Skulle ni köpa en galoppör?

E

Escape

Finns ett galoppör-sto till salu i närheten av mig och hon är så fin. Hon är 5 år gammal, är startad och går i löp/träning mens ka säljas eftersom hon inte är nå´t vidare snabb (snabb men inte snabb nog för banorna alltså)
Jag har många år i sadeln men jag är inget proffs, har inga nerver för att tävla utan vill bara rida och utvecklas för min egen skull.
Ordet fälttävlan får mig att må illa...
Är jag galen som ens funderar på denna häst?
Ägaren säger att hon kan passa såväl fritidsridning som tävling om man nu har ambitionerna för detta. Hon är grundriden och supersnäll enligt äg.
Egentligen ekar det väl i min skalle att "köp en "kärringhäst" istället dvs valack, läromästare/dressyr i typ 12-18 års åldern...men jag kan inte glömma henne, få henne ur min skalle. Dessa ögon..Jag inbillar mig att man kan se i ens häst ögon om de har något innanför pannbenet eller bara är liksom "ko-ko". Hon har världens snällaste ögon och är gos!

Vad hade ni gjort, hur tänker ni?

Sv: Skulle ni köpa en galoppör?

Klart du kan ha henne till promenadhäst om det är det du vill. Många fullblod är hur lugna som helst när de inte tränas så hårt. Är hon lugn o sansad i full tävlingskondition så är det säkert en stabil och cool häst. Sen är ju fullbloden oftast väldigt reaktionsnabba och kvickare än halvbloden. Provrid henne o se hur det känns . Känner du dig trygg på henne och det klickar så slå . Bra att veta är ju att det mesta blir dyrare med ett fullblod , försäkring ,foder ,hovslagare ,veterinär mm. Inte alla kan gå på dygnet runt bete.Många får hakar på tänderna och kräver mer tandvård . Men det finns inga bätre hästa så det är lätt värt det lilla extra som kan krävas. Har du haft häst tidigare?

min mamma hadde ett engelskt fullblod förut som inte heller var "tillräkligt snabb" hon var jättesnäll och gosig i humöret men när man galopperade ute så smygökade hon helatiden utan att man märkte det och helt plötsligt så gick det hur fort som hellst och då gick det inte att få stopp på henne! men det gick å träna bort å det gjorde mamma så hon blev ju bättre på slutet. :D

den rasen är ganska dyr att sköta tror jag iallafall bouny som blev sjuk och skadad ganska lätt och åt ganska mycket!:D

jag tycker att du kan köpa henne om absolut vill men var beredd på att hon kan vara het eller smygöka hela tiden men åckså välldigt snäll och kelig och trvliga!:D kan man få se nån bild?

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju inte förlora något på att provrida i alla fall. Om du nu inte kan få hästen ur skallen så provrid i alla fall annars kanske du får ångra dig sen. Kanske kan du provrida mer än en gång om hon står nära dig? Go for it om det känns rätt. Lycka till.

Tack för svaren!
Nej jag har inte haft egen häst tidigare, bara varit medryttare genom åren.

Jag har fått höra från fler att fullblod äter mer, kräver mer och kostar mer *hmm*
Jag har ridit en avdankad galoppör tidigare, han vart skittrevlig men man kan ju inte dra alla över en kam.
Det jag gillar med fbl är att de har snabb reaktionsförmåga men är samtidigt oftast kloka & intelligenta nog att fatta snabbt att faran är över. Ett hbl kan efter att t ex sett ett råddjur i skogen gå och steppa i 30 min efteråt medans fbl liksom "pang-reagerar" men sedan coola igen. OBS! Detta är min erfarenhet av de fbl jag ridit, arab, fbl och fd galoppör.

Jag har till min hjälp hästkunnigt folk i närheten, dessutom är en av mina kollegor amatörtränare i just galopp så hon hade ju kunnat vara till mycket hjälp...

Jag är rädd att jag blir såld på hästen om jag provrider och så står jag plötsligt där med en häst..Jag kikar lite då och då på annonssidorna men ofta är de för dyra, för unga, för gamla, fel färg osv osv
Här står hon, kanske i yngsta laget, för lite utbildad..jättesöt och lagom stor, lagom inköp.... *suckar*
Ska fundera på det över helgen och prata med ägaren på nytt.

provrid! känns det bra så tveka inte. haka inte upp dej på att maten och skador för det är individuellt. det kan likagärna vara ett halvblod eller fjording som har lätt att skada sig och är svårfödd. min häst var sex när jag köpte henne och jag hade inte haft häst innan. eftersom hon var löptränad så gör det inget att hon är så ung heller. hon är garanterat mognare i skallen än en vanlig ridhäst i samma ålder. hade jag vart du så skulle jag prova i allafall.

lycka till, hoppas det blir ett fullblod

Senast ändrad:

Finns ett galoppör-sto till salu i närheten av mig och hon är så fin. Hon är 5 år gammal, är startad och går i löp/träning mens ka säljas eftersom hon inte är nå´t vidare snabb (snabb men inte snabb nog för banorna alltså)
Jag har många år i sadeln men jag är inget proffs, har inga nerver för att tävla utan vill bara rida och utvecklas för min egen skull.
Ordet fälttävlan får mig att må illa...
Är jag galen som ens funderar på denna häst?
Ägaren säger att hon kan passa såväl fritidsridning som tävling om man nu har ambitionerna för detta. Hon är grundriden och supersnäll enligt äg.
Egentligen ekar det väl i min skalle att "köp en "kärringhäst" istället dvs valack, läromästare/dressyr i typ 12-18 års åldern...men jag kan inte glömma henne, få henne ur min skalle. Dessa ögon..Jag inbillar mig att man kan se i ens häst ögon om de har något innanför pannbenet eller bara är liksom "ko-ko". Hon har världens snällaste ögon och är gos!

Vad hade ni gjort, hur tänker ni?

Köp henne! Jag tror på det där med ögonen. Det har stämt med alla sorters djur, såväl katter som hästar, som jag har haft att göra med i mitt liv. Somliga är liksom "bara" djur. Kan i och för sig vara snälla och trevliga, men som du säger, i princip "ko-ko". Andra har den där speciella intelligenta vakna blicken...Go for it!

Jag skulle också vilja ha ett fullblod, men det blir nog en "kärringhäst" för min del är jag rädd. Fast man ska väl aldrig säga aldrig. Lycka till!

Är hon nu i löpträning så får du räkna med en lång tids nedvarvning.
Hästen får säkert en foderstat anpassad till det arbete hon gör idag och den lämpar sig säkert inte för en promenadhäst.

Jag har inte erfarenhet av galopphästar men däremot travhästar som blivit ridhästar och man måste ha tålamod.

Hästen ska skolas om, dvs. varva ner, anpassa sig till ett annat liv, bygga upp ridmuskler (inte samma som hästen har idag) osv osv.
Känner du att du har möjlighet till detta så go for it. Fullblod kan bli jättebra ridhästar....men fundera en gång extra.

Ska du bara ha en promenadhäst..så finns det kanske andra alternativ.

Lycka till hur du än gör :)

Vad jag har hört så är det svårare att skola om en galoppör än en travare. Det hade visst mycket med sadel, skänklar mm mm att göra. En travare börjar man ju från början med lixom. Säger som lakrits, tänk noga över det och försök att ta henne på prov ett tag.

När jag läser ditt inlägg så läser jag "jag vill ha den här hästen" :love:

jag har själv ett fullblod som tränats som ung, men inte var snabb nog. Köpte henne när hon var 5 men då hade hon stått i 2 år och inte gjort något.
Jag föll för henne från första stund fast hon var allt det motsatta mot vad jag skulle ha.

Nu blev hon inte den ridhäst jag hoppades på, men jag har henne kvar och nu går hon med sitt andra föl och trivs med livet.

Jag tror att man ska gå på magkänslan och välja dn häst man trivs med, strunt i om den inte är vad man letar efter, viktigare att mna trivs med sin häst.
Med tanke på dess låga ålder så kan du ju utveckla hästen till precis vad du vill, om den nu håller i kroppen. Problemet med min dam är att hon blivit alltför hårt riden när hon gick i träning, hon trivs inte vid ridning och när man ställer större krav än promenadridning på henne så protesterar hon enormt.

Att tänka på är också att de är enormt dyra att försäkra, min dam kostar mig lika mycket som de andra 3 (en nordsvensk, ett halvblod och en korsning) gör tillsammans även fast hon är lågt försäkrad. :eek:

Hoppas du kommer trivas med din nya häst ;)

Jag har en pensionerad galoppör, som är super trevlig! Han är 8 år, född i USA har tävlat i England, Frankrike och Hong Kong, så han har varit med i "svängen".
Har haft honom i ett år och han är nu som en helt annan häst=mycket lugnare och stabilare och hoppar som tusan:) .
Men det känns som om han har lite"otur" det är alltid någon ny skavank på honom när man kommer ut till stallet.
Däremot så var min förra häst en fullblodskorsning och hon var aldrig skadad, så det är nog ganska induviduellt.

Tack igen för alla svar!
Ni får ju mig att se i kors *ler*
Ringde upp hästägaren på nytt, hon hade en spekulant som skulle komma ut till helgen som vart seriös så hon skulle höra av sig på nytt till mig om hästen säljs eller finns kvar...först til kvarn. Känns surt, jättesurt men samtidigt så känns det som att ödet får spela sin roll här. Är hästen något för mig finns den kvar om inte, ja då får det bli en annan pålle en annan gång.

Som sagt, hästen är i tävlingskondition *gulp* Ni som skolat om galoppörer, har ni gjort något speciellt eller bara tagit hem hästen och börjat rida ut typ? Har ni låtit den vila och varva ner och sén börjat? ja berätta!

Om du går in på Galopp forumet så hittar du massor om detta ämne (även via sökfunktionen så hittar du gamla trådar!).

Fullblod är underbara, men kan som du redan fått svar på, innebära lite mer i fråga om skötsel och ekonomi.

Mvh/M som själv har en underbaring!

Jag har köpt en f.d, galoppör som passar väldigt bra in på din beskrivning av hästen du är sugen på - hon var också 5 år gammal, startad 13 gånger och sprang aldrig in de där stora summorna. Enda skillnaden var att min pålla hade varit ifrån banan i 1½-2 år när hon hamnade hos mig. Jag har nu haft henne i 3 år och jag ångrar definitivt inte att jag köpte henne! Helt klart min drömhäst. :love:

Hon var relativt outbildad när hon kom till mig, så nu jobbar vi med dressyren och ska börja med banhoppning troligen under det här året. Det händer att hon får såna där explosionsartade reaktioner på någonting, men jag kan räkna på ena handen hur många gånger hon har hoppat till sen jag köpte henne. Det är väldigt individuellt på fullbloden om de är hoppiga eller inte, man kan inte säga att alla eller inga är det.

Jag har jobbat till och från med galopp i över 10 år och har ridit många galoppörer i full träning, och de går inte heller att dra över samma kam. Det finns individer som är vettigare än andra, men så är det inom alla raser. Det man måste tänka både två och tre gånger på när man tar en häst ur träning är att ge den tid att ställa om sig. Muskler och framåtanda kan ta år att träna så att de fungerar i ridhästsammanhang, särskilt eftersom många galoppörer är ridna med stora, tydliga hjälper och ibland är det utsatta för ganska tuffa tag. De får sällan lära sig att lyssna på millimeterhjälper och det är långt ifrån alla tränare som tränar sina hästar med huvudet sänkt. (Jag vill inte skriva "på tygeln" eller "i form", för det blir så missvisande.)

Visst, det händer att fullblod skadar sig, men jag tycker ändå inte att de gör det oftare än många andra raser. Det som däremot skiljer mitt fullblod från andra hästar är att hon lyckas skada sig rejält när hon väl gör det... :crazy: Men det som framförallt kan ta ett tag att återställa, och som kostar en slant, är hovarna. På galoppen är det inte ovanligt att man skor på och av mellan löpen, eller byter från aluminium till järnskor titt som tätt, så hovarna blir ganska hårt åtgångna ibland. Jag är glad för att de lär ut hur man tar hand om tappskor på tränarkursen, för det har jag haft nytta av ett par gånger nu. ;)

Det här blev långt och svamligt, men hur du än gör så önskar jag lycka till! Älskar man fullblod vill man inte leva utan! :D

hej!
jag har en f.d galopör som jag och min syrra skolar om just nu. hon hade oxå "den där" blicken licksom! :love:

vi fick henne för ca 2 veckor sen och hon är i tävlingskondition...
vi visste inte riktigt hur fort det skule gå för henne o varva ner , men efter några dagar började vi rida lite, o nu rider vi på som en "vanlig" häst, fast det är nu som själva "skoningen" börjar, att få dem mjuka och så. att lära dem lite andra hjälper. men det är bara att rida på.

det där med att dem har en annan sadel är inga promblem. visst dem kan reagera att plötsligt å trycket från en bomsadel på ryggen, men om man inte gör en sån stor grejj avdet så är det inga promblem, vi bara longerade lite med sadeln på o sen så satt vi upp, no problems.

när hon kom till oss så halverade vi foderstaten på krafftfodrret nästan. fulklblodshästar i tävlingskondition har inte så stor aptit i stråfodret heller, men när man minksar krafftfodret så börjar dem äta mer stråfoder. en fullblodshäst i vanlig "ridkondis" brukar ju äta ca 15 kg hösilage om dagen.

ag tycker ABSOLUT att du ska provrida åtminstone, om det känns helt fel när du väl rider så är de ju bara o titta efter något annat. tänk dock på att den antagligen är mer livlig nu än vad den kommer vara sen.

Lycka till!! :banana:

fullblod är mysiga.
jag red en 4 årig galoppör (hingst) en period.
jättetrevlig häst. Helsvart. Rörde sig fint.

men personligen skulle jag nog själv inte köpa en egen galoppör. Möjligen om jag sysslade med hopp/fälttävlan.
Tycker dom kan ha lite för mkt nerv ibland.

Såvida man inte hittar en kopia av den jag red, han va speciell :love:

:love: Vad funderar du på ? Vi köpte vårt första fbl 2001, skadad fd galoppör, 5 årigt sto, imp fr england. Hon hade haft en kort karriär i sverige som löphäst men slutade pga skada. Hon hade de där ögonen, var egentligen helt fel häst för oss. Vi hade tänkt oss något helt annat, eft.som det var dottern i huvudsak som skulle ha häst. Ni vet skolad och van vid hellst allt som finns. Min dotter var 12 år när vi köpte hästen och det är hon som i huvudsak har utb henne. Ett fbl har en klok skalle, snabba reaktioner men är inte dumma. Nerviga ..jaa det kan bero på gener likväl som på vilken annan ras som hellst. Inget av våra fbl är nerviga. Men de är avlade för att springa så även om dom inte springer fort på banan så kan dom springa fort i andras ögon:banana: Vi har släppt på våra på "säkra" ställen och det är en underbarkänsla när hästen springer så ögonen tåras, för att sedan genast sakta in när vi plockar ihop tygeln. :idea: Omskolningen kan ta sin tid men det är det helt klart värt, räkna med 2 års arbete. Du kommer att märka framstegen hela tiden. Var klok nöt inte varje dag utan ge tid till eftertanke för hästen, lulla ut i skogen emellan ,använd träden som hjälpmedel, hästen blir lydig och följsam. Ge tydliga (stora) hjälper i början och beröm av bara sjutton. Jag blir förvånad om du misslyckas. Det är inte rätt att säga att det är dålig ekonomi att äga ett fbl. Alla raser har representanter som är dåligt hästmaterial, det är du som köpare som måste vara observant på hur du väljer. :bow: Jag har en försäkring som jag betalar ca 300 kr i månaden på, den har jag använt en gång på 7 år, en tandfraktur. Fodrar det gör jag med tanke på hur hästen är i stallet och om den tävlas. Vårt sto är lite av boxvandrare så hon får ca 5 kg hö till natten, under dagen för hon lika mycket men portionerat på fler ggr. Ca 4 kg helhavre,1kg kornkross ,betfor och mineraler. Är det tävlingssäsong(hopptävling) så ökas givan med kraftfoder+ lucern
alltså : då är väl inte fbl så mycket mer kostsam att fodra än hbl. Och till slut ,fbl används som förädlare i alla raser och det måste väl ändå bero på någonting:bump:

Har sjalv en ex galoppor som ar alldeles underbar, latthanterlig och lugn att ha o gora med pa marken och med lite fart nar man rider, passar mig perfekt.
Gick pa banan tills han var 10 ar. Med honom behovdes ingen speciell traning for att fa honom till "normal" hobby ridhast.

Vad jag har hört så är det svårare att skola om en galoppör än en travare. Det hade visst mycket med sadel, skänklar mm mm att göra. En travare börjar man ju från början med lixom. Säger som lakrits, tänk noga över det och försök att ta henne på prov ett tag.

Det var det dummaste jag hört på länge. :eek: Fullblod är RIDHÄSTAR till att börja med vilket travare inte är.

Laktrits: Samma till dej, det där med "varva ner lång tid" är struntprat det också.

Ts: Köp den! Jag har ridit fbl sen jag köpte mitt första för mer än 20 år sen och kan inte tänka mej att köpa annan faktiskt. Gå på känslan, det du ser hos hästen tex ögonen.

När jag köpte mitt första, direkt från TÄby fick jag en massa varningar och liknande påståenden som dem jag bemötte ovan:rofl:

Folk sa t o m "tänk på att du har barn":eek: :rofl:
Ja han blev hela familjens kompis och när yngsta dottern var 10 tog hon över honom som sin häst, och både red med kompisarna och tävlade dressyr på honom. Hon ville hellre ha honom än D-ponnyerna vi hade i familjen, när hon växr ur sin B-ponny. En mer ansvarstagande häst får man leta efter, han tog hand om henne som om hon varit hans eget barn:love: Sen har ajg haft och ridit fler och ingen har behövt några långa omskolningar eller annat trams, det är lättlärda kloka hästar och fn rider jag ju dessutom en aktiv galoppör som ridhäst och planerar och tränar för att tävla dressyr i höst (LA och ev MSV)

Man utbildar dem som vilken unghäst som helst som är grundinriden.

Jag skulle köpa den!!

Senast ändrad av en moderator:

Problemet med min dam är att hon blivit alltför hårt riden när hon gick i träning, hon trivs inte vid ridning och när man ställer större krav än promenadridning på henne så protesterar hon enormt.

Problemet med fulllbod är också att dom många gånger är smartare än sina ägare/ryttare och man får se upp så att man inte är grundlurad ang vad hästen klarar/inte klarar:o
Visst kan en del ha gamla skador men de flesta har inga men alls som har betydelse i ridningen.
Jag har med mina fullblod varit med om att tro det ena och det andra särskilt med den som hade en gammal senskada. Jag skyllde allt¨på den tills jag lärde mej att hästen var stark som en björn och klarade v äldigt hård träning, men lat och hittade många sätt att komma undan. När jag kom underfund med det kunde jag hitta sätt att få honom mer engagerad och då hade han inte problem med något allra minst sin gamla skada. Hästen var kärnfrisk i alla långa åren jag hade honom.

Säger inte att det är så för din, självklart, men det kan vara värt att tänka på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka