Skum upphakning..

sissu

Trådstartare
Idag var andra gången som min häst visade nåt skumt jag aldrig hört talas om. Ingen annan heller som var i stallet och såg.

Förra gången jag såg det var tidigt i våras och varade bara en kort kort stund. Idag satt det i lite längre och båda gångerna har det hänt när man har hållt uppe hans ben en lite längre stund. (idag vid skoning)

Ena bakbenet låser sig när han skall backa. (Har inte träffat nån patellahäst men där låser det sig väl när de går framåt?) Detta är tvärt om. Man ber honom backa vilket han gör, men står still med detta ben (vänster bak) så långt det går å när det inte går längre och det är spikrakt så hakar det loss och han för det i en utåtgående cirkelrörelse för att sätta ner det normalt.

Detta höll i sig i kanske fem minuter idag för att helt plötsligt bara försvinna. I framåtgående rörelse inga problem alls, mer än vid två tillfällen så lyfte han upp benet som i en svag tuppkamrörelse direkt efter bakåtrörelsen, men sen försvann det med.
Ingen hälta, inget ont och han är frisk och normal i kropp och muskler för övrigt.

Nån som har nån fundering eller varit med om detta.

Sv: Skum upphakning..

Ja min unghäst 4 år. Har haft patella upphakning 2 ggr i varje ben.

Första gången var riktigt jobbig. Hon stod inne en natt och på morgonen när jag kom satt hon fast. Hon såg så eländig ut, hon hade inte ont men hon kunde ju inte röra benet.Hur länge har jag igen aning om.

Att få ut henne ur stallet ut på stallplanen var riktigt obehagligt då hon höll på att trilla hela tiden.

Eftersom jag inte lyckades rygga bort det själv, då hon visade stor smärta då hon skulle lägga vikt på det benet så var vi 4 personer som stöttade och backade. Fick även använda pisk för att få henne att genomföra steget bak.
När det lossade small det över hela stallplanen:crazy:. Veterinären var med via telefon hela tiden. Men det var lite äckligt. Sen hände det att det hakade fast flera gånger under den dagen, men sen lärde hon sig själv att backa loss benet dagarna efter. Smart flicka:)!

Ett par månader senare så var det andra benet, inte lika allvarligt men fastanade till och från och hon visade lätt hälta.

Båda gångerna fick hon stå en vecka efter då muskulatur och annan vävnad runt knäet är ömma. Rekomenderad rörelse. Som tur var gick hon på bete då första gången.

Sen har det "peppar" inte kommit tillbaka. kanske befann hon sig en jobbig växtfas eller nåt.

Så här spontant tycker jag det låter som patella. Jag har ingen erfarenhet av patella och undrar som du om det kan visa sig i bakåtrörelse.:confused:

Så här spontant tycker jag det låter som patella. Jag har ingen erfarenhet av patella och undrar som du om det kan visa sig i bakåtrörelse.:confused:

Ja, jag tycker också att det verkar vara en patella, fast jag aldrig har sett en IRL. Men det känns som en sådan fast den är tvärtom.

Nån som vet, finns det baklänges patellahakning?

Hade en gång ett New Forest sto,,, hon visade det på detta sätt, just då man backade henne, o visst var det patellaupphakning, hon opererades framgångsrikt,, vet. sa att efter operation 1 så brukar det ofta visa sig finnas i det andra benet också, o så var det, tog bara någran dagar så hakade hon på det andra bakbenet, så efter 14 dagar opererades även det,, hästen blev 100% bra o mycket mera villig till arbete.

Va skönt, då behöver jag inte bekymra mig mer än att konstatera att han även har lite patella då.

Tack..

Vad jag läst mig till så har de mer och mer tagit bort operationerna just för att det tar bort låsningen så hästen inte kan sova ståendes längre.

Hur blev det med din häst efter en sådan operation och jag antar att de måste ha mycket hakningar innan de ev. gör nåt åt det?! Betalar man själv eller är sådant försäkringsfall?

Lika bra att läsa på då för framtiden även om det än så länge är väldigt långt mellan gångerna. Hade din häst mycket?

Ja detta är ju några år sen, närmare bestämt i slutet av 70-talet, men inte vill jag minnas att hon hade några problem med att sova stående efter operation inte:confused:, hästen hoppades lite före operationen, men var duktig på att vägra ut sig,, efter operation så hoppade hon allt o började placera sig på tävlingarna,, jag såg bara fördelar med operationen, men som sagt, hur de gör idag, det vet jag inte....
Förasäkringen täckte operationen då iallafall.

Vad jag läst mig till så har de mer och mer tagit bort operationerna just för att det tar bort låsningen så hästen inte kan sova ståendes längre.

Hur blev det med din häst efter en sådan operation och jag antar att de måste ha mycket hakningar innan de ev. gör nåt åt det?! Betalar man själv eller är sådant försäkringsfall?

Lika bra att läsa på då för framtiden även om det än så länge är väldigt långt mellan gångerna.

En av våra (min och min systers) ponnyer hade patellaupphakning. Vi fick rådet att börja rida in honom tidigare, vid ca 2-2 1/2 års ålder för att han skulle muskla sig mer. Vi körde även in honom. Det hjälpte dock inte så vi fick operera. Först det ena benet och sen det andra. Det var i slutet av 80-talet. Kan dock inte minnas att han hade några problem med att sova ståendes. Ang. om det gick på försäkringen så tror jag det. Längesen, svårt att komma ihåg! Han blev i alla fall helt frisk!

Lycka till!

Tack alla för att ni gjort mig klokare. Han är bara 4 och har som sagt vad jag märkt haft det två gånger hittils så än är nog ingen fara på taket. Men helt klart att man börjar undra OM han har känningar smärtmässigt fast man inte märkt det.

Han har stått under ET behandling medans vi satte igång ordenligt nu under våren och är uppbyggd sakta och metodiskt och har aldrig visat smärta, men man vet ju aldrig. Han är ganska lat och flegmatisk av sig, tänk om det är smärta, har/kan de ha ont av detta?

Visade inget som liten utan det har kommit det sista halvåret.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 009
Senast: Bowman
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka