strax ovanför knäet fram. Ingenting gjordes.

Startade som 2-3åring på galoppbanan utan problem. Nu ridhäst.

Enda är att hon ej kan böja benet fullt ut.

han räknar med att hästen är tillbaka om ca 3 månader.
Det var den ytliga sträcksenan som är av.
Jag blev bara så possitivt överaskad att få höra att han förmodligen blir helt återställd. Jag har ju varit förskonad från senskador tack och lov och har ingen större kunskap om just det, så alltid intressant att få höra andras erfarenheter :)

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund som skurit sig på en framtass, det är huden mellan tårna han har skurit sig på ca 0,5-1cm. Veterinären kontaktad. Några...
Svar
4
· Visningar
574
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka