skulle behöva lite råd ang hästlastbil

LillaVita

Trådstartare
Ska köra till Ultuna på torsdag morgon och är lite nervig såklart :o.
Men nu har jag fått hyra en tvåhästlastbil då ponnyn tycker att det är jääätte jobbigt att åka vanlig trailer och ser bara ut som en blöt prick när man lastar ut honom. Har dock aldrig kört lastbil, så jag har några små frågor;

- vilken sida i lastbilen ska man ställa hästen när han bara är en? Längst in, alltså till vänster eller ytterst, till höger? (han kommer åka baklänges)

- Ultuna ligger väl drygt 1 - 1½ timme bort. Skulle ni lagt in strö i lastbilen eller låtit det vara?

- Samma fråga med hö? Tänker lite speciellt då han är nervös vid transportering.

Tror det var allt. Ni får gärna komma med lite allmänna tips och råd också ;)
Hoppas ni kan stilla en hästägares nervositet :p

Sv: skulle behöva lite råd ang hästlastbil

Jag hoppas du eller den som ska köra tänker provköra lastbilden först, utan hästen lastad. Så man vet hur den beter sig så man kan ge hästen en bekväm resa.

Jag hade valt att lasta hästen längst in, tycker det är lättare när man sen ska ta ut hästen. Man slipper själv stå på rampen när man ska knäppa loss den.

Jag har alltid strö, är det en kortare resa som tar mindre än 30 minuter så har jag lite strö, är det längre än 30 minuter så har ajg ganska mycket strö. Har alltid kutterspn att strö med.
Mina hästar trvis bäst om de får lite hö att tugga på.
Men är din häst stressad så kan det ju leda till att den sätter i halsen om den får något att tugga på. Så jag vågar inte rekommendera att du ska ge den hö, bättre om du kan ta med en lugn kompis till hästen. Men det är ju inte alla som har den möjligheten

/M

Sv: skulle behöva lite råd ang hästlastbil

självklart ska jag provköra först. :)
Men sedan blir det nog min mamma som kör (har betydligt mer vana än jag)! :angel:

har tyvärr ingen möjlighet att ta med en lugnande kompis till honom.. annars hade det ju varit super.

Liknande trådar

Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152
Hästvård Innan jag 'kommer till saken' måste jag avreagera mig! Påväg hem från MK ligger jag på E4:an i 70 km i h (90-väg men det blåste så hårt...
2
Svar
32
· Visningar
1 929
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar