Skumma hästannonser

ISABEL

Trådstartare
Jag satt precis och kollade på köpesannonser på Hästnet och jag upptäckte till stor förvåning att samma familj satt in sammanlagt 5 olika annonser. Det rörde sig om billiga hästar som kostade max ett par tusen kronor och de önskade avbetalning. Om hästen skänktes var det ett plus i kanten. Hästarna de sökte i de olika annonserna var allt från shettis, varmblod, kallblod och korsningar och i varje annons lovade de bra hem men för mig ringde det en STOR varningsklocka och jag undrar om det verkligen är någon som är så dum att de svarar på en sådan här annons? För mig låter det som ett försök av någon sjuk jävel att försöka tjäna en hacka på stackars hästar.. slakttransporter.. hästförsäljare.. you name it.

Tänker på hästannonser överlag där folk söker hästar som helst skänkes "hjärtat är större än plånboken" men hallå? En häst som blir sjuk blir inte hjälpt av att hjärtat är större än plånboken. Tvärtom, då KRÄVS en rejäl plånbok!

Vad tycker ni om dessa annonserna och vad tror ni om familjen som annonserat ut alla dessa olika annonserna SAMMA dag?
 
Sv: Skumma hästannonser

Jag tänker att jag hoppas att ingen hästsäljare är så dum att den ger bort en häst till någon som inte har några pengar. För mig är det en familj som lever i en drömvärld bland rosa molntussar en sommardag.
 
Sv: Skumma hästannonser

Ja, precis men jag tänker.. att eftersom det finns så himla många sådana här annonser.. finns det lika många som svarar? Och man hör ju talas då och då om hästar som skänkts eller sålts mycket billigt till sådana här människotyper och sedan åkt ner till Italien. Mitt hjärta gråter.. :(
 
Sv: Skumma hästannonser

Tja, om någon lika seriös som familjen har en shettis med fång, ett varmblod utan ordentlig omskolning eller rent allmänt en halvknackig häst som inte går att sälja (särskilt inte just nu när marknaden verkar vara rätt dålig) och som det kostar en del att avliva är det väl inte otroligt att de svarar!
 
Sv: Skumma hästannonser

Jag skulle skämmas för att sätta in någon sådan annons.
Jag "samlar" på halvskräpiga hästar som ingen annan vill ha, och vill inte gärna betala höga summor för hästar. Jag har dock aldrig annonserat själv efter häst utan hittar dem på andra sätt.
Köper billiga "skräphästar" (och en och annan till lågt normalpris) och tycker om dem och sköter dem och tränar dem och behåller dem.
Så visst finns det människor som faktiskt "bara" inte vill betala stora pengar i inköp men som har råd att hålla häst.

Jag skulle heller aldrig svara på den typen av annons. Skulle bli alldeles för misstänksam.
 
Sv: Skumma hästannonser

Slakttransport nä inte när dom söker en liten ponny så länge ponnyn åker dubbeldäckare ner.

Att vinna ekonomiskt på det? Svårt att göra och ännu svårare med liten ponny, travare och korsning.

Men skulle ändå inte svara på billiga köp annonser.
 
Sv: Skumma hästannonser

Men nog är det en ekonomisk vinst om man får en häst som man sedan kör direkt till slakt (alternativt skickar till Italien för slakt där).

Jag befarar att den där familjen kommer att få många svar. Det finns gott om annonser där folk säljer gamla hästar, 20+, för skrämmande låga summor.
 
Sv: Skumma hästannonser

Häst ja men ponny nej ingen vinst på en resa till Italien om dom inne åker fullt i två våningar.
 
Sv: Skumma hästannonser

KL

Är det bara jag, eller är det väldigt många annonser med postort Jönköping som söker? Annonserna är skrivna på liknande sätt?
 
Sv: Skumma hästannonser

Häst ja men ponny nej ingen vinst på en resa till Italien om dom inne åker fullt i två våningar.

En gratishäst är en gratishäst, har den inte kostat dig någonting så är det ren vinst när du säljer till slakt även om det bara är några hundralappar det handlar om.
Även de som kör till Italien köper upp ponnyer.
 
Sv: Skumma hästannonser

Jag lade ut sådana annonser i internets begynnelse, när jag var typ 7-8 år :angel: tänkte att det skulle vara lättare att tjata till mig en häst av mamma och pappa om jag först hittade en som jag kunde få gratis. Så det KAN vara helt oskyldigt.

Men antagligen nån som köper för slakt.
 
Sv: Skumma hästannonser

och det är därför som i alla fall jag tycker det är bättre att själv ta bort en osäljbar häst om man inte kan ha den kvar än att ge bort den till någon man inte känner alls....
 
Sv: Skumma hästannonser

inte det minsta konstig, de köper upp djur för slakt
Sorgligt men sant. Dessa hästar man köpa har kanske varken pass eller får användas till föda i Sverige p.g.a. av läkemedel. Svenska slakterier har väl skärpt sig eller? Låter som en lång resa söderut under hemska förhållanden. Varför inte ta bort sin trotjänare hemma i stället för att utsätta dem för detta.
 
Sv: Skumma hästannonser

Kl.

Kan ju handla om svart slakt men vet inte hur vanligt det är idag, eller någon som vill ha kött till sig själv och/eller till sina djur.
 
Sv: Skumma hästannonser

Har du tre platser kvar i lastbilen söderut så är det mer ekonomi att peta in tre ponnyer där än att köra med halvt lass.
 
Sv: Skumma hästannonser

Det är mer ekonomiskt att köra med enbart småponnyer än tom last också. Förlusten blir något mindre. Jag är övertygad om att en och annan ponny fått åka, men att man aktivt söker småponnyer för inkomster av slakt låter mest korkat. Troligare är väl att annonserna i fråga kommer från någon mindre seriös ridverksamhet som vill ha gratishästar.
 
Sv: Skumma hästannonser

En person jag känner fick en häst gratis för den var besvärlig och speciell. Enligt mig var den väldigt besvärlig. Men de fick den rätt trevlig tillslut. Men den blev sjuk. Så den billiga hästen blev fruktansvärt sjuk, så sjuk att efter månader med behandling var de tvungna att ta bort den. Den familjen hade verkligen inga pengar, men de avstod från livets goda för att ge hästen medicin, de gjorde allt för den hästen, så hjärtat var stort, men jag kan tänka mig att om de hade köpt en frisk häst hade det blivit billigare i slutändan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 962
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp