Skulle ni hellre vilja göra något annat?

O

Onion

Är det någon som längtar efter något annat med hästlivet? Eller något mer?

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig så jag får väl försöka beskriva hur jag känner det så får vi se om nån känner igen sig :idea:

Jag har ridit i 13 år och sedan 7 år sedan har vi haft egna hästar (familjens). Vi har alltid haft islandshästar och står på ett stall med endast isisar. Jag älskar rasen och människorna och självklart min alldeles egna plutt :love: men ibland blir jag så himla sugen på att göra annat...eller annat, jag vill göra mer!

Sanningen å säga så är jag inte särskilt förtjust i tölten....men jag måste ju träna den och alla tävlingar är uppbyggda på tölt. Detta brukar chocka isis-människor eftersom många valt rasen pga tölten.

Jag älskar att hoppa. Det ser så sjukt kul ut att flyga över höga hinder :) Jag vill göra det också. Och tänkt va coolt det skulle vara att rida fälttävlan ! Och dressyr...

Men jag älskar min häst jättemycket och mamma och syster vill ju fortfarande rida islandshästar.

Nån som känner igen sig på något sätt?
Jag reserverar mig från välmenande råd från människor som inte är i en liknande sits eller förstår den..

Sv: Skulle ni hellre vilja göra något annat?

Jag tror jag förstår vad du menar. Jag har själv ingen islandshäst utan ett varmblod. Men när jag under gymnasiet praktiserade på en islandshästgård och red bara islandshäst i en månad så saknade jag att rida stor häst. Jag saknade farten och "smidigheten" som de större hästarna har (inte sagt att islandshästar inte är snabba och smidiga men känslan är liksom annorlunda).
Men nu känner jag iofs tvärtom :crazy: Skulle vilja ha en liten islandshäst, trots att jag såklart tycker jättemycket om min häst.
Du kanske kan bli medryttare till en storhäst eller börja på ridskola. Eller varför inte hoppa och träna fälttävlan med islandshästen och se om det verkligen är det du är ute efter.:idea:

Jag red islandshäst i några år och det var endast två av de hästarna jag red som kunde gå hyffsat bra i dressyr. (en hingst och ett sto). Jag saknade att inte kunna göra mina j*vla skänkelvikningar i galopp och allt annat. Visst, flera av hästarna jag red kunde hoppa riktigt okej, men det är ändå inte samma sak. När då "mina" hästar såldes gav jag upp och bytte tillbaka till en blaning av stora hästar och ponnys, och det funkar bra för mig nu. Visst saknar man ibland att inte bara kunna samla upp och tölta iväg, eller att inte behöva oroa sig över om hästen "kan gå fram" i den terrängen man rider i, men det löser sig alltid tillslut.

Är det någon som längtar efter något annat med hästlivet? Eller något mer?

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig så jag får väl försöka beskriva hur jag känner det så får vi se om nån känner igen sig :idea:

Jag har ridit i 13 år och sedan 7 år sedan har vi haft egna hästar (familjens). Vi har alltid haft islandshästar och står på ett stall med endast isisar. Jag älskar rasen och människorna och självklart min alldeles egna plutt :love: men ibland blir jag så himla sugen på att göra annat...eller annat, jag vill göra mer!

Sanningen å säga så är jag inte särskilt förtjust i tölten....men jag måste ju träna den och alla tävlingar är uppbyggda på tölt. Detta brukar chocka isis-människor eftersom många valt rasen pga tölten.

Jag älskar att hoppa. Det ser så sjukt kul ut att flyga över höga hinder :) Jag vill göra det också. Och tänkt va coolt det skulle vara att rida fälttävlan ! Och dressyr...

Men jag älskar min häst jättemycket och mamma och syster vill ju fortfarande rida islandshästar.

Nån som känner igen sig på något sätt?
Jag reserverar mig från välmenande råd från människor som inte är i en liknande sits eller förstår den..

Haha, det var lite komiskt.. har i en vecka tänkt exakt samma sak, fast helt tvärt om. Jag rider "vanliga" hästar och har en "vanlig" ridhäst... men som börjat drömma om en islandshäst, har börjat inse att det finns så himla mycket mer, än att tävla, träna, och jag vet att gemenskapen är annorlunda i ett stall med islandsmänniskor. Visserligen står jag i ett bra stall där alla behandlar varann som sitt egna kött och blod, MEN när man kommer utanför mitt stall så märker man av det desto mer, att konkurrera med blickar, utrustning osv.. jag är trött på det. Har varit i en del islandshäst-stall och det är faktist annorlunda, som sagt gemenskapen bland annat. Jag vill ha en häst man slipper alla dessa benskydd, allt detta onödiga fåfänga för vår egna skull, slippa känsliga hästar som måste ha 2 tjocka täcken på sig under vintern (min häst är oerhört känslig) jag vill upptäcka något annat, och efter att ha ridit islandshästar så är jag såld..

Missuppfatta mig inte nu att det är gemenskapen i stall osv. jag är ute efter att förändra, för jag lär få svar som "men köp utrustning du själv vill ha, stå i ett bra stall" men det spelar ingen roll, för vi förmänskligar djuren hela tiden till en överdrift och attityder runt omkring är väldigt onlika.

så sanna mina ord, jag vet hur du känner..

Själv äger jag en underbar islandshäst men är riktigt sugen på att skaffa eller iaf börja rida en storhäst (typ svenskt halvblod eller liknande). Tycker de ser så otroligt kul ut att rida denna typ av häst. Kunna arbeta med en "okomplicerad" häst (3 gångarter). Kunna trava ordentligt i form på små volter, galoppera på volter osv.

Äger en 5gångare så jag kan ju inget av dessa. Kanske ska ta å testa att rida en storhäst någongång bara för att se hur de är.

Gick iof över till islandshäst från ponny efter att jag ramla ner från en trappa å fick en spricka i bäckenet. Gick då över till islandshäst med dess tölt, eftersom jag inte kunde trava (gjorde för ont). Nu har jag turen att min häst har en "mjuk" trav så de gör inte alltför ont. Kanske skulle dö utav smärta utav att trava ordentligt :eek: (smärre överdrivelse)..

Men jag förstår att du är sugen att testa på annat och jag tror att de bästa är att faktiskt göra de som faller en in!. Testa att börja på ridskola eller bli medryttare!. Kanske du får göra de du tycker om ett tag och "tröttnar" eller iaf mättar din hunger.

hallå..jag kanske bara e nån som har svårt att "hänga kvar" vid en typ av häst och en typ av ridning och förstår vad du menar helt och hållet. Började som d flesta med att rida ponny..va kul tills favvishästen dog o tog ett uppbehåll på ett år, då va ponnusarna för små och jag började rida islandshästar..blev kvar yttligare två år tills jag ännu en gång ville uppgradera mig med nytt och lite större storlek..började rids på fjordingar:idea: blev igen kvar två år tills dessa kändes för klumpiga och jag drömd eom den stoora hästen:love: och jag började rida på storhästar och har blivigt kvar sen dess..(4år).. har tom. utvecklat mig så jag sen i vintras lär mig rida galopp på täby galopp som också är en helt annorlunda upplevelse.. Tycker inte man ska va rädd för att testa på nått nytt..man e av sig självt nyfiken på andra saker och det är inget fel med de..kan iofs förstå att de blir knepigare om man har egen häst men kanske som någon anna skrev att du försöker testa på på ridskola, finns ju med hoppinriktning, eller känner nån som har storhäst..
stå på dig lite om dina visioner:P

Kom att tänka på en sak när jag läste alla svar (främst Diesels) att jag nog är ganska rastlös och vill göra så mycket som möjligt och det genomsyrar det mesta i mitt liv.
Vid sidan av ridningen har jag testat/haft planer på att testa basket, fotboll, innebandy, cheerleading, klarinett och trummor... När jag skulle välja gymnasielinje fanns dessa på listan: fordon, frisör, naturbruk, djurpark, samhälle och estet.. Och inom hästsporten tycker jag att islandsridning (såklart), hoppning, dressyr, voltige, gymkhana, fälttävlan, galopp, ponnytrav (och skogsridning) är intressant. :D
Mina yrkesplaner ska vi inte ens tala om..... Det är ju så mycket man kan göra!

Jag tror att jag måste komma ihåg att livet faktiskt är ganska långt och att det aldrig är försent att lära sig något nytt.

Tycker inte man ska va rädd för att testa på nått nytt..man e av sig självt nyfiken på andra saker och det är inget fel med de..
stå på dig lite om dina visioner:P

Tack Diesel för det. Känns peppande.
Jag har faktiskt fått dåligt samvete för att jag inte känner mig "nöjd" Här har min mamma lagt ut en massa pengar och tid bara för att jag ska kunna hålla på med hästar typ.

Tack alla andra också för alla tipsen. Att bli medryttare funkar nog inte eftersom det blir två hästar i två olika stall. Det har jag nog inte tid till.
Ridskola är ju en utmärkt idé :) (tills jag blivit stor och jätterik och har råd att köpa en häst av varje sort hehe)
Att lära islandshästen jag har att hoppa ingår självklart i planeringen :cool: men det går ju inte att komma ifrån att det finns andra raser med mycker bättre fallenhet för det.
Även om inte direkt satsar på en internationell ridsportskarriär så vill jag ju kunna starta i lite tävlingar. Och med islandshästen måste jag vara medlem i två klubbar med två licenser och hålla på och krångla med att få starta som storhäst och blahablaha. Dyrt ju.
Jag tycker att det är synd att ridsporten är så uppdelad mellan islandshästar och "vanliga"
Och andra sidan kanske det är förståeligt att vissa stall har sina egna inriktningar så att säga. Ur tränings och tävlings synpunkt är det ju väldigt praktiskt.

Hästen jag äger nu fastnade jag faktiskt för pga att han var så "hästig" Jättemjuk med stark trav och lätt för att jobba i form.

Själv äger jag en underbar islandshäst men är riktigt sugen på att skaffa eller iaf börja rida en storhäst (typ svenskt halvblod eller liknande). Tycker de ser så otroligt kul ut att rida denna typ av häst. Kunna arbeta med en "okomplicerad" häst (3 gångarter). Kunna trava ordentligt i form på små volter, galoppera på volter osv.

Äger en 5gångare så jag kan ju inget av dessa. Kanske ska ta å testa att rida en storhäst någongång bara för att se hur de är.

Förstår precis. Ägde en femgångare förut och då var ju det ju bara att glömma trav på volter eller galopp på bana överhuvudtaget..
Nu kan jag allt det där :love:

Haha, det var lite komiskt.. har i en vecka tänkt exakt samma sak, fast helt tvärt om.

MidnightWalker, vi kanske ska bytlåna?? :idea:

Tycker verkligen du ska försöka börja på en ridskola med stora hästar..kanske t.o.m med hoppinriktning? går ju alltid att ändra på annars..själv e jag väldigt sugen på att försöka testa på western nu men jag bor lite fel för de..finns inga bra westernridskolor här som jag kan upptäcka :mad:

Dina föräldrar vill väl att du ska ha kul och intr "tröttna" på hästarna eftersom de nu ligger så mycket pengar i detta och just därför (för hoppningsvis) stöttar dig i de.

Säg den människa som inte vill utvecklas på ena eller andra sättet..

Lycka till

De är just de jag saknar. Vi kan nu trava på stoooora volter efter typ 1 års arbete. (tycker de går såååå långsamt framåt just nu)

Men ska prata lite med en släkting som har storhäst. Måste ju bara testa en gång iaf :)

Kanske får höjdskräck :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama