Skumt beteende!

K

kekkolainen

Hej allihop! vet inte om detta inlägg ska ligga här, men jag provar!
Jag har ett newforest sto på 9 år, världens ängel! Men har märkt på senaste tid att hon har varit väldigt misstänksam när man klappat henne på halsen, jag har liksom sett på hela henens ansiktsuttryck att hon inte gillar det alls! Om jag står och masserar henne ett tag och pratar med henne så slappnar hon av och sänker huvudet, men sen är det likdant dagen efter! Ibland kan hon även reagera om man gör en lite hastigare rörelse och klappar henne på bogen/ryggen, men om man klappat ett tag så hon slappnat av så får man klämma och känna och hon ömmar inte över ryggen. Efter att jag ridit henne är hon "som vanligt" igen, dvs avslappnad och lugn.
Hon fäller ganska mycket päls nu, kan hennes beteende bero på att hon tycker att det kliar/ är obehagligt? :confused:

Sv: Skumt beteende!

kan inte hästarna bli ömma i skinnet när de fäller? Eller så får hon stötar av dig, det brukar jag få av min häst och ge honom speciellt när han fäller

Jo,vissa hästar blir väldigt ömma när de fäller.
Min häst gillar inte o bli pillad på vid pälsfällning,men hon njuter när jag tar med gummiskrapan o gnider i pälsen.
mvhR

pimy skrev:
kan inte hästarna bli ömma i skinnet när de fäller? Eller så får hon stötar av dig, det brukar jag få av min häst och ge honom speciellt när han fäller

Tänkte på precis samma sak! Förra året vid den här tiden så hade vi en ponny i vårt stall som var fruktansvärt öm i skinnet!

Låter som att hästen är öm i skinnet. Min förra häst fick till och med feber! Håll koll på det...Jag underhöll endast träning på vårsidan när det var som värst. Ingen sadling utan mer tömkörning och promenader vid hand. Ge extra vitaminer, funkade för min häst.

:cool:

Hej! ge den b-vitaminer ,hjälper vid fällning,ett bad gör oxå att dom tappar bort en del av den kliande pålsen som redan släppt.

Veterinären var och gav mina pållar B-vitamin sprutor.. Det har fungerat bra och den ena damen som blir ruskigt grinig vid fällning blir i alla fall lite bättre..

Sunt förnuft! Den tycker inte om att bli klappad! Ingen häst gör det! Sluta klappa hästen - smek den med handen istället!
Klappa alt smek din kamrat i ansiktet och fråga vad han/hon föredrar.

Min första tanke var att hon brunstar. En del ston kan bli lite konstiga då. Har träffat ett sto som inte gillade att man tog på henne då, har även träffat ston som blir mer gosiga men det är väl olika som med allt annat.

sto balans finns om man har en häst med jobbiga brunster,det tär ju även på hästen,,pms :-)

en annan sak kan vara att det kanske är en "död" vinkel, hon ser inte vad du gör, därför blir hon misstänksam....

Jag håller med Bill, vem tycker om att bli klappad? Både hundar och hästar lär sig att stå ut med klappning men både hunden och hästen blir mycket hellre kliade om dom får välja. Det är alldeles för mycket klappande (läs dunkande) på våra djur.

Liknande trådar

A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 616
Senast: Alfons Å
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 712
Hästvård Ska försöka göra detta kort: Fick en foderhäst i februari. När han kom var han smal, tanig och omusklad, ganska kantig på alla vis...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Zab
·
C
Ridning Även om skritten är avslappnad och bra så blir tranven ändå "stel" oavsett om man jobbar från marken eller uppsuttet. Har länge funderat...
Svar
19
· Visningar
1 889
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama