Skulle ni köpa en galoppör?

Sv: Skulle ni köpa en galoppör?

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en galoppör. Allt som krävs är lite tålamod och när hästen sen inte längre går i hård träning kommer ju antagligen personligheten att förändras. Du kanske bör tänka över åldern dock. En femårig häst är ju alltid en femåring.
Jag kan inte för mitt liv förstå ögongrejen. Jag har aldrig köpt en häst efter ögonen. Men jag förstår galoppörkärleken, åker förbi banan två gånger om dagen och att cantra där på vintern ser ju fööööör mysigt ut:)

Men jag förstår galoppörkärleken, åker förbi banan två gånger om dagen och att cantra där på vintern ser ju fööööör mysigt ut:)

:confused: :confused: Jag tror inte banan ingår när man köper hästen:cool:

Skulle aldrig i hela mitt liv rekomendera någon att köpa en galoppör som första häst. Det är som upplagt för år av svett blod och tårar.

Köp en vettig läromästare.

Det var det dummaste jag hört på länge. :eek: Fullblod är RIDHÄSTAR till att börja med vilket travare inte är.

Laktrits: Samma till dej, det där med "varva ner lång tid" är struntprat det också.

Ts: Köp den! Jag har ridit fbl sen jag köpte mitt första för mer än 20 år sen och kan inte tänka mej att köpa annan faktiskt. Gå på känslan, det du ser hos hästen tex ögonen.

När jag köpte mitt första, direkt från TÄby fick jag en massa varningar och liknande påståenden som dem jag bemötte ovan:rofl:

Folk sa t o m "tänk på att du har barn":eek: :rofl:
Ja han blev hela familjens kompis och när yngsta dottern var 10 tog hon över honom som sin häst, och både red med kompisarna och tävlade dressyr på honom. Hon ville hellre ha honom än D-ponnyerna vi hade i familjen, när hon växr ur sin B-ponny. En mer ansvarstagande häst får man leta efter, han tog hand om henne som om hon varit hans eget barn:love: Sen har ajg haft och ridit fler och ingen har behövt några långa omskolningar eller annat trams, det är lättlärda kloka hästar och fn rider jag ju dessutom en aktiv galoppör som ridhäst och planerar och tränar för att tävla dressyr i höst (LA och ev MSV)

Man utbildar dem som vilken unghäst som helst som är grundinriden.

Jag skulle köpa den!!

Ojdå vilken kommentar ,fullblod kontra varmblod. en häst e en häst e en häst . Ridbarheten sitter i gångarterna. Man brukar skilja på en dragare och en ridhäst på detta sätt. Ridhäst kvadratisk och dragare rektangulär. Fulllbod e snabb i galopp och varmblod i trav, det kan vara lika svår eller lätt att omskola dem båda. att lyckas eller ej sitte hos ryttaren.
ett tips att köpa häst, tyck om den ,för den, den är och inte för den du kan bli med den.;)

Kan inte sluta förundras över att det är enligt vissa negativt att köpa en fd galoppör. Du får mycket häst för pengarna. Precis som med vilket hästköp som hellst så är det DU och ingen annan som väljer vem du köper, för det gäller med alla hästar inte generellt fullblod att du kan faktiskt köpa "grisen i säcken". Tittiga hästar finns också av alla raser, liksom skadade hästar. Det är bara att välja i djungeln. Men vi kan väl vara överrens om att få hästar är så väl omhändertagna som galopp och travhästar. Det behöver inte bli fel köp , för galopp el travhästar har så mycket i sin ryggsäck, van med trafik , helt enkelt van att pysslas om. Det är tacksamma hästar att äga .:love:

Köpa en fd galoppör som första häst är det bästa jag gjort.
Fått lära mig ett och annat men det ser jag inte som en nackdel.
Underbart med en häst som gått i proffsträning och lärt sig uppföra sig.

Ojdå vilken kommentar ,fullblod kontra varmblod. en häst e en häst e en häst . Ridbarheten sitter i gångarterna. Man brukar skilja på en dragare och en ridhäst på detta sätt. Ridhäst kvadratisk och dragare rektangulär. Fulllbod e snabb i galopp och varmblod i trav, det kan vara lika svår eller lätt att omskola dem båda. att lyckas eller ej sitte hos ryttaren.
ett tips att köpa häst, tyck om den ,för den, den är och inte för den du kan bli med den.;)

Du kan ju knappast sitta här och säga att det är svårt att skola om fullblod :crazy: eller lika svårt att skola om travare.

Det är ju bara att se vilka som tävlar i världs eliten i tex fälttävlan, inte är det travare iaf

Förstår inte detta med att folk anser att det är svårt att skola om dem?? De flesta är ju faktiskt ridna på "normalt" sätt och inte bara skenade runt på bana.

Det enda som är jobbigt är att få ner dem i kondition men det brukar lösa sig självt om man ger dem tid

Vad jag har hört så är det svårare att skola om en galoppör än en travare. Det hade visst mycket med sadel, skänklar mm mm att göra. En travare börjar man ju från början med lixom. Säger som lakrits, tänk noga över det och försök att ta henne på prov ett tag.

Struntprat! Fd galoppörer är inga svåra hästar i den bemärkelsen. De behöver bara sin tid att släppa ban-sinnet, komma ner i varv och släppa en del galoppmuskler. Sen är det hur goa som helst. Det är känsliga hästar men på ett mycket bra sätt, de är otroligt ridbara.

I en gammal travare har du ingen ridbarhet sen innan, detta finns ju redan hos den fd galoppören, så varför skulle det vara "svårare" att skola om en galoppör? :crazy:

Det kan dock kärvas en mycket tuff och rutinerad ryttare då det är mycket häst i huvudet hos fullbloden och framförallt hos fd galoppörer. De är stressade från banan etc, så de behöver sin tid att komma till rätta, men är man bestämd som ryttare och inte blir rädd för hästen så brukar det gå bra.

Jag var skeptisk till fd galoppörer och fullblod överlag, men idag älskar jag dem :love: de är helt fantastiska ....

Det beror lite på hur den ser ut, men generellt sagt skulle jag säga nej.

Eftersom deras kroppsbyggnad och rörelsemönster inte tilltalar mig.

Sen finns det så klart undantag, men har inte sett speciellt många som faller mig i smaken.

De verkar hållbara eftersom de tål att springa som de gör på galoppbanorna, men typiska fullblodsfötter t ex, är ett sorgligt kapitel..:crazy: :crazy:

Ofta känsliga i skinnet/pälsen och svårfödda, är saker som inte låter någe vidare i mina öron heller...

Men som sagt var det finns undantag! :) :)

Det beror lite på hur den ser ut, men generellt sagt skulle jag säga nej.

Eftersom deras kroppsbyggnad och rörelsemönster inte tilltalar mig.

Sen finns det så klart undantag, men har inte sett speciellt många som faller mig i smaken.

De verkar hållbara eftersom de tål att springa som de gör på galoppbanorna, men typiska fullblodsfötter t ex, är ett sorgligt kapitel..:crazy: :crazy:

Ofta känsliga i skinnet/pälsen och svårfödda, är saker som inte låter någe vidare i mina öron heller...

Men som sagt var det finns undantag! :) :)

Då har du inte träffat på de bra fullbloden ;)

Dåliga fötter är en myt och känslig hud har jag aldrig träffat på :crazy:

Däremot så krävs det mer foder

Hej!

Jag skulle kunna köpa en galoppör. Folk pratar ju likadant om "Travare" att det inte är något att ha och att de inte kommer gå att få dem att galoppera. Men bara man har viljan och tid så går allt.:smirk: lycka till!;)

Då har du inte träffat på de bra fullbloden ;)

Dåliga fötter är en myt och känslig hud har jag aldrig träffat på :crazy:

Däremot så krävs det mer foder

Dåliga fötter och känslig hy är inte några myter utan ganska vanligt bland fullblod.
MEN som jag tidigare skrev så finns det undantatag.

Angående utseendet och rörelsemönster så är det mina personliga åsikter om hur JAG vill att en häst ska se ut för att JAG ska vilja ha den.

Angående utseendet och rörelsemönster så är det mina personliga åsikter om hur JAG vill att en häst ska se ut för att JAG ska vilja ha den.

Jag gillar inte de minsta och tunnaste heller utan mina (och även den jag rider nu) har varit av den kraftigare typen. Som ridhästar ändrar de ju en del i kroppen, jag har ofta fått frågan "är det verkligen ett fullblod:confused: " om de hästar jag har ridit.

Traven är ju knappast som ett dressyrhalvblod oftast men det finns mängder av halvblod med dålig trav, alla är inte flashiga precis.
Men trav kan man jobba med och har den bra i grunden kan den blin riktigt bra med lite jobb.

Men galoppen däremot finns alltid och även skritten dem kan man inte förbättra så jag föredrar fullblod bla av den anledningen. Har man ridit dem i så många år som jag, tycker man ofta ett havlblod känns rörelsestört när man galopperar på dem:crazy: jag har ändå då ridit kompisars hästar som tävlas i msv dressyr o även svår fakltiskt.

Så det där med rörelsemönster kan man diskutera tycker ju jag då, förstås.

Men smaken är ju olika som tur är:D :p

Dåliga fötter och känslig hy är inte några myter utan ganska vanligt bland fullblod.
MEN som jag tidigare skrev så finns det undantatag.

Och eftersom jag la in en ;) så var det inte menat som kritik till dig!

Och nej jag har haft ca 10st fullblod och ingen av dem har varit dålig i huden eller i sina fötter. Har träffat på betydligt fler och ingen av dem har heller haft några problem. Jag har däremot träffat betydligt fler halvblod med dessa problem.

Och åter igen du kanske inte har träffat de rätta fullbloden ;)

Och dessutom så en häst som tränas för galopp har ju aldrig samma förutsättningar att utveckla sin trav.

Jag har sett många fullblod med mkt bra trav.

Hej!

Jag skulle kunna köpa en galoppör. Folk pratar ju likadant om "Travare" att det inte är något att ha och att de inte kommer gå att få dem att galoppera. Men bara man har viljan och tid så går allt.:smirk: lycka till!;)

Min travare älskar att galoppera, en period hade jag problem med traven för hon tar för sig mkt mer i galoppen ;)

Ja, ska vi räkna upp alla problem som finns med halvblod också så blir nog listan ungefär densamma.

Heta och dumma halvblod finns det nog fler av än fullblod.

Min travare älskar att galoppera, en period hade jag problem med traven för hon tar för sig mkt mer i galoppen ;)

Jag hade en travare när jag var mindre och hon ÄLSKADE att galoppera, det var därför som hon inte kunde vara på banan :smirk:
Så de kan de med. Men det är att folk har förutfattade meningar om vissa raser.

Huvudsaken är att man själv är nöjd och glad med sin älskade häst:love:

Hon verkar ju bra! Skulle köpt henne om jag var du :)
Låter ju som att du tycker rysligt mycket om henne :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka