Skulle ni låta er 10-åriga dotter....

Sv: Skulle ni låta er 10-åriga dotter....

Som förälder hade jag aldrig tillåtit min 10åriga dotter att rida dit själv, men jag hade heller inte som hästägare tillåtit min häst ridas dit själv av ett 10årigt barn. Det är trotsallt det yttersta avsvaret som ligger hos hästägaren vem anklagas om det skulle hända något..... troligen den som äger hästen så de skulle jag inte utsätta mig för. Dessutom när man är 10år har man inte de ansvars kännandet som man har som vuxen. Jag hade stenhårt hållit på att det skulle vara någon med eller oxå inte rida dit alls.

mitt svar är genast NEJ.. absolut inte.. en 10 åring har fortfarande tunnelseende vilket försvinner vid 12-13 års ålder.Vilket betyder att en 10 åring inte hinner se allt som en häst akn se och bli rädd för.
Dessutom ha rinte en 10 åring en chans att få stopp på en häst hur duktig den må vara om den skulle bli rädd och dra.

Jag som mamma skulle då fixa så någon man känner kan gå brevid eller så skulel inte dottern få rida lektion om inte jag som mamma kunde följa med.

Skulel inte kunan leva med att dotterna dog i en ridolycka bara för amn är lat:crazy:

Inte en chans att jag skulle släppa iväg en 10-åring att rida ensam flera kilometer på en häst som jag äger! Vill mamman riskera sin unge och en ponny de själva äger så är det väl deras sak, men jag skulle aldrig ta den risken...

På vilket sätt rider tjejen i vanliga fall när hon är medryttare? Rider hon alltid med sällskap?
Jag tror nog att hon fixar att rida till och från anläggningen på egen hand om hon har erfarenhet som motsvarar fyra års ridning. Hon klarar ju av hästen i vanliga fall - varför ökar risken just dessa tre kilometrar?
Visst är det optimala att rida minst två och två. Men mest för ryttarens skull. Om ponnyn slänger av henne efter vägen spelar det ju ingen roll om hon har medryttare-hästen springer antagligen hem eller så har medryttare fullt upp med egen häst och den avtrillade tjejen så ponnyn kommer nog i andra hand i vilket fall som helst.
Du låter ju henne rida ponnyn i vanliga fall - det kan lika gärna hända en olycka då!
Vid en avtrillning skulle jag som hästägare strunta i ponnyn å mer vara nervös för ryttarens hälsa.
Det är väl för i övrigt föräldrarna som har yttersta ansvaret för sina barn? eller?
jag tycker att tjejen ska få möjlighet att få träna. Försök få till så att du följer med de gånger du kan, där emellan kanske mamman/kompis/mormor kan följa. Då blir det tillsist kanske bara ett fåtal ggr hon behöver rida ensam.

anni0301 skrev:
Hon klarar ju av hästen i vanliga fall - varför ökar risken just dessa tre kilometrar?
Visst är det optimala att rida minst två och två. Men mest för ryttarens skull. Om ponnyn slänger av henne efter vägen spelar det ju ingen roll om hon har medryttare-hästen springer antagligen hem eller så har medryttare fullt upp med egen häst och den avtrillade jag tycker att tjejen ska få möjlighet att få träna. Försök få till så att du följer med de gånger du kan, där emellan kanske mamman/kompis/mormor kan följa. Då blir det tillsist kanske bara ett fåtal ggr hon behöver rida ensam.

det är inte just dessa 3 kilometerar jag är bekymrad för, utan att lämna en tioåring utan nån som kan ta ansvar och hjälpa till om det överhuvudtaget skulle hända nåt.
Jag har flera andra hästar + ett stall att ta hand om så att jag ska hinna med att följa med allt för ofta är lite svårt för mig. Jag har lovat att ställa upp när jag kan, annars tycker jag att det är mamman som i första hand ska ansvara för sin dotters träningar.

Självklart ska mamman ansvara, inte du. ´Finns det ingen grupp på tider när mamman kan? Även om hästen är snäll, vägen ofarlig osv så tycker jag man behöver ha någon med på träningar som hjälpa till OM något händer.
En annan sak vore det om hästen stod uppstallad intill ridhuset (tex ett privatstall vid ridhuset)och flickan har många omrking sig hon känner och som känner henne och hästen. Att jämföra med om hon stod uppstallad på en ridskolas privatstall ch var med på en lektion. Då kanske inte föräldern måste åka dit varje gång.

Vad som kan ju inträffa. Jag tycker mamman borde engagera sig mer. Flickan är ju för guds skull bara 10 år! Min mamma låter inte mig gör vad som helst och jag är snart 16!

Hmmm.. hon är läkare.. hehe

Min 10-åring är aldrig själv på träning. Iofs måste vi ju köra tranporten - men även om det inte var nödvändigt så skulle någon av oss föräldrar vara med.

Jag tycker att du resonerar helt rätt. Vore det min ponny skulle jag inte släppa iväg barnet med min ponny, jag skulle ställa kravet att en förälder skulle vara med.

*kl*

Jag skulle inte våga släppa iväg en tioåring ensam på vägen. När min tolvåring är ute och rider går/cyklar jag bredvid , om hon inte rider inhängnat. Har hon en kompis med sig får de rida ut utan mig som påhäng. När/om det händer nåt kan ju kompisen påkalla hjälp iallafall. Det har hänt att det behövts och då har en av tjejerna ridit tillbaka och hämtat hjälp.

Vet tränaren om att tjejen tänker komma ensam? Vad tycker hon om det?

Annars tycker jag det verkar mer ok att hon är ensam på träningen än på vägen dit. Där finns ju iallafall andra vuxna som väl skulle hjälpa till om något hände även om (den chokade ?) mamman var där?

Nej jag skulle nog inte våga det även om det var en häst som var "säker".

Problemet är ju vägen dit och vad som kan hända då.

jag red ut själv när jag var 10 år. Då hade jag inte ens mobiltelefon som jag har nu och kan säga vars jag är och så.

Är ponnyn trafiksäker? Olyckor kan ju alltid hända.

Men i slutändan är det ju DIN ponny eller hur? Så det är ju trots allt du som bestämmer. Anser du tjejen tillräckligt duktig för att klara det så är det väl bara att släppa iväg henne. Du kan ju be mamman utrusta henne med mobiltelefon så kan hon ringa dig när hon är framme, och innan hon rider hem igen.

Då jag tidigare idag fick ett skriftligt utkast på inlägg och svar på dessa av ponnyägaren och är mamma till flickan vill jag klargöra
min syn på det hela.Då min dotter blivit lovad att i vår börja tävla lokalt på nämnda ponny och ägaren själv som min dotter rider för inte kan låta henne hoppträna inom ramen för den ridning som min dotter redan rider hos henne (4x45min/v samt uteridning1ggr)stod vi inför dilemmat hur ordna hoppträningen då?
Flickan hade då möjlighet att delta i en hoppträning på en privat anläggning med utbildad tränare 3 km från ponnyns hemstall.
Då jag redan tillbringar två vardagskvällar och en sön.fm i väntan på att min dotter rider klart har jag inte mer tid över.
Jag köper då ett ridhuskort till anläggningen och pratar samtidigt med ägaren till anläggningen för att beskriva situationen dvs. att jag inte har möjlighet att närvara. (Jag har inte tel.nr till tränaren då detta ordnats av ponnyägaren och henne ).
Enligt ägaren av anläggningen så behövs inte min närvaro utan att de kan ta hand om henne... vid ett tillbud/olycka. Själv befinner jag mig i närområdet dvs kör taxi för ett lokalt taxibolag och kommer givetvis så fort jag kan.
Till saken hör att min dotter alltid fått skjuts till och från stallet då det inte är möjligt att åka kommunalt, så vuxen hämtar/lämnar henne alltid.
Hon har alltid en fungerande mobiltelefon med sig vid ridning och givetvis hjälm och skyddsväst.
Här måste föreligga ett missförstånd då det enligt min uppfattning var ponnyägaren som menade att hon kunde rida dessa 3 km själv, vilket jag själv är väldigt tveksam till.
Flickan har äldre syskon och kamrater, men tyvärr är ingen av oss hästvan.
Jag tackar för alla synpunkter och hoppas min dotter fortsättningsvis får roligt och träffar schyssta msk. i samband med det hon gillar allra mest dvs.rida och framförallt hoppträna.

Visst ska tjejen fortsätta rida!

Det som jag bekymrar mig lite över är just ritten fram och tillbaka till ridhuset. Jag själv skulle inte våga släppa iväg mitt barn utan sällskap. Det kan ju faktiskt hända nåt på vägen hur snäll ponny man än har. Mobiltelefon i all ära, bara man inte är avsvimmad eller har tappat den.

Så även om syskon (äldre), och kompisar inte är hästvana så skulle jag leja nån att följa med som sällskap.

Hoppas att det löser sig.

hexan10 skrev:
Då jag redan tillbringar två vardagskvällar och en sön.fm i väntan på att min dotter rider klart har jag inte mer tid över.

Ska din dotter skaffa egen ponny och börja tävla så får du nog räkna mer tid i stallet än ovanstående..."Små" barn klarar sig inte själva.

Har man barn med egen ponny och som tävlar så är det faktiskt lite så att man som förälder får strunta i sina egna aktiviteter. Hästarna tar MYCKET tid!

Instämmer med den som sa att du får nog räkna med mer tid om tjejen ska ha egen ponny. Två vardagskvällar och en dag i helgen är ingenting för en ponnyförälder. Lika bra du vet det från början innan ni skaffar häst.
Finns det en pappa?
Så tänk över saken noga, en tio-tolvåring ska inte ha egen häst utan väldigt engagerade kunniga föräldrar är min mycket bestämda åsikt. De åren jag hjälpte till på ridskolan såg jag alltför många ungar i privatstallet övergivna med sina hästar, som tyvärr ibland tog över helt och gjorde "drömmen" till mardröm för ungarna, som lät andra rida för att de till slut inte vågade själva. Även en ponny ska hanteras av erfarna.
Samt tiden för träning och tävling. Oj oj, räkna med tid till det, betydligt mer än du lägger ner idag. Annars är det bättre att hon rider på ridskola eller där hon rider nu.

Men om både du som förälder och hästägaren har lite betänksamheter vad gäller att flickan rider själv till och från träningen, då kanske man ska vänta med att släppa iväg henne själv?

Har tjejen ingen pappa som kan följa med?

Personligen skulle jag faktiskt ha vissa problem, inte med just delen att rida fram och tillbaka till ridhuset utan sällskap. Där är det mindre risk att något allvarligare händer. Det är ju på själva hopptränningen som det brukar kunna hända saker å ting. Dom flesta avramlingar eller ja faktiskt alla jag kan komma ihåg som har hänt på våra lektioner har hänt just när det varit hoppning å markarbete å vi har hoppspecial på bannan bredvid å vet att det brukar kunna gå lite gallet där ibland å likaså lektionen före den lektionen som vi brukar komma å titta på är hoppspecial för ponnysar å där har man oxå sett en å annan avtrilning. Så det är ju vid hoppning det händer mest saker å jag personligen skulle ha föredragit om någon hade kunnit suttit å tittat på under lektionerna.

Aldrig. Jag har barn på 9, 15 och 17 år så jag vet hur "stor" en tioåring är.

Hälsning Maja

Jag är som flera andra mer orolig över ridningen till och från träningen än själva träningen. Ett barn ska inte cykla själv i trafiken före 12 års ålder pga att synen och perceptionen inte är fullt utvecklade. Och då stannar ändå cykeln på kommando. Jag skulle inte som mamma eller som hästägare våga släppa iväg någon underårig ensam ut i skogen, utan alltid med sällskap. OM någonting händer och ryttaren blir liggande skadad någonstans där ingen hittar henne så vill jag inte vara ansvarig.

Under själva hoppträningen är det en annan femma, då finns det ju alltid folk där. Om det är ok för mamman, anläggningens ägare och framförallt tränaren att dottern är där själv. Om tränaren säger att det går bra att 10-åringen kommer ensam har h*n också sagt ok till att ta hand om konsekvenserna därav. Angående vem som tar hand om hästen och skjutsar ryttaren till sjukhus vid en olycka så spelar inte åldern någon roll. Min hästägare (30+) åkte iväg med halvblodet på hoppträning förra sommaren, åkte av och fick en hjärnskakning. En av åskådarna fick köra henne till sjukhus och en annan tog hem hennes häst. Har man skadat sig så kan man varken ta hand om sig själv eller hästen oavsett ålder.

Håller med Break-a-leg. "två vardagskvällar och en sön.fm i väntan på att min dotter rider " är ingenting.

Min dotter är 12 nu och får fortfarande inte rida ut utan sällskap. Hon har ridit sedan hon var 2½, har 4 egna ponnysar samt några saluponnysar hon rider, och är extremt van och duktig med sina hästar. Men hon får ändå inte rida ut ensam. Och att vara på en hoppträning utan en ansvarig vuxen när man är 10 år är knappast ens tillåtet på det flesta anläggningar. Och tillåtet eller ej så är det oansvarigt och dumt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama