Skumpig häst

C

Contezza

Jag har nu ridit samma häst sen aug.
Och i dressyren tycker jag vi inte har kommit så långt.
Jag har börjat fatta hur jag skall få honom i form iaf.
Men det som är så tråkigt är att jag kan inte sitta ner på honom.
Jag flänger hitt och ditt oc händerna kan ej vara stilla.
Rider jag utan stigbyglar så spänner jag mig och då blir det inge bra.

Nån som har nå tips vad man kan göra?
Har dressyrträningsprogramridning den 21 mars.

Sv: Skumpig häst

försök att hittaett lugnare tempo (utan att för dens skull tappa bjudningen) till att börja med så att du hittar hästen takt. och trava bara korta bitar, så länge du har balans och sakta därefter av och gör om.

Sitsen beror ofta på sadeln. Har du en dålig sadel är det omöjligt att sitta bra. Får du ett bra stöd av den? Annars kanske du kan låna någon annan

Jag är inte så förskysst i sadeln men eftersom han är ridskolehäst så kan jag inte byta ut den.
Om man rider barbacka så blir det oxå skumpigt så jag vet itne om det är fel på sadeln heller.
Blir faktiskt ganska trött och ger snart upp på den här hästen.
Jag gillar honom men om jag inte kan sitta ner så har jag ju ingen framtid i dressyren.

Det är inte alltid ditt fel att det inte går att sitta på hästen....min häst släppte inte heller ner mig på ryggen...hasten visste lixom inte hur han skulle göra...rid inte bara rakt fram...ta hästen åt sidan så hästen måste ta i md bakbenen och då får hästen lättare att släppa ner dig på ryggen....Om det är du som inte akn sitta så slappna av och ta hästen åt sidan så måste du tänka på annat än bara försöka sitta ner på hästen.! lycka till!

Är det Carlos du har? Han är ju inte den skönaste att sitta på. Kan bara säga att se det positivt! Vad du kan lära dig med en sådan häst!!! När han går i form är han väl skönare, fast han tappar bjudningen..

Du får inga bra råd av ridläraren? Vilken har du?

Contezza skrev:
Jag är inte så förskysst i sadeln men eftersom han är ridskolehäst så kan jag inte byta ut den.
Om man rider barbacka så blir det oxå skumpigt så jag vet itne om det är fel på sadeln heller.
Blir faktiskt ganska trött och ger snart upp på den här hästen.
Jag gillar honom men om jag inte kan sitta ner så har jag ju ingen framtid i dressyren.

Har aldrig blivit förkysst någon gång :D men skulle gärna vilja! :love:
Ursäkta att jag skojar men det lät så "kuligt"! :D
Förstår att du menar förtjust, men kanske använder talspråk?

min fd medryttarhäst var enormt skumpig. hon släppte inte ner mig, utan gjorde snarare allt för att skjuta upp mig ur sadeln. fick hjälp av tränaren (som inte FÖRSTOD hur jag kunde skumpa så tills hon själv provade :D ) som lösgjorde henne ordentligt, sen blev hon mjuk som en dunkudde!
mitt tips är att jobba på volten i båda varven. runda runt innerskänkel, flytta ett par steg i skänkelvikning på volten, se tillatt hästenn ställer igenom i nacken osv.. "lossa" hsäten, även om det låter förskräckligt fult när man säger det, men jag kan inte beskriva på annat sätt... *trött* :crazy:

som sagt, när hon blev ordentligt varm, mjuk och lösgjord var det som en helt annan häst och man satt som i en fåtölj! :D

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka