Skulle ni köpa en sån häst?

L

Liiisa

Nu är det så att jag ska köpa häst och jag var och tittade på en igår.

En fullblodshingst, f-00, 169 cm, e. Eigthy Eight Keys xx.
En häst som har gått 6 löp men fick sluta med det eftersom han fick en blödning i senan. Den är dock helt läkt nu, han har stått och vilat ett år.

Men det jag tänkter på nu är att han har stått inne i 2 år (!) bara gått i skrittmaskin 2 timmar om dagen. Inte riden på ett år pga skadan. Eftersom han har varit galopphäst så skulle han inte vara ute i hagen enligt ägaren.
Och ni skulle se resten av hästarna i stallet, där var 15 hästar tror jag. Varav minst hälften stod och vävde med k-remmar. Var kanske 10 st som hade k-remmar. Tänk vilket liv som häst att aldrig få vara ute och leka i hagen.. Otroligt tråkigt.
Visst det är kanske inte så lämpligt att ha en galopphäst i hagen som ägaren sa, men, hallå, kan man inte ha lite mindre hagar då? Så de iallafall får vara ute och få frisk luft. Tycker att det är så dåligt att de bara står innne.
Och det är ju inte så konstigt att denna hästen som jag var och tittade på blev överlycklig när han fick komma ut och skulle bli visad. Han var helstimmig och hoppade runt - tro ja det när det enda man har sett den senaste tiden är 4 boxväggar. Gräs var ju en underbar syn och det smakade ju utsökt. Tänk också, inte fått äta gräs som en normal häst på två hela år.
Är det inte fruktansvärt? Det tycket iallafall jag!

Jag känner att jag vill köpa hästen och skola om den till hopphäst/fälttävlanshäst.
Men han hade inte så bra trav, trampade inte under sig alls. Men det kan man väl träna fram?! Eller?

Sv: Skulle ni köpa en sån häst?

Och varför skulle man inte kunna ha en galopphäst i hagen. Och det är nästan mindre riska att de skadar sig i större hagar där de kan springa och slipper göra snäva svängar. Även galopphästar är hästar och behöver kunna få bete sig som sådana.

/U

För en hopp/ft-häst är väl galoppen det viktigaste? Traven kan man alltid träna. Tänk också på att han stått inne så länge! Hans muskler är ju inte bästa kondition...kanske inte så konstigt om han inte kan trampa under sig ordentligt?

Det skulle nog bara vara bra för hästen att få gå i en större hage. Även jag har varit och sett hur de där stackars galoppörerna har det och det gav mig rysningar.
Skulle du bestämma dig för att köpa hästen så lär du nog få MYCKET jobb hela tiden och de första månaderna kommer säkert att rusa förbi (bokstavligt talat) i 210 km/h men om du lyckas hitta rätt knappar på honom och ni förstår varandra så är det garanterat värt det. Traven går att träna upp men precis som man måste träna galoppen på travare så får man ofta jobba väldigt hårt med galoppörernas trav och att helt enkelt få Täby (eller valfri galoppbana) ur skallen på dem. Ett ordspråk jag gärna använder men som jag modifierar en aning nu: Man kan ta hästen från galopplöpen men inte ta löpen från hästen. (Vanligtvis handlar det om travaren jag själv har...). Lycka till!

Hade jag köpt en sådan häst hade jag tagit det mkt lungt dom första månaderna och vant honom vid att gå i hage först.Sedan lydnadsövningar vid hand för att overgå till skolning i tömkörning sen rida efter några månader.
Jag började sätta igång mitt nya sto 1/2 fullblod för några månader sedan. Hon vart tävlad hoppning som ung häst (10år nu) men har sedan haft föl och varit utlånad till unga ryttare i olika omgångar. Köpte henne dräktig i höstars provade att rida henne några ggr men hon stog bara på två ben och hetsade så jag lade ner det för säsongen.
Nu är hon dräktig igen och vid igång sättningen var det samma visa bara pulla stegra och hålla på så jag började tömmköra henne. Tömmkörde henne på volt Graman fattning på ytter genom bettring fästa gjorden inner. Har bara gjort detta i skritt och trav med mycket lätt hand och båge på tömmen, andvänt röstjälper och jag har fått en helt annan häst ,hon travar på lugnt och sansat med bra takt och bärighet.Innan kunde hon inte gå takt alls bara slänga med huvudet.
Provade att rida henne häromdagen och använde samma röstjälper och det gick kanon bra. Tanken är att hon skall gå fälttävlan efter barnledigheten så när hon blir för tjock för att ridas blir det mer tömmkörning för detta var jättekul. Lycka till med häst köpet,fullblod är underbara har ett sådant också. Det är lättare att få fason på en gallopör än ett fel ridet halvblod. MVH/Anna

den har gått så lite i hage märks det i ditt inlägg, börja med korta intervaller att släppa ut den i hagen,prova mindre hage först.
förstår du vilka glädje rus den kommer att få *fri* :D

ja skulle satsa på denna hästen om ditt hjärta säger så.
en frisk häst,men räkna med att lägga massa tid!!
båda min ahästar har vart speciella med konstiga bakgrunder där mitt sto vart så avtrubbad att hon inte började "leva" fören efter ett år hos mig. då kom glimten i ögat och hon gnägga hela tiden när hon såg mig.. underbar känsla *kär*

Se till att få den ordentligt veterinärbesiktigad innan bara!

Jag skulle aldrig köpa den, men det är för att jag har fullblodsfobi i största allmänhet... :D

Jag vet inte men den är efter en väldigt fin hingst iallafall!

Hmm, jag som fullblodsfreak skulle självklart köpa den om det var en häst jag kände att jag skulle tycka det var roligt att jobba med. För JOBB får du vara beredd att lägga ner på en sån häst men jag kan lova dig att du kommer få otroligt mkt tillbaka.
Självklart ska den gå i hage, gärna en stor så den får plats att springa lite!! Men tänk på att dom här hästarna ofta har ett dåligt "hästspråk" dom är inte vana att umgås med andra hästar och blir lätt missförstådda och åker på stryk alt anfaller alla hästar dom ser.
Skulle gärna vilja veta vilken tränare som inte anser att galpphästar ska gå i hage, kan du inte pm:a mig??
Dom tränare jag känner (ganska många) VILL gärna att hästarna ska gå i hage men inne på banorna är ju utrymmet alltför begränsat........

Jag skulle kunna köpa den.
Jag rider min väns fullblod. Det består av ston och en av de största galopphingstarna vi har haft i Sverige.
Till en början var det lite prov att komma överens med dessa hästar som inte var vana vid att ridas på den klassiska stilen men nu..det är en glädje varje gång vi rider samt det går aldrig att jämföra ett fullblodsgalopp med mitt varmblod och halvblod.
En annan sak är att alla säger att fullbloden skall vara så hetsiga och tittiga. Ja vissa men detta beror ganska mycket på ryttaren och hästens skola. Jag tycker nog att många gånger är fullbloden mera ärliga än halvbloden och varmbloden.
En snabb reaktion och snabbat tillbaka fast bättre.
Men som sagt det beror på vad man tycker om. Jag trivs med mitt stall där finns varmblod, halvblod och fullblod och inte glömma de små rackartygen till schettisar :bump:

Stammen är bra för ridhästintressen.

Vad jag hade ryggat för var senskadan, har han inte ö h t varit igång är det svårt att säga om/att han håller. Vad säger försäkringsbolaget, jag kan tänka mig att de sätter reservation för just senan. Just hopp- och/eller fälttävlanshäst KAN vara ett problem med en skör sena.

Fullblod är ofta hetare än de som står lägre i blod, men det är ju tycker jag inte är en nackdel om man kan handskas med det. Är du beredd att lägga oerhörda mängder av tid, stora mängder energi och pyssel kan det bli en bra häst, förutsatt att den håller.

Att galopphästar inte kan gå i hage är rena nyset, har vänner som är proffstränare som minsann har sina hästar ute i relativt stora gräshagar varje dag. Att de går en och en har med skaderisken att göra, men ute går de.

Den kan säkert bli bra tävlingshäst för dig till slut.
Och traven till viss måtta går att träna fram. Allt beror på vad du har för tävlingsplaner för placeringar etc.
Tänk också på att den har varit skadad, det kommer att ta lång tid att bygga upp den. Många timmar av longering och känner du ställe med pool för hästar, så är det bra. Men det är en långsam uppbyggning av hästen och flera månader och kanske minst ett år eller mer.
Fråga dig om du verkligen är beredd att lägga så mycket tid på en häst som varit skadad.
LYCKA TILL!!
*kramar av styrka*
Magda

Det jag ryggar mest för är inte att han stått inne länge och så vidare, utan snarare senskadan. Allt det andra kan man jobba med, det är bara en fråga om tid och motivation, men en senskada kan ställa till problem, särskilt om han bara stått i box så pass länge. Senor behöver kontinuerlig träning på både hårt och mjukt underlag för att må bra. Risk finns ju att den här hästen får tillbaka sitt problem när han väl sätts igång.

Som många redan dagt, liten hage till att börja med, öka successivt storleken. Men tänk också på fodret - vad äter han nu? En häst som bara står inne och inte motioneras behöver i regel inget kraftfoder, lite beroende på hövärdena. Men galopptränare har dille på att fodra sina hästar små mängder hö och massor med kraft, även till de skadade individerna som står i boxvila. Om så är fallet med den här hästen, så skulle jag nog först se till att minska ner kraftgivan tills den är i det närmaste obefintlig och fylla på med hö istället, sedan börja släppa ut i hage och gå på promenader. Har han en massa överskottsenergi på grund av fodret finns annars risk att han "springer ihjäl sig" när han väl släpps ut. För springa lär han vilja göra ändå, det vore synd om han sprang så mycket att senan tog skada igen...

Absolut, traven är ju den gångart som är lättast att träna.

88:an har ju lämnat många bra fälttävlanshästar så det verkar ju lovande om hans skada är utläkt.

hanna_shetland skrev:
Absolut, traven är ju den gångart som är lättast att träna.

88:an har ju lämnat många bra fälttävlanshästar så det verkar ju lovande om hans skada är utläkt.
Kan bara säga att jag själv nyligen fått en från malmö. Samma historia som din, även han i skrittmaskin c:a 30min/d. Han kom hem till oss i sommar och hans första dag gick vi bara omkring. Smakade på massa gräs,och kollade de andra hästarna. Dag 2 var det dax. Tänkte att han skulle gå i mindre hage,men icke som picke heller ! Han raserade 2 hagar och kom slutligen in till små tjejerna. Gissa vem som blev glad ? Sen dess har han fått gå med hela flocken,och det går mycket bra. Sen kan jag tala om att för det mesta är dom helt galna i början,ägaren bad mig tex ha stigbett till och från hage då han gick på bakbenen. Ja,det hade jag också. Men bara den första veckan för sen var han snäll som ett lamm. Idag går han på promenader med oss,och en och annan joggin tur med min man. och gör han inte detta så leker han med mina barn. Detta har alltså blivit vår goding,gör oss aldrig av med honom! sen skall jag bara tilläga att vi väntar på ytterligare 2 fullblod hingst +sto. Vill bara säga lycka till du ångrar dig (icke)!

Hej...
Tänk efter ordentligt först bara..
En fyraårig fullblodshingst som inte fått vara häst
på flera år kan säkert vara nog så jobbig att hantera...
Och som flera har skrivit, hur är det med hans senskada ?
Verkar onödigt att köpa en alltför svår "problemhäst"
även om man tycker synd om den. Jag skulle inte köpt den
själv, men om du känner att du vill och klarar av det, så varför inte ?
Man måste ju våga för att vinna....

Om inte jag minns fel, så använder dom flesta fältävlingsryttarna i OS i år sig utav just galoppör rasen.
Traven går antagligen att träna till, den bör göra det iaf.
Klrart att den kan gå i hagen, men jag skulle gissa på att den kommer att reagrea precis likadant som kalvar gör första gången dom kommer ut i hagen, spräcker linorna å räner runt som tokiga, men normlat så brukar dom hålla sig inom stängslet efter första dagen, ordentlig hage efter första dagen så funkar det nog fin fint tror jag =).
Däremot så skulle jag nog skriva med i köpkontraktet att om hästens skada dyker upp igen inom ett eller två år så får dom köpa tillbaka den, jag skulle verkligen vara jättenervös för den där skadan skulle repa upp sig, å han är ju som sagt var inte riden å tränad på 2 år å bara gått i skrittmaskin, så vem vet hur hans tidigare skada kommer att reagera på träning.
Större problem betvivlar jag, är han hingst så kan han bete sig så som hingstar gör, det kan ju även vallacker när dom har längre "sädesrör" än vad hästar normalt har. Han kan ju vara lite ytterligare utöver det, ett tag men det går nog över ganska så snabbt, tycker folk verkar glömma bort att många hästar inte får vara hästar, köpte min dam från ett stal där det var 4 timmars utevistelse på dag, å så en massa ridlektioner, är det att få vara en häst, skulle jag inte tro liksom... hon såg ut som en galning vid besiktningen, tror till och med att dom använde sig av kedja, å seddan jag har fått hem henne så har jag aldrig sett henne bette sig så där. Tror det kommer att gå bra jag =)

Jag tror inte att senan är något problem. Du kan ju ultraljuda den innan du köper hästen. Det var någon som skrev något riktigt viktigt och det var att du ska tänka påatt hästen vet nog inte hur man är häst. Den kan reagera helt knäppt i sociala sitationer men det lär dom sig snart, men släpp den inte med en flock. Jag skulle köpa hästen om senan såg ok ut. Mycket jobb men du får nog en trogen och kär vän när ni finner varandra. Lycka till! :rofl: :rofl: : Skulle gärna villa veta vem tränaren är, kan du PM:a det?

Nu skiljer jag mig nog lite från mängden men jag skulle INTE köpa hästen. Mina erfarenheter av att köpa hästar som fortfarande står pga skada (och har stått en längre period) är inte positiva. Har själv gjort det och den hästen ligger i graven nu. Det blev aldrig något bra av honom. Hade varit en helt annan sak om hästen var igångsatt och man kunde se att den faktiskt blivit bra. Tror att det hamnar som en reservation hos försäkringsbolaget annars, och skulle då skadan göra sig påmind igen så blir det nog klydd med försäkringspengar. (OBS! Är inte jätteinsatt i det här med försäkringarna men skulle kunna tänka mig att det är så.) Nej, köp en hel häst i stället, så slipper du en massa klydd.

P.S. Förstår inte heller riktigt varför inte en galoppör skulle kunna gå i hage :confused: . Bara för att dom älskar att springa på bana så betyder det ju inte att dom rejsar omkring som idioter i hagen. Mina hästar älskar tex. att hoppa men inte hundan hoppar dom själva bara för att det står ett hinder i hagen ;) . D.S

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross