Skulle ni låta er 10-åriga dotter....

S

shampiz

...rida iväg ensam ca 2-3 km till ett ridhus för att ha hoppträningar där.
Jag har en medryttare som är 10 år på min 10-åriga B-ponny vallack. Hon har varit medryttare hos mig ca 1 år och gått ca 2 år på ridskola. Hon rider ca 4-6 dagar i veckan. Jag skulle gissa ridmässigt ligger hennes kunskapsnivå på någon som ridit ca 4 år.
Nu har hennes mamma köpt ridhuskort på en privat anläggning ca 2-3 km från vårt stall och fått in henne i en privatgrupp på hoppträning där. Problemet är att hennes mamma jobbar ganska mycket för att ha råd med dotterns all ridning. Målet är att skaffa en egen ponny till dottern så småningom. Därför kommer hon att jobba de flesta gångerna dottern ska till sina ridlektioner.

Jag påpekade för mamman att jag inte vill att hon ska rida iväg dit själv, ifall nåt händer. Jag kan följa med någon enstaka gång, men absolut inte varje gång. Måste hinna med sysslorna i mitt stall också. Men eftersom mamman inte har tid så tycker hon det är ok att dottern rider dit själv. Som hon säger att det finns andra där som kan hjälpa till om det händer nåt.
Jag har förklarat att på en privatanläggning så finns inte samma övervakning och ansvar från personal som på en ridskola om nåt skulle hända. En privat instruktör kan inte bara lämna sin grupp för att ta hand om en häst och ryttare som ramlat av och kanske behöver extra hjälp.

Nu har mamman pratat med hon som äger anläggningen att hon skulle rycka in om nåt skulle hända, för hon är ändå nästan alltid där. Men som hästägare och även ansvara för ett helt stall så vet jag vilket jobb det är att hinna med allt, och helt plötsligt måste man åka och köpa foder eller nåt annat som behöver göras, så litar inte jag riktigt på det påståendet att man alltid är där. Visserligen kan man säkert nå mamman på telefonen.
Men OM nu olyckan skulle vara framme, och mamman eller någon måste köra dottern till sjukhus, vem ska då se till att hästen kommer tillbaks till sitt stall? Ja, men det borde väl finnas nån box att ställa in hästen i så länge, säger mamman:confused: Vem säger att det finns nån extra box där, vem säger att det finns nån som har möjlighet att ta hand om extra häst som dom inte vet nåt om?

Nu vill jag höra era åsikter. Vad tycker ni i situationen? Är jag ALLDELES för orolig att nåt faktiskt kan hända? Vad skulle ni göra? Först och främst om ni var mamman, skulle ni låta er dotter rida iväg själv på dessa träningar? Om inte, har ni några förslag hur man kan lösa det? Ni som har barn och tränar privat (inte på ridskola, där man faktiskt har personal som till viss del kan ta hand ifall nåt som skulle hända), hur gör ni?

Tacksam för alla synpunkter.

Sv: Skulle ni låta er 10-åriga dotter....

Hmm.. låter som mamman inte riktigt har koll på saker och ting i hästvärlden.. På frågan om hon skulle våga låta dottern rida iväg själv skulle jag nog säga ja, själva turen dit och hem. Det grundar jag på egna erfarenheter. Åkte själv som elvaåring ca 3 mil med kollektivtrafik fem dagar i veckan för att få rida på en B-ponny. Den tränade jag inte med, men var alltid ute och red i skogen, visserligen oftast tillsammans med någon annan (i samma ålder...)

Men när det kommer till träningen, det finns en risk att det händer något (såklart), jag skulle låta mamman redovisa för mig exakt vad som händer med min ponny om/när det händer något. Finns det en god plan för detta så finns det som jag ser det ingen anledning att inte låta tjejen rida i privatgrupp. Men det viktiga är vad som händer med hästen och hur du (som ägare) får reda på vad som händer. Händer det något med tjejen kommer hon få hjälp, garanterat!

Jag skulle inte, vare sig som hästägare eller mamma, låta 10-åringen fara dit själv. Som du säger så kan det ju hända nåt, både i ridhuset och på väg dit/hem.

Hur ofta är hoppträningarna?
Kan inte mamman ordna med nån kompis, släkting eller annan som kan följa dottern de gånger som inte hon eller du kan?

//F

Fjasut skrev:
Jag skulle inte, vare sig som hästägare eller mamma, låta 10-åringen fara dit själv. Som du säger så kan det ju hända nåt, både i ridhuset och på väg dit/hem.

Hur ofta är hoppträningarna?
Kan inte mamman ordna med nån kompis, släkting eller annan som kan följa dottern de gånger som inte hon eller du kan?

//F

Hoppträningen är 1 gång i veckan.

Skulle det hända något på hoppträningen skulle hon säkert bli omhändertagen. Det jag reagerar mer på är att hon ska rida 2-3 km ensam dit. Tänk om det händer något på vägen och de inte ens saknar henne på träningen!

Som jag förstår det skulle hon rida till den andra anläggningen, första frågan blir då: Vad är det för väg att rida på? Är det utmed ngt som är trafikerat eller är det en liten stig genom skogen?

Jag vet själv inte dock om jag skulle släppa iväg min 10-åring helt själv. Sen beror ju det lite på vad det är för häst och hur vägen hon ska rida på ser ut. Om olyckan skulle vara framme så tror ju jag iofs att någon skulle hjälpa till att ta hand om ponnyn osv. Men det är ju å andra sidan inget man kan lita på. Vad svårt det blev.

Jag kan ju förstå att ungen vill träna. Men jag förstår dig att inte släppa iväg ungen också. Så länge det går bra så är det ju bra, men OM något skulle hända. Det är ju det man aldrig kan veta.

Svamligt inlägg.. men jag är tveksam. Jag skulle nog inte släppa iväg henne. Varken som hästägare eller mamma..

molnskimmer skrev:
Som jag förstår det skulle hon rida till den andra anläggningen, första frågan blir då: Vad är det för väg att rida på? Är det utmed ngt som är trafikerat eller är det en liten stig genom skogen?

Det är en mindre väg, inte så mycket trafik. Mest de som ska till och från stallen runt omkring, fast det finns en hel del stall däromkring. Mestadeles av vägen är utan belysning.

Jag ser det inte som ett stort problem att barnet deltar i hoppträningen utan anhörig vuxen med. Skulle det hända något under själva träningen lovar jag att man inte släpper barn och häst vind för våg! Jag skulle nog ha pratat med tränare och/eller andra vuxna som brukar vara med på träningen så att de är medvetna om att hon kommer själv. Kan inte tänka mig att folk i närheten inte skulle ställa upp t.ex. vid en olycka. I värsta fall är det inte längre än att hästen kan ledas hem.

Jag kan nog tycka att det är i yngsta laget för att rida till och från träningen ensam. Jag skulle i alla fall försäkra mig om att någon på träningen vet att hon ska komma samt att någon i stallet vet när hon väntas tillbaka. Har "samtliga inblandade" tillgång till mobiltelefoner går ju det ganska smidigt att arrangera.

Dock är det din häst och jag tycker definitivt att du ska ha sista ordet! Om du inte känner dig bekväm med situationen har du rätt att säga nej.

Jag tycker det är ganska oansvarigt av mamman att låta hennes dotter rida iväg själv, det kan hända mycket både på vägen och under träningen, och man kan inte räkna med att någon annan ska ställa upp om nåt skulle hända, även om dom säkert gör det.
För ett par år sedan så var min systerdotter på träning, hon var då 14 år. Och ramlade av hästen , så dom fick ringa hennes mamma som då jobbade och hade ingen möjlighet att komma ifrån just då. Så hennes mamma ringde mig så jag fick åka till ridhuset och hämta henne för att ta henne till sjukhuset. Visst hade folk varit väldigt hjälpsamma, men jag hörde en och annan som muttrade om att det var oansvarigt att bara lämna sin dotter så där. Säkert var det ännu fler som tänkte så. Det brukar gå bra att lova saker tills det händer nåt. Då heter det; ”Varför skulle det hända just idag, som jag är så stressad och har så mycket att göra och egentligen inte har tid med detta. Varför dyker inte den j’’’kla mamman upp snart, det var ju en hel halvtimme sedan jag ringde och jag måste i väg nu, osv….”
Min medryttarhästs ägare har en dotter som också är 10 år. Hon rider lektion 2 dagar i veckan, i en grupp där hennes kompis också går. Dom gör så att föräldrarna turas om varannan gång att vara med. Och det har hänt ett par gånger att ingen av föräldrarna kunnat vara med, ja, då har tjejerna fått avstå från träningen. Och jag tror nog att de flesta i alla fall i hennes ridgrupper gör detsamma, för de gånger jag har varit där, så har det alltid varit mammor eller äldre syskon till ungarna där.
I ett av ridhusen i närheten så har dom en regel att barn under 14 år inte får vistas ensamma i ridhuset utan en ansvarig person på minst 16 år. Tycker att fler borde ha samma regel. Sen finns det i och för sig barn som är väldigt mogna och ansvarsfulla för sin ålder. Och även dom som är ovanligt omogna för sin ålder med.
Finns det ingen i hennes grupp som hon kan dela ansvaret med eller någon annan vuxen som kan följa med?
Som hästägare skulle jag heller inte vilja att man lämnade över ansvaret på en 10-årig tjej. För vad händer om hästen skadar sig, jo det är hästägaren som står med en skadad häst, stora veterinärkostnader och som kanske t o m får avlivas, medans tjejen och hennes mamma då kanske bara letar efter en ny medryttarhäst. Trots att det bara är en B ponny och hästen kanske är jättesnäll och även om ryttaren är duktig, så vad har en 10-åring att sätta till om hästen skulle bli rädd för nåt och skulle sticka iväg. Då har hon inte stor chans. Och om det händer på väg till ridlektionen, så kanske hon inte saknas förrän massor av timmar senare. Tror inte att mamman riktigt förstått konsekvenser som kan hända när man släpper iväg sitt barn så där.
Jag tror att ni kanske bör diskutera om det är lämpligt att hon ska gå på träningen eller inte om hon inte har med sig någon som kan följa med och hjälpa till.

lite svårt att säga, men en tioåring klarar ju av att cykla i trafik så då borde den väl klara av det också förutsatt att hästen är lugn och trafiksäker. sen kan ju olyckor hända, men den olyckan kan lika gärna hända om man cyklar i trafiken. men om det är någon annans häst skulle jag vara lite mer fundersam. det blir ju alltid kännsligare om det är någon annans. jag hade nog gjort det om jag visste att min dotter klara av det. olyckor händer oss äldre ryttare också

Niclas skrev:
man kan inte räkna med att någon annan ska ställa upp om nåt skulle hända, även om dom säkert gör det.
Menar du endast privata träningar eller även ridskolor? Tänker bara på min ridskoletid... När jag var mellan 9 och 16 år red jag på en ridskola som låg i en annan stad. Pappa spelade tennis samtidigt och mamma gick på stan... Det fanns inga mobiltelefoner på den tiden och de gånger som mamma tittade på när jag red kan räknas på ena handens fem fingrar under dom åren. Det var ju bara tur att det inte blev värre de gånger jag ramlade av...
Jag menar att det finns nog väldigt många barn som tar sig till ridskolan för egen maskin...

Sirisiri skrev:
Menar du endast privata träningar eller även ridskolor? Tänker bara på min ridskoletid... När jag var mellan 9 och 16 år red jag på en ridskola som låg i en annan stad. Pappa spelade tennis samtidigt och mamma gick på stan... Det fanns inga mobiltelefoner på den tiden och de gånger som mamma tittade på när jag red kan räknas på ena handens fem fingrar under dom åren. Det var ju bara tur att det inte blev värre de gånger jag ramlade av...
Jag menar att det finns nog väldigt många barn som tar sig till ridskolan för egen maskin...

Tråden handlade om privata träningar:angel: . Som trådskaparen påpekade så finns det anstälda på ridskolan som på ett helt annat sätt ansvarar för de som går och rider där än de som rider på en privat anläggning.

Om ponnyn inte är helt galen så tycker jag inte att det är så farligt att hon rider iväg själv. Eftersom hon redan rider 4-6 dagar i veckan så borde hon ju klara sig rätt så bra att rida några kilometer och sedan ha träning i ett ridhus en dag i veckan?

Träningen borde inte vara någon fara eftersom det finns andra hästvana människor i närheten, även om mamman skulle vara med på träningen så tror jag inte att hon är till större hjälp än de andra hästvana människorna...

Man kan ju alltid försöka fixa ridsällskap på vägen till ridhuset så ofta som möjligt?

Jag vet inte, är hon medryttare på din ponny så måste du ju veta var hennes kunskaper ligger, eller?

Dessutom, mobiltelefoner finns, och sedan är det ju bara att se till så att de vet att hon ska komma då blir hon ju saknad, tränaren kan säkert förstå det...

Och vem har sagt att hon ska rida ponnyn dit, 2-3 km är inte långt och hon kan lika gärna leda ponnyn dit och hem.

Jag skulle nog släppa iväg dem, på prov förstås men det är ju up till var och en...

knapplån.

*Funderar*

När den här tjejen rider annars, var rider hon då? Själv i paddock, i skogen? med sällskap, utan sällskap. Skulle hon fått rida till manegen om det inte varit träning utan bara för att rida i den en stund? Är det vägen dit eller är det själva träningen? att tjejen inte alltid kommer ha sällskap dit och hem? Att tjejen är ett barn?

Personligen tycker jag tjejen på någotvis ska ha sällskap, alternativt att hon ringer när hon kommer fram till träningen och när hon kommit tillbaka till stallet, så någon upptäcker ifall hon inte kommer tillbaka i rimlig tid, ser och kan ringa om något händer, ex. hon ramlar av och bryter handleden. Går inte det att ordna alla gånger så går det inte för tjejen att vara med på träning alla gånger. (Blev lite rörigt, men jag hoppas du förstår)

Du har rätt att kräva det du anser behövs för din hästs säkerhet.

Senast ändrad:

Det beror ju helt på hur omgivningarna är där hon ska rida. Hos oss måste man rida ca 3 km på rak grusväg omgiven av åkrar och skog för att komma till närmaste stall. Jag hade utan problem låtit min dotter rida där själv, framförallt om någon väntade på henne i andra änden. Men det beror på hur det ser ut där hon ska rida. Jag kunde rida på egen hand när jag var tio, men jag hade såklart inte klarat av alla situationer som jag gör idag.

Ska tillägga att jag inte har några barn än - det kan säkert ha betydelse.

När det gäller att låna ut sin häst är det en helt annan sak. Om jag var säker på att flickan var duktig och hästen lugn - att de kände varann och hade upplevt olika situationer som hon klarat sig ur. Då hade jag kunnat låta henne rida själv. Men jag hade inte lånat ut hästen om flickan behövde mycket stöd eller var tveksam mot hästen. För hästens skull!

Men som sagt, vart flickan ska rida spelar mycket roll. Så det är svårt att avgöra.

Kan hon inte fixa med en kompis som cyklar med bredvid eller nåt :idea:

Nej, :mad: , absolut inte!!!

Hej champiz!Du verkar vara så mån om dina medryttare(har läst flera inlägg av dig) o du skriver alltid så "kloka" saker,finns du på riktigt?
Nejdå,jag bara skojar, visst kan flickan rida den biten själv,hon rider ju säkert mkt lägre svängar till vardags,om du fattar vad jag menar.
Men jag är precis som du,TÄNK OM,hon flyger av,bryter armar o ben,ska åka ambulans var är föräldrarna någonstans!Hi,hi det blev ett rim!Kan ni inte be nån ringa när hon kommit fram till träningen,synd om hon inte ska få vara med:banana:

Jag håller med dig, låter inte så bra. Och jag vet till 100% att ägaren av anläggningen inte alltid hinner och kan vara där och se till att allt är som det ska.... så, nej, jag skulle inte släppt iväg dottern om jag vore föräldern.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama