Skumpig trav.

åke

Trådstartare
Min arab har sådan himla kort trav. Det gör ju att det blir väldigt stötigt. Man studsar nästar ur sadeln. :mad: Hur ska jag göra för att få längre steg och mjukare trav?

Sv: Skumpig trav.

Min arab har sådan himla kort trav. Det gör ju att det blir väldigt stötigt. Man studsar nästar ur sadeln. :mad: Hur ska jag göra för att få längre steg och mjukare trav?

Typiskt araber!
(Ursäkta min flummighet, det nedan är bara lite tankar:)
Om hästen går i form så brukar det bli mjukare
Du kanske håller in hästen och driver samtidigt? Då kan steget bli kort
Din sadel kan göra att hästen får ont om den tar längre steg

Du kanske skulle prova att longera utan sadel och kolla på steget
Longera sedan med sadel och se om det blir någon skillnad

Prata med din tränare!

Jag tycker han har ganska korta steg överlag. Hur som, nu har jag bokat in han hos en bra tränare i alla fall.

Hej Gumman!

Jobba han över bommar. Först anpassade efter hans steg och läng så småningom avståndet.

Låt han också få länga sig i traven. Jobba först fram en form och när den är stabil så läng tygeln och släpp fram han.

Vi rider ganska mycket över bommar. Länga tyglarna kan jag inte göra. I så fall måste jag skaffa tömmar till han..

Min tös har samma problem.. Fast mest när vi rider ut.. Då blir hon så lycklig att hon inte kan samla sig för fem öre.. :crazy:

många haster med kort rygg har en Stiff Trot.
Värja hast har sitt steg.
Ett alternative är att gå i en lung gallop som kan vara mycket bekvämer.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 776
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut