Skulle någon här VÅGA avla med en klon?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Donauschwalbe
  • Startdatum Startdatum
D

Donauschwalbe

Quidam de Revel har klonats för att klonen ska användas som avelshingst, fler hingstar ska komma som kloner. Skulle någon här använda sperma från en klon till en känd hingst (exempelvis Quidam eller låt oss säga Donnerhall) till sitt/sina ston?

Jag tycker att det känns som om människan leker gud och undrar verkligen om inte naturen kommer att slå tillbaka mot sådant här på något vis, exempelvis genom icke livsdugliga avkommor eller något annat konstigt. Tänk om Quidam-klonen börjar användas i avel när han är tre-fyra år och om ytterligare några år dör han i någon underlig sjukdom som veterinärerna aldrig sett tidigare?

Hur VÅGAR man pyssla med sådant här? :crazy:

Sv: Skulle någon här VÅGA avla med en klon?!

Skulle någon här använda sperma från en klon till en känd hingst (exempelvis Quidam eller låt oss säga Donnerhall) till sitt/sina ston?

Det där funderade jag också på när jag läste artikeln/reportaget ridsport idag...

Jag hoppas att naturen säger ifrån så att hingtsen visar sig vara infertil, då jag tycker att den etiska gränsen för reproduktion nu har passerats å´de´grövsta...

Tänk om Quidam-klonen börjar användas i avel när han är tre-fyra år och om ytterligare några år dör han i någon underlig sjukdom som veterinärerna aldrig sett tidigare?

Jag tror inte att man kommer att vänta med att använda honom tills han är ca 3 - 4 år utan jag tror man kommer att testa honom tidigare - men det är vad jag gissar !!!!

Helen

Jag hoppas som du. Att hingstklonen är infertil. Är skrämmande vad forskningen kan göra. Usch och fy :mad:

Jag skulle definitivt inte göra det. Våga kanske jag skulle men det är fullständigt emot mina etiska principer så jag tänker aldrig gagna sån avel.

Jag tycker att hela fenomenet med avel får en väldigt konstig vridning om vi ska börja använda oss av kloner. Målet med all avel borde ju ändå vara att avkommorna ska vara BÄTTRE än sina föräldrar och därmed föra aveln och blodslinjerna framåt själva?

Jag hoppas verkligen att hela avelsvärlden kommer motsätta sig detta genom att inte använda klonade avkommor i aveln men det är väl att hoppas för mycket kanske :crazy:

OT men varför kom Ridpsort idag...? Jag har också fått den, förra numret fick jag inte förrän på mpndagen och nu fick jag detta idag :confused:.

Ja, jag skulle våga. Men kanske inte vara villig att betala speciellt mycket för en verksamhet på försöksstadiet.

Undrar också. Har aldrig fått den på en torsdag förr. Ändrade utgivningsdagar? Blev väldigt förvånad när jag kom hem...

Definitivt inte!

Inte ens om de klonade Gaspari...

Tycker att det är obehagligt med kloningen av djur och tycker att vetenskapen ännu inte kommit så långt att man ska tillåta kloner att få verka i den vanliga aveln. Åtminstone bör de klonade hästarna få bli en tio år, och få visa att/om de fungerar som hästar tillverkade på normal väg innan de ska släppas in i allmän avel.

Donauschwalbe skrev:
Skulle någon här använda sperma från en klon till en känd hingst
:

Nja... alltså, klonen är väl en egen individ som jag ser det, även om den kommit till på annat sätt än det vanliga. Det betyder väl att den skall godkännas för avel själv. Att vi skulle göra som man gjort på Zangersheide kan jag inte se, dvs godkänna hingsten osedd.
Visar den sig sedan ärva ned något som ger problem så tas den väl ur avel på vanligt sätt, som typ struppipare eller något.
Så vitt jag förstod av artikeln så fanns redan andra generationen av boskap som avlats på klonade tjurar och allt verkade fungera där så...

Jag ser inte vad som är så otroligt stort och hemskt med det här, känns väl snarare som ett ganska logiskt steg framåt. Tvivlar på att det är det sista vi sett med tanke på vad som händer på andra håll i vetenskapen, genmanupulation, stamcellsforskning etc.
Men hur naturliga är vi idag med frusen semin, ibland från döda hingstar (ex Irco Mena) på ston som PG sprutas för att komma i brunst?? Detta betraktar vi som helt naturligt idag men hur resonerade man för 20 år sedan om just dessa saker.
-Huga så onaturligt med frusen semin!!
Utvecklingen går framåt, like it or not.

Är lilla QdR junior lika bra i förärvningen som sin "far" så skulle jag gärna betäcka med honom utan dåligt samvete eller tankar på att avkomman skulle bli defekt på något sätt.
Så hemsk är jag.
Tycker andra olika tänker inte jag ha synpunkter på det, var och en gör sina egna val, det är väl inte konstigare än så, eller är det?

Men faktum är ju att även om den här kommer att bete sig lite annorlunda än vad hans far gjort osv så handlar det ju om exakt samma gener. Därför kommer de aldrig behöva testa dessa hingstar. För generna de för vidare är exakt samma som de från originalet.

Därför kommer det aldrig handla om prestation på de klonade hingstarna.

Jag vet inte heller om jag är helt emot det. Semin och skick med fryst är inte heller naturligt. Jag vet inte vart jag har min personliga gräns...

Zangersheide har väl inte godkänt fölet?
De har väl bara stambokfört honom??
De kanske var det du menade, men jag inte förstod?
Om han senare kommer att godkännas är väl en annan femma, för det är ju en individ vi pratar om, och den blir ju inte godkänd med automatik, bara för att dens spegelbild är det?

OT
Jag fick också mina rutiner förändrade, för vem fick något gjort, när tidningen låg i brevlådan! ;) Gladde mig att se att Undercover är på g!

mvh

Även om generna är exakt lika så blir ju inte individerna det.

jag har ett par kloner hemma (enäggstvillingar :love: ) och de definitivt olika begåvade när det gäller fysiska aktiviteter. Så att även om de genetiskt är identiska så *har* de olika förutsättningar ändå. Detta borde ju vara miljöpåverkan, men då har ju mina barn större gemensam miljö än CdR och CdR CL ?

jag skulle personligen INTE använda mig av en klon i avel - förutom att jag hoppas på barnbarn då !

Jo zangersheide har godkänt fölungen redan, de tog tydligen ett sånt principbeslut redan 2002, men vi får väl se vad ASVH och DVH tex gör

Lite fundersam...man säger att det funkat i ett par generationer med boskap...men hur kan de se resultatet av detta redan nu måntro.

Det är ju inte mer än några år sedan det tjafsades om fåret Dolly som blev till genom kloning och som förvandlades åldersmässigt till en 6 åring på bara några månader rent fysiskt (värddjuret var väl 6 år gammal tror jag).Så jag fattar inte hur det hänger ihop riktigt...jag trodde de började med boskap efter fåret Dolly??Åtminstone kom artiklarna i den ordningen-i tidningarna.

Visst nyfiken kan man vara-men vissa saker kanske inte är menat att bli.

hoppsann skrev:
Zangersheide har väl inte godkänt fölet?
De har väl bara stambokfört honom??

Så vitt jag förstod var han redan godkänd. Men om de menade godkänd för stamboken eller godkänd för avel det fattade jag inte. Jag tänkte bara att de måste mena som hingst för avel.
Får väl läsa om artikeln.

Det är knepigt det här med godkännade. Individerna kan ju bli väldigt olika och till och med få olika problem men ändå ha samma gener. Snurrigt. Tänker tex på en sån sak som lösa benbitar. Det är ganska mycket foderrelaterat, mycket proteiner osv. Säg att klonen pga lösa benbitar, eller andra skelett förändringar inte fungerar lika bra. Kan till och med vara olyckor som gör honom kroniskt halt eller extriört felaktig. Godkänner man honom ändå? Teoretiskt ja, eftersom han har samma gener som en redan godkänd hingst.
Skapar många nya frågor.... men det går säkert att lösa.

Tycker det känns spännande, skulle gärna avla på jätteharen Calvaro 005 när han finns som hingst. Större scoope har jag aldrig sett. Ärver han ner det så lär han bli populär!

Hur skriver man tex. stamtavlan på en häst som inte har några föräldrar utan är sin egen förälder ? :confused:

Helen

:D

Han har ju ärvt generna från QdR föräldrar, så jag antar att det är vad som kommer stå.

Men mystiskt blir det!

.......och vad händer när man betäcker en klon med en annan klon :confused: - låt mig förtydliga mig - vad händer när man betäcker en Quidamklon med en tex Flippanklon ? Vi kanske måste ordna en Grand Prix cirkus för kloner och en för oklonade hästar :o ;) :rofl:

Helen

Liknande trådar

Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS...
2
Svar
37
· Visningar
3 473
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 710
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En klon från hingsten Quidam de Revel, individuell OS-fyra i hoppning 1992, kommer från och med nästa år börja tjänstgöra som...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: Gunnar
·
Avel Funderar lite på hur aktiva uppfödare tänker när det finns flera generationer från en och samma hingstlinje att välja på? Från vissa...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II