Skummar mycket

Elina8

Trådstartare
Jag har lagt märke till att min häst börjat skumma väldigt mycket när han äter. Det låter också lite lustigt, eftersom det är så mycket skum antar jag, så låter det när luft pressas genom skummet.

Han kollas en gång om året hos en toppenbra tandläkare som är veterinär i grunden, hon är superduktig och använder bara "riktiga" verktyg, raspar inte utan går in och kollar tand för tand.
Han har en liten hake längst in på ena sidan som slipas ner vid varje besök, och det är hon som rekommenderat att han ska kollas en gång om året så att den inte hinner växa för mycket.

Han var hos tandläkaren i oktober förra året.

Nu har jag börjat fundera lite, kan det vara så att haken börjar göra sig till känna? Att det är därför han skuggar? Eller kan det helt enkelt vara så att det beror på vad han äter. Att vissa saker gör att de skummar mer? Men å andra sidan har jag inte sett någon annan skumma så mycket.

Han skummar rätt lätt vid ridning också, har alltid gjort eftersom han suger på betten.

I övrigt är han väldigt fin i munnen, han har lite tandsten såklart, men annars är denna lilla haken det enda.

Nån stans ringer en klocka att de kan skumma mer när något är fel i munnen?

Sv: Skummar mycket

Jag observerade också detta med skummande när min ponny hon åt hö förra sommaren. ( det har hon aldrig gjort förut ). efter några veckor fick hon fång. jag vet inte men fick för mig att hon hade ngt i kroppen då. förgiftning???? Är inte fång ngn typ av förgiftning? Det var lite skum under ett par veckor efter behandling också men försvann sedan. jag har själv funderat över detta, det är kanske nån som observerat liknande .

Har för mig att någon hade en häst som började skumma, så satt det vid halsen, eller snarare i halsen, men kommer inte riktigt ihåg. Enklaste är nog att rådfråga en veterinär :)

Oj då, det lät ju inte så bra. Fick den det bara sådär eller vad var det som utlöste det?

Min är ju i stort sett konstant lös i magen, så det kan kanske hänga ihop med någon slags obalans, det har de ju när de har fång också.

En annan sak som jag fått för mig hör ihop med fång/IR eller liknande är geggiga ögon. När min häst var fet så hade han konstant jättegeggiga ögon, och jag har sett flera andra hästar som är antingen väldigt feta, och/eller har fång som har samma problem.
Har inget som helst bevis på att det finns ett samband, men det har varit lite väl många för att jag ska tycka att det bara varit ett sammanträffande

Han har haft problem med hosta lite till och från, så han är säkert lite känslig i luftvägarna. Han har dock bara hostat en enda gång i början av ett ridpass nu sen i vintras. Jag tror det kan ha berott på att han fått i sig dåligt foder, för dagen efter hittade jag lite mögel på den balen, så troligtvis var resten av balen dålig också, även om det inte syntes något mögel.

Ska ringa och kolla med vet och ev. tandläkaren också om de inte kan uttala sig på kliniken (de har ju en tandläkare där också, så det borde de ju kunna)

Jag var dum som började ge våra hästar kraftfoder. (2 D ponny 2 shettisar) hade läst om ett foder som skulle hjälpa mot shettisens knottexem så alla hästar fick av samma märke. Samtidigt som de fick gå på bete, hur korkat som helst av mig. Hon som fick fång har kass mage, är överviktig (var) rinnande öga. Jag har verkligen ändrat mycket i hennes liv sen detta hände med hjälp av många här på buke. så aldrig mer fång. vi har hästarna hemma så ständig koll på dem. Försöker iallafall. Så den utlösande faktorn var för mycket gott intag.:d

Ok, jag har också noga koll på min. Han har inte haft fång vad jag vet, men jag tror det varit farligt nära en gång. Han fick det som så fint kallas för lamellrandsseparation, vilket är en krafig reaktion.

Han har varit väldigt fet, nu är han dock i väldigt fint hull och jag håller noga koll på honom. Han går på väldigt magert bete och stödfodras med ensilage. Nu är han lite klibbig i ögonen, men mer rinnig och inte geggig som har var förr. Så jag gissar att det inte är så farligt.

Men jag ska självklart hålla extra noga koll, man vet ju inte vad det kan bero på. Eftersom han dessutom har känslig mage så är jag lite extra nojig.

Ska ge honom en ny kur och hoppas att en riktigt massiv kur kan göra susen för magen. Hade varit skönt att få det problemet ur världen, och ger inte upp att det ska gå att vända förr eller senare. Har testat det mesta.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 576
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 422
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka