Skumpig trav - tips?

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Min foderhäst har en superskumpig trav, och jag har svårt att sitta ner i den. Ägaren var för några dagar sedan och rida henne, och hon satt fastklistrad i sadeln! :eek: Så jag vet nu att det är möjligt att sitta där :p Det är ju inte heller trevligt för stoet, eller för hennes rygg att man sitter och skumpar (brukar därför inte sitta ner så mycket då jag rider). Jag vet att om hon skulle runda ryggen, trampa under osv. går det att sitta där, men problemet är att fast hon går med rundad rygg när jag lättravar, har jag svårt att hålla henne i samma form då jag sitter ner; hennes rygg sjunker, och skumpandet är ett faktum. Jag har försökt koncentrera mig på mina muskler, vad som ska spännas och vad inte, och det går ibland då jag hittar hur jag ska sitta, men endast ett par steg. Om jag rider i låg form och sakta trav brukar det också gå, då har hon ju ryggen rund, men genast jag kortar upp henne får jag problem att få henne att fortsätta trampa under med bakbenen. Om hon går t.ex. skänkelvikning samlar hon sig ju, och då går det bra att sitta ner, men sedan börjar jag skumpa igen när rörelsen upphör, jag får henne liksom inte att hålla sig samlad. Har ni några tips på vad jag kan göra, övningar som får henne att samla sig och liknande? :) Har testat att rida utan stigbyglar, men det är inte lätt att hållas kvar på ryggen då, då hennes trav är så stor...:crazy:
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Det låter som om det är dags att få lite tips av en tränare. Annars ett tips jag brukar ge mina bekanta: sjung en sång! Då slappnar man av lite mer och tänker inte så mycket.

En fundering jag också har är om du måste sitta ner i traven? Min ena häst avskyr det då hon tycker att det blir jobbigt för ryggen och så länge man inte tävlar dressyr brukar man klara sig utan nedsittning i trav.
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Det låter som om det är dags att få lite tips av en tränare. Annars ett tips jag brukar ge mina bekanta: sjung en sång! Då slappnar man av lite mer och tänker inte så mycket.

En fundering jag också har är om du måste sitta ner i traven? Min ena häst avskyr det då hon tycker att det blir jobbigt för ryggen och så länge man inte tävlar dressyr brukar man klara sig utan nedsittning i trav.

Det var ett nytt tips som jag inte har hört förut, ska testa det! :D

Det är inget måste, men vissa övningar så som skolor och sidvärtesrörelser är lättare att göra om man sitter ner, tycker jag, och jag har funderat på att börja tävla lite, enda problemet är just korttraven...
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Jag förstår ditt problem. Jag undviker att sitta ned i trav på min foderhäst då hon skumpar så, vi har dock inga planer på dressyr på annan nivå än den vi utövar på skogsvägarna så vi överlever ändå...

Du kan ju fråga ägaren, som du ju säger kan sitta ned, om hon har något tips?
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Jag rider fram min häst som vanligt, skritt, trav lättridning o galopp lätt sits, sedan tar jag av stiglädren o rider utan. Tycker det är jättebra för att träna att sitta ned o verkligen träna sits o kommunikation. Börja jobba i skritt och kanske sedan i galopp om det är enklare att sitta avslappnat? Sedan kan du ju göra travövergångar in i en öppna eller sluta eftersom du får lite gratis broms utan att behöva ta i munnen, man vill ju inte bromsa hästen med handen för att det ska gå att sitta ned;). Har funkat för mig!!
 
Sv: Skumpig trav - tips?

En sak som jag alltid gör innan tex dressyrträning är att träna själv innan ridningen. Ut och jogga eller vad som helst egentligen. Det gör för mig att muskler och hela kroppen slappnar av och då sitter jag inte med onödiga spänningar sen på hästen.

Sen är det otroligt viktigt med rätt sits, min erfarenhet är att utan rätt sits så är det otroligt svårt att slappna av. Med rätt sits så kommer man ihop med hästen lite automatiskt.

Mitt råd är att sitsträna mycket, be någon longera hästen så kan du koncentrera dig på att rida med sätet och lära dig att slappna av och följa med hästen.
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Tusen tack för alla tips, sådant jag aldrig skulle ha kommit på själv! :D Nu blev jag riktigt inspirerad! Ska definitivt pröva!!
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Rid lätt och först när hästen går i bra form så kan du prova sitta. Spänner du dig så blir hästen oxå spänd. Ett stort halvblod kan ju ha stora rörelser och är man ovan kan det kännas skumpigt i början. Tkr de "slumpigaste" hästarna är bäst i längden, inte så markbundna och bara man vågar rida på och flyter med.
 
Sv: Skumpig trav - tips?

min häst tyckte jag var super skumpig i början, stort halvblod med stort steg.
mitt tips är att sitta ner där du kan, t ex i skolor, volter serpentiner osv. det är lättare än att sitta ner på rakt spår enligt min erfarenhet. den så är det "bara" att våga flyta med och rida framåt, spänner man emot och bromsar in det minsta lilla blir det skumpigt, men rider man framåt och samlar in hästen i en långsammare trav blir det lättare att hänga med.
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Rid lätt och först när hästen går i bra form så kan du prova sitta. Spänner du dig så blir hästen oxå spänd. Ett stort halvblod kan ju ha stora rörelser och är man ovan kan det kännas skumpigt i början. Tkr de "slumpigaste" hästarna är bäst i längden, inte så markbundna och bara man vågar rida på och flyter med.

Tycker jag med, hon har ett fin steg och jag vill inte dölja det genom att inte låta henne trava på ordentligt. :crazy: Nu när jag tänker på det, brukar jag börja korttrava efter en liten skrittpaus, dvs från skritt...ska prova att ta det från lättrav! :)
 
Sv: Skumpig trav - tips?

min häst tyckte jag var super skumpig i början, stort halvblod med stort steg.
mitt tips är att sitta ner där du kan, t ex i skolor, volter serpentiner osv. det är lättare än att sitta ner på rakt spår enligt min erfarenhet. den så är det "bara" att våga flyta med och rida framåt, spänner man emot och bromsar in det minsta lilla blir det skumpigt, men rider man framåt och samlar in hästen i en långsammare trav blir det lättare att hänga med.

Okej, tack för tipsen, ska provas! :laugh:
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Jag har en fd travare som har väldigt skumpig trav. Fick ett tips av en kompis att bara slappna av och följa med. TRO MIG det funkar !
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Rid mycket övergångar i traven och träna din sits mycket i skritten för att bli följsam.

- Lär dig känna pendlingen i benen, om du är helt avslappnad i benen så känner du att dom 'gungar med' lite svagt i takten i ett V, skänkeln åker snett bakåt, framåt (dock kräver det att hästen skrittar på för att känna detta, går han och smyger så rör sig inte kroppen så mycket hos han heller). När du känner pendlingen kan du utnyttja denna för att driva i skritten, när bakbenet kliver in så kommer din skänkel åka snett bakåt, förstärk denna rörelse och du kommer att driva precis när han lyfter - han kliver i mer. (om du driver när han precis satt ner foten så går drivningen ut i intet). Pendla mer eller mindre för att öka eller minska skritten.

- Öva på övergångar mellan ökad/fri skritt -> arbetsskritt, utan att tappa skrittkvalitén. Utnyttja föregående övning, om du spänner dig (omedvetet) i sätet när du kortar tyglarna så kommer också skritten att bli kort (och spänd). Känn noga efter sittbenen och takten fortsätt rid precis samma takt. (I denna övning så kortar du alltså inte in tyglarna mer än att han kan fortsätta skritta som innan, alltså, inte samlad skritt).

- Rid i skritt och växla upp till samlad trav, bara några steg, sedan ner till skritt igen. Viktigt att du förbereder traven, så att du inte överaskar hästen utan att du har den korta skritten klar och bara behöver byta takt. Samma gäller omvänt, att du inte bara 'tappar traven' och står på öronen, utan rider den hela vägen ner, till en balanserad skritt. Hästen ska bromsa mjukt genom att öka aktiveringen i bakbenen. Andas ut i övergången ner och låt hästen göra sitt. Sedan, rid bara så många steg som du har absolut kontroll över, så fort det 'faller isär' så bryter du av och hittar takt och mjukhet i skritten igen, ingen vits att träna på okontrollerad stötig trav, den vill vi inte ha.

- Rid skänkelvikning i trav tvärs över banan (diagonalen) eller längs långsidan och växla ner till skritt mitt i, vid X eller B/E, typ 10 steg och tillbaka upp till trav igen. Skänkelvikningen ska vara -hela- vägen, även med övergångarna. Fokus på att hitta skritten så fort som möjligt (ingen spänd passgångsskritt, utan arbetsskritt).

- Rid enkla och 'superenkla' byten (istället för skritt så bara ner till trav). Åttvolten är bra här. Fokus här på att hitta takten emellan galopperna, att inte slarva med halvhalterna och fara iväg okontrollerat, utan växla ner, visa skritten/traven, sedan ny kontrollerad galopp.

- Rid '5 upp 5 ner'; på volten i trav, var sjätte steg (på nya 'ettan') så växlar du antingen ner eller upp traven. Du rider bara den stora traven så stor att du fortfarande hänger med, dvs kör ingen superökning, det försvårar för dig! Öka så mycket du känner att du klarar av att sitta med, fortfarande har kontroll över. Dock är det viktigt att du gör tydliga växlingar, så att du inte bara rider runt runt, utan någon ska kunna se när du växlar upp och ner. Räkna högt 1,2,3,4,5,1,2,3,4,5,1 osv, det hjälper dig också att slappna av (andningen) och att du blir punktlig (inte börjar räkna ett när det passar dig sas). Du kan välja ett annat antal steg också, men fler än tio så tappar det poängen lite. (denna övningen är också bra om man ska öva längningar, eller halvhalter, eller att lära sig sluta driva hela hela vägen).

Efterhand kommer du att kunna utöka tiden i kontrollerad trav och snart också kunna sitta följsamt även i längningar.

Det finns flera anledningar; följsamheten du får i skritten följer med dig upp i trav, skritten är bekvämare att träna i eftersom det inte skumpar (skonsamt för både häst och ryttare). Du lär dig känna in rytmen mer effektivt i övergångar, eftersom det är du som byter takt, du måste bli snabb på att hitta vad du vill ha sas (att bara åka 'tvingar' dig inte att reflektera). Att du genom övergångarna lär dig slappna av (andas ut sänker tyngpunkten), kan låta kroppen sjunka ner och följa hästen. Swift beskriver trav i nedsittning som att man åker puckelpist, huvudet och axlarna rör sig inte, underdelen är det som rör sig och följer med pucklarna.


Så viktigt att lära känna sittben, takten och vara avslappnad och följsam, vara medveten om vad som händer. Sedan bara träna detta i så korta bitar som ni gör bra, som sagt ingen vits att träna på dåligt trav : P

Hoppas mitt långa inlägg hjälper dig något = )
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Jag har en fd travare som har väldigt skumpig trav. Fick ett tips av en kompis att bara slappna av och följa med. TRO MIG det funkar !

Okej, ska pröva! :laugh: har försökt slappna av, men jag spänner överskänkeln då jag sitter ner vilket gör det omöjligt att inte skumpa :crazy: måste försöka hitta ''flytet''! :)
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Rid mycket övergångar i traven och träna din sits mycket i skritten för att bli följsam.

- Lär dig känna pendlingen i benen, om du är helt avslappnad i benen så känner du att dom 'gungar med' lite svagt i takten i ett V, skänkeln åker snett bakåt, framåt (dock kräver det att hästen skrittar på för att känna detta, går han och smyger så rör sig inte kroppen så mycket hos han heller). När du känner pendlingen kan du utnyttja denna för att driva i skritten, när bakbenet kliver in så kommer din skänkel åka snett bakåt, förstärk denna rörelse och du kommer att driva precis när han lyfter - han kliver i mer. (om du driver när han precis satt ner foten så går drivningen ut i intet). Pendla mer eller mindre för att öka eller minska skritten.

- Öva på övergångar mellan ökad/fri skritt -> arbetsskritt, utan att tappa skrittkvalitén. Utnyttja föregående övning, om du spänner dig (omedvetet) i sätet när du kortar tyglarna så kommer också skritten att bli kort (och spänd). Känn noga efter sittbenen och takten fortsätt rid precis samma takt. (I denna övning så kortar du alltså inte in tyglarna mer än att han kan fortsätta skritta som innan, alltså, inte samlad skritt).

- Rid i skritt och växla upp till samlad trav, bara några steg, sedan ner till skritt igen. Viktigt att du förbereder traven, så att du inte överaskar hästen utan att du har den korta skritten klar och bara behöver byta takt. Samma gäller omvänt, att du inte bara 'tappar traven' och står på öronen, utan rider den hela vägen ner, till en balanserad skritt. Hästen ska bromsa mjukt genom att öka aktiveringen i bakbenen. Andas ut i övergången ner och låt hästen göra sitt. Sedan, rid bara så många steg som du har absolut kontroll över, så fort det 'faller isär' så bryter du av och hittar takt och mjukhet i skritten igen, ingen vits att träna på okontrollerad stötig trav, den vill vi inte ha.

- Rid skänkelvikning i trav tvärs över banan (diagonalen) eller längs långsidan och växla ner till skritt mitt i, vid X eller B/E, typ 10 steg och tillbaka upp till trav igen. Skänkelvikningen ska vara -hela- vägen, även med övergångarna. Fokus på att hitta skritten så fort som möjligt (ingen spänd passgångsskritt, utan arbetsskritt).

- Rid enkla och 'superenkla' byten (istället för skritt så bara ner till trav). Åttvolten är bra här. Fokus här på att hitta takten emellan galopperna, att inte slarva med halvhalterna och fara iväg okontrollerat, utan växla ner, visa skritten/traven, sedan ny kontrollerad galopp.

- Rid '5 upp 5 ner'; på volten i trav, var sjätte steg (på nya 'ettan') så växlar du antingen ner eller upp traven. Du rider bara den stora traven så stor att du fortfarande hänger med, dvs kör ingen superökning, det försvårar för dig! Öka så mycket du känner att du klarar av att sitta med, fortfarande har kontroll över. Dock är det viktigt att du gör tydliga växlingar, så att du inte bara rider runt runt, utan någon ska kunna se när du växlar upp och ner. Räkna högt 1,2,3,4,5,1,2,3,4,5,1 osv, det hjälper dig också att slappna av (andningen) och att du blir punktlig (inte börjar räkna ett när det passar dig sas). Du kan välja ett annat antal steg också, men fler än tio så tappar det poängen lite. (denna övningen är också bra om man ska öva längningar, eller halvhalter, eller att lära sig sluta driva hela hela vägen).

Efterhand kommer du att kunna utöka tiden i kontrollerad trav och snart också kunna sitta följsamt även i längningar.

Det finns flera anledningar; följsamheten du får i skritten följer med dig upp i trav, skritten är bekvämare att träna i eftersom det inte skumpar (skonsamt för både häst och ryttare). Du lär dig känna in rytmen mer effektivt i övergångar, eftersom det är du som byter takt, du måste bli snabb på att hitta vad du vill ha sas (att bara åka 'tvingar' dig inte att reflektera). Att du genom övergångarna lär dig slappna av (andas ut sänker tyngpunkten), kan låta kroppen sjunka ner och följa hästen. Swift beskriver trav i nedsittning som att man åker puckelpist, huvudet och axlarna rör sig inte, underdelen är det som rör sig och följer med pucklarna.


Så viktigt att lära känna sittben, takten och vara avslappnad och följsam, vara medveten om vad som händer. Sedan bara träna detta i så korta bitar som ni gör bra, som sagt ingen vits att träna på dåligt trav : P

Hoppas mitt långa inlägg hjälper dig något = )

Oj wow, tusen tack, det låter jättebra! :bow: ska testa, det hjälper säkert! Och så skonas hästens rygg...:crazy:

Nu har hon förstås trampat av sig två skor och är jätteöm, så jag har inte haft möjlighet att prova något av alla supertips jag fått ännu, men imorgon kommer hovslagaren, så bara vädret inte blir lika sjukt hett som det nu har varit är det ridbanan som väntar! :D
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Gör massor med situps så du orkar hålla din egen stadga o d'rmed kan hjälpa hästen.
Tänk på hållning- att axlarna är tillbaka o armbågarna intill sidan
Träna på en stol.
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Tycker du har fått bra tips! =)
Bålstabilitet är en jätteviktig del, tycker jag personligen iaf. Träna mag och ryggmuskler tycker jag ger mycket.

Min häst har också en stötig trav, som idag, många års träning senare är riktigt behaglig att sitta ner på. När han arbetar genom kroppen vill säga.
Han har utvecklat sin trav rätt rejält och i samband med mer styrka,mer samling och utbildning överlag så har han fått en helt annan trav. Men det viktiga i allt detta är att han arbetats avspänd och lösgjord och arbetar genom kroppen genom ryggen.

Som nån skrev så tycker jag också det är lättare att sitta ner i skolor eller skänkelvikningar eller andra 'rörelser'. Det händer titt som tätt att jag sitter ner i dom övningarna men rider lätt däremellan.

Är inte hästen avspänd och loss genom ryggen så rid lätt om det känns bättre och lättare att arbeta den så. När du fått genom den så sitt ner en kort sträcka, börjar det bli för ostadigt och stötigt- rid lätt igen och fortsätt så.
Det kommer!
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Okej, ska pröva! :laugh: har försökt slappna av, men jag spänner överskänkeln då jag sitter ner vilket gör det omöjligt att inte skumpa :crazy: måste försöka hitta ''flytet''! :)

Min tränare sa en gång att all god ridutbildning bör innehålla 10 min trav utan stigbyglar precis innan det är dags att rida lätt och lägga ned hästen. För då är ryttarna så trötta att de inte orkar knipa och orkar de ändå knipa ett tag så orkar de inte knipa konstant i 10 min. Så fort man slappnar av så släpper det.

Sen tyckte jag Kyra på sin clinic i globen något år uttryckte det bra, ungefär såhär;
"många ryttare försöker gnugga ned rumpan i sadeln och sitta helt fast i den, men då trycker de bara ner ryggen på hästen utan man ska skumpa med hästen. Om de bara tillåter sig att skumpa lite mera så sitter de bättre."

En annan övning som är bra - men det kan vara bra att ha en ledare när man gör den - det är att lyfta upp benen så att bara sittbenen i rumpan har kontakt med hästen - håll i manen och trava! Då hittar man takten och tvingas använda magen på rätt sätt - ibland kan det behövas för att man hitta hur man ska använda sin kropp för att sen kunna ta med sig den känslan till när man sitter normalt igen.
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Tycker du har fått bra tips! =)
Bålstabilitet är en jätteviktig del, tycker jag personligen iaf. Träna mag och ryggmuskler tycker jag ger mycket.

Min häst har också en stötig trav, som idag, många års träning senare är riktigt behaglig att sitta ner på. När han arbetar genom kroppen vill säga.
Han har utvecklat sin trav rätt rejält och i samband med mer styrka,mer samling och utbildning överlag så har han fått en helt annan trav. Men det viktiga i allt detta är att han arbetats avspänd och lösgjord och arbetar genom kroppen genom ryggen.

Som nån skrev så tycker jag också det är lättare att sitta ner i skolor eller skänkelvikningar eller andra 'rörelser'. Det händer titt som tätt att jag sitter ner i dom övningarna men rider lätt däremellan.

Är inte hästen avspänd och loss genom ryggen så rid lätt om det känns bättre och lättare att arbeta den så. När du fått genom den så sitt ner en kort sträcka, börjar det bli för ostadigt och stötigt- rid lätt igen och fortsätt så.
Det kommer!

Tack för tipset! :) har börjat träna mag- och ryggmuskler, urk! :p :D
Jag har ju inte ridit henne så mycket, har haft henne i bara ett år och ridit mest i terräng, så nog kommer det väl i sinom tid! :laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 643
Senast: skiesabove
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 899
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp