Skumpigt steg i trav?

S

Sirocco1

Hej!
Har äntligen fått börja rida min häst igen som fått vila i 4,5 månad! Man njuter av varje steg kan jag säga! :love:

Nu till min fråga: Hennes skritt och galopp är jättebekväm, inga problem. Men hugaligen för traven! Då j-drar får man jobba för att hålla sig på rätt köl i sadeln! Kan tillägga att hästen inte är utbildad alls, utan är bara riden och körd rakt fram, inte i form eller nåt. Kommer denna "skumpighet" att ge med sig när hon blir utbildad att gå i form, eller är det något som är bestående? Vad beror skumpigheten på egentligen? För luftig trav? För "bra" steg? Obalans?
Självklart kan det bero på mig som ryttare, men med mina andra hästar har det aldrig varit några problem i traven, (räknar mig nog som medelmåtta rent ridmässigt iaf).

Någon som vet eller har råd att ge?

Sv: Skumpigt steg i trav?

ingen aning, låter stötigt och stelbent

- kan vara en som har sämre trav, men bättre skritt och galopp, finns sådana

- kan vara ovana vid travgångarten, typ öka, länga, korta, höja, sänka, volt, åttor, serpentiner, konbana, cavalletti, jobba med musklerna osv och svara på tygeln, dålig kondis

- kan ha ont i ryggen eller benen

är det ett bra steg så använder den benen också ju och finns spänst i dem också, och bra steg skall kännas som man åker långfärdsbuss

be någon kolla hur den använder kroppen, den kanske behöver muskler och så kanske den tycker travtakten är frusterande

kanske gå över cavalleti i trav så den fattar varför man har ben :-), kan inte hålla på att slarva över cavalletti, man måste gå rakt över dem, och titta ordentligt, och den måste balansera sig själv där helt ppå benen eftersom den bara då har två stödjepunkter i det yttre på cavalletti ändarna att ta stöd i
den kommer lära sig att man inte kan fuska och slarva i cavallettirna

slalomkoner kanske passar bra också, för då snävar du av *utrymmet* för den så den måste skärpa sig med fötterna, men ändå ger den en balanspunkt att ta stöd mot med varje kon den skall runda, det har den inte i vanliga öppna serpentiner, kanske inte kan hålla ordning på sig själv i serpentinformer ännu i trav utan stödjepunkter att runda

jag hade provat lägga en liten finurlig trixig *travgångartsbana* åt den som den fått lösa

du får analyser den :-)

Hejsan!

Om du har otur så är din häst trav helt enkelt obekväm. Har du tur så är det en utbildningsfråga. I det första alternativet är det för dig att hitta en rytm som passar hästen och dig någorlunda tillsammans. I det andra fallet handlar det mera om att hitta balansen, styrkan och rytmen, för att bekvämligheten skall komma.

Jag skulle gå på linjen att det är en utbildningsfråga och jobba utefter det.

Lycka till!

Jag gissar att det är för att hästen inte jobbar i rätt form. På min häst är det jätteskillnad! Först känns det som att man sitter en dm ovanför hästen och bara skumpar och det känns som att man inte alls kan reglera takt och tempo på nåt vettigt sätt. När han börjar jobba så sitter man -i- hästen på ett helt annat sätt och han travar med stora mjuka steg som man gungar med i och kan styra.

Så skaffa en bra dressyrtränare och leta fram den -riktiga- traven :idea:

Tack för era svar!! :)

Ja jag hoppas verkligen att det är en utbildningsfråga, för den där traven skulle jag vilja säga är nästintill omöjlig att sitta ner i som den ser ut nu. :crazy:

Vet att det var diskussioner för x antal år sedan om poängbedömning inom halvblodsaveln, att de hästar som hade väldigt höga poäng på traven egentligen inte var nåt att jobba med när det gällde ridbarheten för deras trav var så "stor" att det inte gick att sitta på dem. man föredrog hästar som hade lägre poäng på traven. Så då måste det ju finnas hästar som bara har ett läge i trav - "den skumpiga typen". Hoppas bara att min häst inte är en sån.

Men hästar som har "för stor" gång men jobbar rätt tycker inte jag är "skumpiga" på det där stötiga sättet. Det är en stor, gungande gång som gör att man skvalpar runt och skjuts iväg, men man sitter inte och hackar och studsar som man gör på en häst som inte arbetar rätt.
Min erfarenhet i alla fall, det kanske finns andra med annan uppfattning?

var ute och motionerade en junior dressyrlandslags halvblodsherre på 170 cm+ på rediga lantgrusvägar, och där det brukade vara *farligt* vid en bonnagård på vägen, hoppade han inte bort, han gled bort

De andra före mig drog in bland buskar och träd över gräsmarker, och for över en stenmur, och min gud tänkte jag, detta är ingen landslagshopphäst hur skall detta gå - så jag svor över de andras val av väg och lät honom inte gå rakt på efter, utan svängde om honom och drog ner på takten så även jag var med på det hela, och han seglade över där med, och nedslaget märktes inte ens. Man märkte liksom inte om det gick i skritt, trav, galopp, hoppa undan för farliga saker eller över hinder, så fint gick han.

Dagen innan hade jag motionerat en mindre variant herre, defintivit inte i landslaget, och knappt uppfostrad i "jämförelse", han fick jag stå upp i stigbyglarna på i x antal hundra meter, för han tog bettet och så bar det av i hastighetstävling, och eftersom vi var ute och han kunde försvinna var som helst vilket jag inte hade lust med, fick jag jobba som ett djur för att få loss bettet på honom. Han var väldigt stötig i alla steg också. Han var för *kort* helt enkelt för att springa så fort bekvämt. Jag var halvt mörbultat efteråt.
Han borde skickats på boot camp för hästar.

De två var som natt och dag. Och då motionsred jag bara dem, inte *red* dem, alltså att de arbetade, så då går de mycket lösare än annars och jag kräver inget jobba av dem heller. Bara kondis och flås för att de skall hållas igång.
Men så stor skillnad är det på dem ibland.

Sirocco1 skrev:
Tack för era svar!! :)

Ja jag hoppas verkligen att det är en utbildningsfråga, för den där traven skulle jag vilja säga är nästintill omöjlig att sitta ner i som den ser ut nu. :crazy:

Vet att det var diskussioner för x antal år sedan om poängbedömning inom halvblodsaveln, att de hästar som hade väldigt höga poäng på traven egentligen inte var nåt att jobba med när det gällde ridbarheten för deras trav var så "stor" att det inte gick att sitta på dem. man föredrog hästar som hade lägre poäng på traven. Så då måste det ju finnas hästar som bara har ett läge i trav - "den skumpiga typen". Hoppas bara att min häst inte är en sån.

Alla hästar kan bli mjuk(are) i traven om de går mentalt och fysiskt avslappnat med en bra överlinje, den söker sej framåt/nedåt ordentligt i ett avslappnat läge och trampar under sej lite mer med bakbenen.

När jag började rida bomlöst för första gången (typ 3-4 år sen eller nåt :p ) på hästen jag hade då som också hade "stor" trav så blev det helt plötsligt bara knas. Kunde inte alls sitta stilla med underskänklarna och hela jag skumpade omkring överallt :D ändå var den inte så överdrivet stötig i traven bara om man ville "ha fram" den för mycket så den började spänna sej.

När jag fick hästen i det läget att den var ordentligt framåt/nedåt och fick till mjuka och fina övergångar genom att tänka uppåt/lite framåt själv men mest med sitsen och hästen behöll sin avslappning blev det betydligt bättre. Så fort den började falla ur det däremot gick det tillbaka till matte med noll koll på sej själv och hästen :o

Nästa häst hade lite ponnysteg, inte stort steg men stötigt och obalanserat. Den hade nog aldrig fått lära sej att balansera om framåt/nedåt överhuvudtaget så det tog låång tid att få den trygg nog i det läget att den kunde slappna av men när den väl kom till det stadiet kunde jag sitta ner i traven barbacka utan att känna att jag störde hästen :banana:

Allmänt så märker jag att en häst är stötig eller svårsutten allmänt i traven försöker jag lirka den så mycket framåt/nedåt jag bara kan och ur det jobba travövergångar. UTAN att lås handen men att man gör om ifall hästen faller ur ramen och myglar till sej lite avslappning igen.
Har också med höft- och bakbensteknik att göra och alla hästar kommer ju inte automatiskt under sej för att de har en bra sökning, men jag brukar som sagt testa att överdriva det först och främst. Och bara trava tills jag känner att hästen faller ur det och blir stötig igen, då saktar jag av och gör om. På så vis lär man in goda vanor, och man märker ju efter sisådär 6-7 försök om det verkar kört så man måste börja i en annan ände...

Ja just det - det knep som haft störst betydelse för att behålla avslappningen i övergången (om man har den innan övergången vill säga...) för mej hittills är att man SLÄPPER EFTER på tygeln i övergången. Har hästen då sökningen framåt/nedåt kommer den hamna ännu mer framåt/nedåt och sträcka ut ryggen ordentligt, gör den inte det får man jobba med att hästen verkligen SKA slappna av och känna att den har balans i det läget.. där har du stor betydelse i att kunna hålla din egen balans och inte störa hästen.

Just att göra eftergiften i övergången till en vana är skitbra för både din och hästens skull, då komemr den inte känna ej låst och spänna sej på grund av det i övergångarna om du omedvetet spänner armbågarna eller drar de till dej i övergången vilket förvånansvärt många gör. (Inklusive jag själv om jag får en släng av kontrollbehov :p )

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 712
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama