Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

sadelgjord

Trådstartare
Tänk er att ni har en häst, en alldeles fantastisk och underbar häst som du älskar utav hela ditt hjärta. Av någon anledning kommer du inte kunna ha kvar hästen. Tidsbrist, ekonomi, tappat intresse eller vad som helst.

Hästen ifråga blir inte lätt att sälja p.g.a. att den är ett riktigt klantarsle och skadar sig mest hela tiden. Aldrig några allvarliga skador eller något återkommande men alltid något nytt. Ca tre gånger om året i snitt så får hästen ställas av p.g.a någon skada av något slag. Och frågan är då om man ens vill sälja den här hästen iom risken att hon hamnar hos någon som inte ger henne den vården hon behöver.
Hästen ligger kanske i 35-40000 kr klassen om hon inte hade haft den här skadehistoriken.

Hästen har en alldeles fantastisk medryttare, som älskar hästen och bryr sig om henne. Som tar hand om hästen på det bästa möjliga sättet och gör allt för henne. Jag funderar nu på att helt enkelt skriva över hästen på medryttaren för att vara säker på att hon inte ska bli någon vandringspokal eller hamna bortglömd i någon hage. Det andra alternativet jag kan se är att hästen får somna in...

Skulle ni kunna tänka er att göra något liknande?
Hur skulle ni tänka i denna situation?
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag kan ha fel, men måste man inte ta betalt när man säljer ett djur? Det är väl inte tillåtet att skänka bort djur i Sverige?

Vad som är en godkänd summa verkar det å andra sidan inte finnas några regler om så en symbolisk summa är väl gott nog antar jag. :)

Skriv över hästen bara! Den får det ju bra hos medryttaren som gärna vill ha den antar jag.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag sålde min unghäst till halva priset till en vän. Dels för att det verkligen var dags för hästen att börja användas vilket jag inte hann med med småbarn och studier, men också för att jag visste att min vän redan älskade hästen och skulle ta väl hand om den. Då blev pengarna mindre viktiga.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Hade skrivit ett fodervärdsavtal "på livstid", dvs så länge medryttaren vill låna hästen så får denne ha hästen.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Tänk er att ni har en häst, en alldeles fantastisk och underbar häst som du älskar utav hela ditt hjärta. Av någon anledning kommer du inte kunna ha kvar hästen. Tidsbrist, ekonomi, tappat intresse eller vad som helst.

Hästen ifråga blir inte lätt att sälja p.g.a. att den är ett riktigt klantarsle och skadar sig mest hela tiden. Aldrig några allvarliga skador eller något återkommande men alltid något nytt. Ca tre gånger om året i snitt så får hästen ställas av p.g.a någon skada av något slag. Och frågan är då om man ens vill sälja den här hästen iom risken att hon hamnar hos någon som inte ger henne den vården hon behöver.
Hästen ligger kanske i 35-40000 kr klassen om hon inte hade haft den här skadehistoriken.

Hästen har en alldeles fantastisk medryttare, som älskar hästen och bryr sig om henne. Som tar hand om hästen på det bästa möjliga sättet och gör allt för henne. Jag funderar nu på att helt enkelt skriva över hästen på medryttaren för att vara säker på att hon inte ska bli någon vandringspokal eller hamna bortglömd i någon hage. Det andra alternativet jag kan se är att hästen får somna in...

Skulle ni kunna tänka er att göra något liknande?
Hur skulle ni tänka i denna situation?

Jag har gjort just det. Skänkte bort en häst som jag haft sen hon var ett 6 månaders föl till fodervärden. Den skrev jag formellt över och var sen inte ägare på mer. Den andra hästen som jag haft i 17 år gav jag i princip också bort, den blev på livstidsfoder till en annan fordervärd mer eller mindre bortgiven även om jag formellt stod som ägare.

Hade haft båda utlånade ca 2 år innan och båda fordervärdarna var toppen, hälsade på ofta och när jag själv var på väg att flytta utomlands och inte längre kunde ha de kvar gjorde jag så. Båda hade det superbra hos sina ägare så länge de levde. Gamlingen blev hela 24 år gammal och den yngre fick tyvärr tas bort efter ca 1,5 år pga en skada som skulle kräva lång tid på box (och den hästen var inte gjord för att stå på boxvila) togs den också bort. Där rådgjorde ägaren med mig fast jag egentligen inte hade något att säga till om längre men vi var båda överens. Hästen var en pina att ha på box, hade pga andra skador haft kortare boxvilor (2-3 veckor) och det var rena helvetet. Så när det kom en skada som krävde 6 månader på box var vi båda klara på att nej, det utsätter vi inte hästen för.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag funderar nu på att helt enkelt skriva över hästen på medryttaren för att vara säker på att hon inte ska bli någon vandringspokal eller hamna bortglömd i någon hage.

Den säkerheten är borta om du skriver över henne eftersom du då inte alls kan styra vad nya ägaren gör med hästen. Livstidsfodervärd låter väl klokare, skulle hästen då komma tillbaka kan du avliva den då om inget annat alternativ finns vid tillfället.

Om du litar på att fodervärden däremot resonerar som du, behåller eller avlivar, alternativ lämnar tillbaka hästen så kanske. Men frågan är om man törs lita på någon på det viset i samband med hästaffärer...
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Nej inte om du vill vara säker på att den inte blir en vandringspokal lita aldrig på någons ord när det kommer till hästaffärer låt medryttaren eller någon annan om denne inte vill ta hästen på foder istället.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag har skänkt bort en häst i motsvarande situation.
Den har det jättebra nu.
Nya ägaren får naturligtvis göra som de vill med hästen inklusive sälja den.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Är du säker på att hästen inte är ett klantarsle i just din miljö? Om den byter miljö är det ju inte säkert att hästen fortsätter göra sig illa. Det kan ju bero på mycket, hagkompisar, underlag, hagens utformning, boxar, handhavande osv osv.
Om hästar har gjort sig illa som beror på olycka och det är småsaker så är det inget iafl jag bryr mig om vid köp. Djur gör sig illa. Så länge det inte påverkar deras framtida användning eller sådant, utan är småsaker som läker ut hela tiden. Och just det att jag är mycket väl medveten om att det är miljön runt i kring hästarna som ofta orsakar skadorna.

Så jag hade inte skänt bort en häst pga de anlendingarna. Men nu vet jag ju inte hur pass allvaliga skadorna blivit på hästen. Men det låter ju inte som att det är några allvarliga saker som påverkar hästen. Jag hade sålt, berättat att hästen är klantig. Det är ju inte alls säkert att hästen gör sig illa hos andra ägare som håller hästen annorlunda.

om du vill att medryttaren ska ha häste hade jag skrivit livslångt fodervärdsavtal till henne. Pengarna spelar ju ingen roll om man vet att hästen kommer få det bra hos en man litar på.
Somna in tycker jag käns drastiskt på en frisk häst.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Absolut, jag hade inte tvekat! Jag har vänner jag litar på som heller aldrig skulle vilja att djuren blir vandringspokaler där jag kan lita på att om dom inte skulle kunna ha kvar djuret skulle ta ett bra och vettigt beslut för djurets bästa.:)
Har du en sån vän/medryttare så varför inte? Pengar är mycket men inte allt och ett bra hem väger i mitt hjärta tyngst i alla lägen.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

För 7-8 år sedan skänkte jag bort en häst i prisklassen 25000kr.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

jag hade nog hellre stått kvar som ägare men lånat ut på "livstidsfoder". på så sätt har man ju ändå någon form av kontroll, skriver man över ägarskapet avsäger man sig ju rätten att kontrollera vilka villkor hästen lever på.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Hej
Jag har inte skänkt bort någon. Men jag har tagit emot en :)
Förlorade min egna häst tragiskt i somras, tog bra med tid innan jag repade mig och började rida en lite äldre häst hos en jättetrevlig familj.
Dock var det en bit att köra varje gång så det blev bara på helgerna.

Hästen jag började rida blev jag lite förälskad i med det samma, vi passade varandra perfekt ( tycker jag iallfall, tror kråkan tycker det med).

Började fråga lite försiktigt ifall hon var till salu, ägarna var lite oförstående, den gamla vad skall du ha den till?

Det hela slutade iallfall med att jag fick henne :D

Tror att dom tyckte det var skönt att hon fick bli gammal hos någon som verkligen bryr sig och älskar henne, och jag var jätteglad över en ny kompis som jag kan bli gammal tillsammans med. Vi håller kontakt och dom är välkomna vilken dag som helst för att hälsa på.

Skulle själv aldrig tveka över att ge bort om det var ett alternativ och ifall man kände att det här verkligen blir bra. De gamla ägarna och jag kände inte varandra innan, men det klickade även mellan oss, jag ringer och rådfrågar så fort jag undrar över något. Det är ju ändå dom som känner henne bäst.

/B
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Ja jag skulle absolut kunna skänka bort till rätt person.
Eller snarare sälja väldigt billigt.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Vilken lag skulle hindra att man skänker bort djur?

Självklart är det tillåtet att skänka bort djur om man känner för det.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag kan ha fel, men måste man inte ta betalt när man säljer ett djur? Det är väl inte tillåtet att skänka bort djur i Sverige?

Vad som är en godkänd summa verkar det å andra sidan inte finnas några regler om så en symbolisk summa är väl gott nog antar jag. :)

Skriv över hästen bara! Den får det ju bra hos medryttaren som gärna vill ha den antar jag.
Vilken lag skulle hindra att man skänker bort djur?

Självklart är det tillåtet att skänka bort djur om man känner för det.
Grejen är väl snarast att många tidningar har tagit beslut om att inte ta in annonser om djur skänkes.

Vad gäller ursprungsfrågan så vete katten om jag inte hellre hade tagit bort hästen än att skänka bort den, just för att den inte ska bli någon vandringspokal.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag ger hellre bort en häst gratis till någon som ger mig en bra känsla än säljer den dyrt till någon som ger mig kalla kårar.

I det stora hela spelar det dock ingen roll för det finns inga garantier och att som i en del fall tro att man säkra upp saken genom att plita ner ett fodervärdskontrakt på livstid etc är ganska naivt :crazy:

Känns det rätt är det upp till dig och ingen annan att avgöra vad som är bäst för just dig och din häst. :)
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Hade skrivit ett fodervärdsavtal "på livstid", dvs så länge medryttaren vill låna hästen så får denne ha hästen.

Samma här!


TS: Just för att den inte ska bli en vandringspokal. Även om man tycker man känner människan nu kan det vända (varit med om det själv)
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Fast den där hästen har ju inget ekonomiskt värde iom skadorna.
Jag hade gett bort hästen till medryttaren om denne vill ha hästen och du känner att hen är rätt människa för hästen och du inte vill/kan ha den kvar.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag har varit i precis den situationen med min förra häst. Då med en kompis till mig som fodervärd. Jag skrev över hästen och tog 1 kr i betalt för den ;) Den fick det hur bra som helst, vi hade den tillsammans men med henne som formell ägare. Hur bra som helst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 377
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 607
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Jag vet verkligen inte vad jag ska göra så tips och råd mottages tacksamt :heart Jag har ägt en häst i snart 7 år. Han är 13 år och...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp